Jeg har lest alle de veldig positive innleggene om eggemelk, og tenkte at dette måtte jeg prøve. Brukte oppskriften her inne med 30-50 g smør, 2-3 dl vann, 2 eggeplommer, litt sukrin og litt kakao (og litt fløte). Men det ser jo ut som tynt oppvaskvann, og smaker slett ikke godt! Men alle er så positive - er det jeg som er rar?
Hvordan mikser du det sammen? Jeg kjører mine blandinger (bruker som regel bare 1 eggeplomme, 30-40 gram usaltet smør eller cocosa, 2 dl varmt vann, kanel/stevia/vanilje, espressopulver) i blender, og får en fantastisk tjukk og skummende eggemelk. Hadde også gode resultater med å bruke mixmaster i stativ, men da passet jeg på å helle vann og smeltet smør forsiktig oppi om hverandre.
Jeg likte det ikke heller, så du er ikke alene om det. Fikk helt avsky for det så jeg skal aldri prøve det igjen.. da må det isåfall være en god grunn til det.
Ja, liker eggemjølk naturell, med vanilje, med kaffe, og med kakao. Tjukk og rik, herlig gul farge (naturell) aldeles ikkje tynt oppvaskvatn. Best med berre eggeplommer (ikkje kvitene), og ikkje for mykje vatn. Oppskrifta di ser heilt grei ut for meg, men alle liker jo ikkje det same.
jeg blir kvalm omjeg bruker salta smør, jeg pleier og bruke ca 50 gr smør, et helt egg og ca 1 dl vann 4 kakao og litt under en ss sukrin, det blir som en god kakao milkshake :)
Jeg bruker Kirils oppskrift. Jeg blander 1 egg, 50 g meierismør, 1 teskje kakao og 1 ss sukrin sammen og har det i ett tekrus, og fyller opp med kokende vann, vet ikke helt hvor mye vann det blir, men koppen er halvfull når jeg tar i blandinga, så litt under en halv kopp vann. når jeg rører det sammen, blir det deiligt med masse skum på toppen. tilogmed sønnen på 17 syns det var godt og tar alt hvis jeg ikke tar den fra han.:p Da jeg var tom for sukrin, prøvde jeg stevia, men det smakte så ekkelt at jeg tømte den ut. Så det må være sukrin i.
første gangen jeg prøvde det brukte jeg vanlig smør og det smakte helt forferdelig. tok laaang tid før jeg prøde en gang til- da med usalta smør og det var godt. nå drikker jeg det flere ganger i uka både med kakaopulver og kaffe i:) og hvis jeg er slapp med spisinga en dag tar jeg en eggemelk med proteinpulver i:rolleyes:
Jeg har fått helt dilla på eggemelk med kakao, men er det noen som vet om man kan drikke for mye eggemelk? Jeg pleier å drikke det til forkost og kvelds. Så spiser jeg middag med grønnsaker,kjøtt og saus somregel..
Prøver å holde meg på noe ala ketolyse men har bare 7 kg jeg skal ned.
Det er greit å ha dilla på en enkelt greie i perioder - det har jeg også. :p Så kan man slenge på en sånn generell påminnelse om at variert kost også er greit. Men, smør og egg, som jo er hovedingrediensene i eggemelk, blir det neppe for mye av - spørsmålet er om du bruker mye kunstig søtning i, og hvordan kroppen din i så fall tåler det. Om du skulle følge ketolyse "ordentlig" så måtte du nok i alle fall spist litt grønt sammen med eggemelka - grønnsaker til hvert måltid!
Hvorfor bruker man vann i eggmelk forresten? Tenkte på dette her forleden, hadde det ikke vært bedre med fløte? Og hvorfor må vi ha egg oppi? Kunne man ikke bare hatt kakao+fløte? Eller er det mindre balansert??
Eggemelk ble vel først nevnt her inne som et flott kaffedrikk-alternativ også for meieriprodukt-intolerante! :) Du kan selvfølgelig lage andre varianter - men jeg tror kanskje du har en helt annen drikk enn eggemelk når du kutter ut egget. :p
Hehe ja selvsagt.. Jeg bare lurte på om det var noe spesielt med sammensetningen, om det var akkurat "rett mengde" proteiner og fett til å utgjøre et måltid, feks..? Eller om det er bare kos. Men nå ser jeg at det er kanskje bare kos?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.