< Tilbake til oversikten

Hjelp - hvilken kostholdsfilosofi?

Efterår sa for siden:

Hej :)
Jeg har haft stor fornøjelse af dette forum indtil nu. Har været på Skaldeman og Atkins efter mange års kalorie og fedtforskrækkelse :D:D og det har været rigtig godt på trods af at der er kommet et par kilo ekstra på..... men som jeg har læst og er blevet fortalt så er ovenstående vægtregulerende, så det er i bund og grund ok.
Nu har jeg været hos en kostvejleder som har mange års erfaring så hendes kompetense er jeg egentlig ikke i tvivl om. Hun testede mig for nogle fødevarer og resultatet blev at jeg skulle holde mig langt væk fra mel- og korn-produkter, samt fede oste og smør. Jeg skulle sørge for at få protein til hvert måltid og 6-8 spsk olier hver dag + grønne grøntsager og hvis jeg ville have frugt og bær skulle det kun være lidt og ikke hver dag. Ost og mælkeprodukter generelt skulle være fedtfattige. Kikærter og linser skulle jeg begynde at bruge men også i meget små mængder...
SÅ nu er mit spørgsmål er der en kostfilosofi herinde som jeg kan læne mig op ad??? Som sagt er jeg rigtig glad for dette forum og håber at jeg kan blive :(

Nerthus sa for siden:

Det høre vel mer ut som i retning Fedon, med litt tilpasning? Bare nysgjerrig på hvorfor ost og meieriprodukter skal være fettfattige?

Håper det går bedre med deg - sender en oppsummering litt senere ;)

Efterår sa for siden:

Hej :D
Hun sagde at ost og mælkeprodukter skulle være fedtfattige fordi jeg havde en dårlig mineraloptagelse. Jeg har et dårligt reguleret blodsukker pga nedsat insulinfølsomhed. Det forværres af gluten og mælkeproteiner fordi de danner morfinforbindelser og at morfinen går via serotonin. Pga jeg i mange år har spist meget sukkerholdig mad så har jeg levet med et speedet sepotonin og dopamin. Jeg ved ikke om det er fordi der er flere mælkeproteiner i de fede varianter? Det kan også være at de lette varianter er lettere at omsætte i kroppen nu hvor jeg har lavt stofskifte? Det hele lød så rigtigt da jeg sad derinde men jeg har svært ved at forklare det :confused:

Fedon vil jeg kigge på - TAK :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.