< Tilbake til oversikten

Løk for å få opp karboinntak. Smart eller dumt?

Olive Oil sa for siden:

Jeg sliter virkelig med å få ned mat om dagen, og vekta står stille. Akkurat det med vekta er vel ganske normalt etter 6 uker har jeg forstått, men nå begynner jeg å føle meg skikkelig uvel og utmattet. Jeg har slitt litt med angst noen år, og jeg kjenner tilløp til panikk når jeg er så slapp.

Prøver så godt jeg kan å spise riktig, men det vanskeligste for meg nå er å få i meg nok karbo. Både blomkål og brokkoli "kjører heis" flere ganger før jeg får svelget det, og det blir ubehagelig i lengden.:rolleyes: Nå koker jeg kyllingsuppe med mye grønnsaker i som jeg har tenkt å kjøre med stavmikser slik at jeg slipper å tygge for mye, men jeg lurer altså på om jeg kan kjøre på med litt ekstra løk for å få opp karbene litt?

Gerd sa for siden:

Både løk, og rød paprika er fine ting å øke på med :ja:

Olive Oil sa for siden:

Åh, det var godt å høre! Jeg elsker løk, men vanlig paprika klarer jeg ikke. Bruker den spisse, søte mye i thaisuppe, men de er som er i butikken nå er fra Israel. Jeg kjøper ikke varer derfra..:rolleyes:

Tusen takk for raskt svar, Gerd! :)

TrillTrall sa for siden:

Løk er supert! Og det virker veldig styrkende på immunforsvaret også - så spis ivei! :)

Gerd sa for siden:

Chili, hvitløk er også fint :)

Olive Oil sa for siden:

Flotte greier. :D

Jeg elsker sterk thaisuppe med masse snadder i, så jeg skal lage meg flere liter når den spisse paprikaen kommer i butikkene. Den suppa får jeg aldri nok av. Tusen takk, dere. :)

Ninasju sa for siden:

Hei Olive Oil!
Elsker løk jeg også, og nå fikk jeg lyst på thaisuppe :-)
Har du en god oppskrift du vil dele?:)

Olive Oil sa for siden:

Hei :)

Jeg har ikke akkurat noen eksakt oppskrift, for denne er noe jeg har mekket sammen selv. Da blir det ofte litt variasjoner etter hva jeg har i kjøleskapet. Det viktigste synes jeg, er å koke skikkelig kraft selv, for etter min mening blir det en ekkel smak av buljongterninger. Jeg pleier å lage en stoor kjele, for det er supert å fryse denne i passe porsjoner til en lettvint og god middag eller kvelds. Jeg er så heldig å bo nær svenskegrensen, så jeg pleier å kjøpe poser med kyllinglår, men det går like fint med hel rå kylling. Bør deles i mindre stykker om du ikke har kjempegod tid.

Kok kyllingen i vann tilsatt salt og en bit purre til den er mør. Bør holde med en halv time om den er delt. Mens den koker, skjærer du opp grønnsaker i tynne strimler. Jeg synes det blir best med spiss paprika, purre og sjalottløk. Riv et par cm. ingefærrot og knus 3-4 fedd hvitløk. Chili er et must, men jeg har et par chilipyser i familien og pleier å smake til suppa med ferdigmost chili fra glass til slutt.
Når kyllingen er ferdig, tar du den opp av vannet. Smak på kraften, og kok den inn noen minutter om den er svak. Fres grønnsakene myke i olje og tilsett kraften og en boks kokosmelk. Plukk kyllingen og del kjøttet i passe stykker. Vil du ha mer kjøtt, kan du skjære opp fileter og slenge i. Smak til med salt, pepper og en dæsj limesaft til slutt.

Har ikke laget denne mens jeg har gått på ketolyse, men det er vel ikke for galt, tror jeg. Smaker forresten meget godt med eggnudler for de som kan spise det.

TrillTrall sa for siden:

:sikle: Omtrent hvor mye vann har du til en kylling? 1 liter? Prøver å lage en oppskrift av denne for denne MÅ jeg bare prøve! Tenker jeg hiver oppi litt linser for å få litt mer mat i den. :)

Olive Oil sa for siden:

Pleier å ha i nok vann til å dekke kyllingstykkene, ca. 2 liter kanskje, og koker inn til halvannen liter etterpå. Hvis det blir mindre kraft enn det, bør man kanskje redusere litt på kokosmelken. Fint om du gir tilbakemelding på hvordan den blir med linser. Det høres spennende ut. :)

Nerthus sa for siden:

Gosh - jeg har en oppskrift på en killer thai-kylling-kokosmelk- mm suppe... løper til bokhylla - jeg bare MÅ dele!
..
..
..

Ok, SÅ kjapt gikk det ikke... må lete litt i løse oppskrifts-papirer bunken min ;) Verdt og vente på altså! :D

Gerd sa for siden:

Denne er nok fin på ketolyse :ja:

TrillTrall sa for siden:

På ketolyse er nok ikke linser det lureste, det inneholder jo en del karber. :) Men det er veldig godt da!

Olive Oil sa for siden:

Nei, jeg vet linser har mye karbo, men jeg tenkte det smakte godt for resten av familien. Jeg holder av min porsjon først og blander i evt. linser eller nudler til resten av gjengen til slutt.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.