Jeg får ofte i meg lite karbohydrater (hvem hadde trodd det), ligger rundt 10 g daglig. Skulle gjerne ha hatt det litt høyere, men er så usikker på hva jeg skal spise. Synes jeg spiser alt som er anbefalt i boka, jeg har en bra fordeling og alt, men fortsatt er det litt få gram.
Hva spiser dere andre som får opp karbohydratinnholdet? :)
Ligger under ti jeg.. Har mao samme problem som du. Tror jeg skal pøse på med mer grønnsaker. Squash, asparagas, paprika og sopp funket litt i dag, dersom jeg spiser mer i morra så går jeg sikkert opp noen kh til..
Er det farlig/ødeleggende å ha for lite karbs over en lengre tid?
Åjodda ;) Om jeg spiser for mye grønnsaker blir jeg super "fysen", blir liksom ikke mett "nok" om jeg har mye grønnsaker ved siden av. Pussige greier, kanskje litt vel karbofølsom? :p (litt på sidelinja)
Kjenner meg igjen der, blir det for mye grønnsaker på tallerkenen så føles det ut som om magen blir fyllt opp for mye av det, så det ikke er plass til nok proteiner og fett, og da kan jeg lett reagere med å bli fort sulten igjen, eller litt "fysen".
Ja :) Har nesten bare spist rent kjøtt og ost.. Vet jeg ikke burde det, men jeg har hatt så utrolig dårlig matlyst i det siste.. Men jeg jobber med det :)
OK, da skjønner jeg.
Men du, sånn har jeg det til tider også, blir lite grønt i perioder, som jeg egentlig er veldig glad i.
Men, så går det over igjen og jeg spiser mer grønnsaker :-)
Synes jeg spiser en del grønnsaker, men kan jo prøve å få i meg mer.
Hvorfor jeg vil ha flere? Fordi jeg er skikkelig matlei, vekta står bomstille og jeg har lyst å gi opp det hele. Kanskje jeg rett og slett trenger flere karber både for å trives og for å orke å fortsette, jeg håper hvertfall at det skal gjøre susen.
Om man setter seg ned og setter sammen etpar dagsmenyer er det faktisk ikke så vanskelig å komme oppi 15-20 karbohydrater.
200 gram brokkoli med en god fløtesaus ved siden av kjøtt til middagen..Bringebær til dessert... og så passe på å ha litt salat og agurk osv til dagens øvrige måltider... :)
Jeg elsker paprika, rød, gul og orange ;) De er litt mere kh i enn den grønne, men er med å gjøre salaten vedig frisk og næringsrik. Jeg peiser på med litt mere paprika, også til frokosten, som består av mere egg og kjøtt, hvis jeg tenker at jeg bør få i meg mere kh.
Altså bruk litt grønsaker med litt mere kh for å øke kh mengden. Dette trenger da ikke å øke volumet på maten.
Nå trenger jo ikke alle 15-20 gr komme fra grønnsaker da ;)
Det jeg mente er at på ketolysekuren er det ingen grunn til og ligge under anbefalte karbogrense.
Forstod hva du mente, men for meg spiller det faktisk ingen rolle hvor karbene kommer fra, mye karber som i 15-20, gjør meg superfysen og "stresset" sulten ;)
Men, er selvsagt enig med deg i at det ikke er noen grunn til å ligge lavt på karber, man er ikke mer "flink" av den grunn :)
Jeg prøver å tilpasse bruken av grønnsaker etter sesongen - da får jeg litt variasjon i kosten og jeg utnytter ressursene når de er på det beste.
Nå om dagen er fersk asparges (kuttet i skiver er den f eks utmerket i wok) og ny kål som er tilgjengelig. Om ikke lenge kommer den norske blomkålen i butikken - den er mye bedre enn importert (som regel).
Dessuten har jeg gasset meg i gratis brennesle og skvalderkål - det er ubegrensede mengder av disse flotte grønnsakene rett utenfor hagegjerdet mitt.
Jeg også opplever det som LenaBeatrice beskriver, men i det siste har jeg bare spist meg mett og så lagt resten i kjøleskapet frem til jeg ble fysen igjen. Da spiser jeg resten av middagen. Smart eller ikke smart?
Jeg syntes jeg må holde igjen på grønnsakene... men så er jeg glad i salat, med løk, tomat, agurk da.. og spiser agurk og tomat mellom måltidene når jeg har lyst på noe. kan lett fordøye en boks med cherrytomater:)
Den jevne vektnedgangen (stort sett ned hele tida, men i rykk og napp når det gjelder antall g pr. uke) fikk først fart på seg når jeg var nøye på nok GODE grønnsaker hver dag, og så nært opp som mulig mot 15 g karbo pr. dag. Løk og tomater begrenser jeg, det har stort sett vært som smakstilsettinger. Spiser litt mer av det nå, fordi jeg forsøker å justere karboinntaket enda litt opp. Broccoli og blomkål metter fantastisk og er fulle av gode næringsstoffer, samtidig fiberrikt - godt for magen. Også er det jo aspargestid nå.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.