Her hos oss er vi veldig strikte på det med kunstig søtning. Ungene får det ikke. vi voksne kun i meget begrensa mengder.
Men jeg ser mange unger som får i seg utrolige mengder kunstig søtning iløpet av en dag. Og det virker som mange foreldre syns kunstig søtning er bedre enn sukker.
Vel, våre får det ikke. De kan få ting søtet med sukrin i blandt, men ikke noe annet.
Jeg tror nå fortsatt at aspartam er farlig selv om myndighetene prøver å ufarliggjøre det.
Men ja, jeg ser unger drikker funlight saft nesten daglig og jeg måtte si i fra i barnehagen at våre unger fikk ikke funlight( de hadde det der).De sluttet med den da.
Snuppa får ekte sukker fremfor søtningsstoffer de gangene hun får noe søtt. Skeptisk til kunstig søtningsstoffer jeg. Sukrin er et naturprodukt, det har jeg i skapet, etterhvert kan hun få litt av det når behovet for sukker melder seg.
Når foreldrene lar dem på ubegrensa mengder med light brus og fun light, snop med kunstig søtning, dyltetøy med kunstig søtning, oboy med kunstug søtning og nugatti med kunstig søtning. Jeg kunne laget en enda lengre liste med "matvarer" som inneholder kunstig søtning.
Nugatti med kunstig søtning? Sist jeg sjekket var ikke de spesialutgavene av nugatti og sjokade med kunstig søtning, men en del av sukkeret er erstattet av et annet karbohydrat. Ikke at det er bra med slikt i det hele tatt, men jeg har aldri sett nøtte/sjokoladepålegg i vanlig dagligvare med kunstig søtning.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.