Kjempefint at dere skriver så nøye om hva dere spiser....
Jeg jobber med å motivere meg, men har nærmest fobi mot å skulle måle alt så nøye. Skjønner jo at jeg må det. Tror ikke jeg har god nok matvekt i huset heller...
Hvordan er formen deres?
Atkins skriver i sin grønne bok at det er anbefalt med 4-5 måltider."siden dietten til en som spiser forsiktig, virker bedre enn en som i propper seg......"
Fofa, har du gått noe opp igjen etter du spiser mer "vanlig" igjen? Spiser du da atkins induksjon?
Hei Solsikke, jeg har ogsaa hatt en sterk aversjon mot aa maale og veie, men for aa faa til dette er jeg jo nödt. Tror kanskje det kan väre en nyttig vekker for mitt daglige kosthold ogsaa. Jeg har nektet aa veie og telle, for daa föles det som jeg er paa en "kur", og det er jeg jo ikke! (bortsett fra akkurat denne uka da). Men naa som jeg veier og teller baade kcal og karbs, saa ser jeg at det er jo ikke saa mye stress (bruker diett.no), saa kanskje jeg skal fortsette med det en uke eller to naar jeg gaar tilbake til vanlig mat ogsaa. (Vanlig mat = lavkarbo, selvfölgelig). Tror nok jeg har hatt en tendens til aa spise for mye. Jeg er glad i god mat og har ikke värt flink nok til aa stoppe naar jeg egentlig er mett. Disse fettfastedagene kan kanskje hjelpe meg med dette. Det er ganske utrolig aa kjenne seg mett etter aa ha spist saa lite..
Ned 0,5 kg fra i gaar, formen er stigende. Har ikke värt direkte svimmel, men litt saann "lightheaded", men det kjenner jeg ikke noe til i dag. Kan ikke nekte for at jeg har värt litt sulten, särlig utpaa ettermiddagene, men ikke verre enn at jeg har holdt ut. Har ikke bestemt meg for hvor lenge jeg skal holde paa, har sagt minst 3 max 5 dager.
Er ogsaa veldig spent paa aa höre fra Fofa hvordan det har värt etterpaa :)
Ang kaffe skriver skaldeman i boka si at en fettrik diett kan være lettere om du dropper kaffe. selv klarte han aldri det. jeg er helt lik selv. helt koffeinvrak. kaffe med fløte er elsk. man lever kun en gang og nå har jeg droppet så mye at det for være grenser.
her er et eksempel fra min fettfastemeny:
frokost: 2 speilegg og 5 baconskiver / 2 kyllinglår / eggerøre med fløte lunsj: kokt egg med baconost eller pesto/ tunfisk salat med dressing/ eller diverse stekt kjøtt med fetaost og oliven middag: laks/biff/koteletter/ karbonadekjøttdeig eller kjøttdeig av svin med smeltet ost på, avocado og creme fraiche.
orker som regel ikke kvelds ettersom jeg har sen middag. er jeg på farta spiser jeg nøtter. atkins barer går det svært sjeldent i ettersom dette ikke er naturlig mat.
i helger og når jeg kjenner meg litt lei alt kjøttet spiser jeg skyr naturell med hjemmelagd musli (kjerner, frø og nøtter ovnsbakt i olje) eller lavkarbo armeriddere. veldig lettvint. å skeie ut med for mye sukkerfri mat trigger bare søtsuget mitt.
Det der virker ikke som en fettfastemeny, Ashley? Fettfasten er 90% fett og 1000 kcal (obs obs: som bare skal vare noen få dager) hvis jeg ikke har misforstått?
Jeg er også spent på hvordan det går med Fofa nå fremover :ja:
0,6 ned fra i gaar, totalt 1,9 paa 3 dager. Kjempeinspirerende aa se "nye" tall paa vekta som har staatt stille i 8 mnd. Men er jo litt skeptisk til om dette kan vare..
Tenker jeg skal sakte begynne aa öke daglig kaloriinntak, og tror da jeg först og fremst vil öke paa proteinene. Kanskje ett speilegg med litt bacon til lunsj og en liten nakkekotelett med kryddersmör, og evt litt grönn salat m/olivenolje, til kvelds. Satser paa aa holde fettprosenten over 80 og karboene lave, sikter mot 1200 kcal i dag, saa faar vi se om nedgangen fortsetter.
Er veldig takknemmelig for innspill, hvis noen har erfaringer de vil dele.
Takk Idarull, jeg ser at tickeren din startet der jeg er naa paa BMI, og at du har gaatt ned 4 kg. Tok det lang tid? Gaar du fremdeles ned? Det sies jo at man ikke nödvendigvis gaar ned i vekt paa lavkarbo naar man er "normalvektig". Jeg haaper jo jeg har funnet lösningen naa, men er likevel interessert i aa höre hvordan du klarer det.
Det ble bare tre små dager på meg denne gangen. Ble noen utepils i går, og dermed forsvant fettfasten også. Og gikk på en fløtesmell i dag (kan rett og slett ikke ha det i hus!!), men det er nå så.
Tenke at jeg skal kjøre på igjen etter et passende antall dager. Og er ved godt mot uansett. :) 1,9 kg ned siden mandag, men tror nok det meste er vann.
Lykke til dere som fortsetter!!! Og det blir spennende å høre hva som skjer etter endt fettfaste!!
Hei igjen alle sammen!!
Så bra at flere har starta på fettfaste!! Håper det funker for dere også:)
Jeg er på ferie nå, og har dermed ikke tilgang på vekt...derfor blir det veldig spennende å se etter 2 uker her hvordan vekta ser ut når jeg kommer hjem. Har sålangt holdt meg til moderat lavkarbo etter fettfasten..ketose blir litt for "hardt" iom at jeg jo er på ferie. Har ikke spist noe "feil" enda..hehe, men som sagt, er nok ikke i ketose. Regner med jeg ligger rundt 50 gram karbo om dagen.
Jeg skal følge med dere andre, også skal jeg holde dere oppdatert om jeg finner en vekt:D
I dag ble det 1069 kcal totalt og 90% fett. Har spist bacon, smør, avocado og mandler. Laget en slags "kjeks" av mandler og smør, for at det skulle bli noe "mat" av det, og tilsatte ørlite sukrin og vaniljepulver. Satser på at de to sistnevnte ikke har så mye å si. Har også hatt en halvtimes fjelltur med middels intensitet. Det er sikkert nok med så lite kcal innabords...
Fortsetter i morgen med egg, smør og mer bacon & avocado. Planen er å holde dette en uke. Veier meg når uken er gått, så slipper jeg å bli stresset pga den.
Fortsetter i morgen med egg, smør og mer bacon & avocado. Planen er å holde dette en uke. Veier meg når uken er gått, så slipper jeg å bli stresset pga den.[/quote]
....dette går jo an da....veldig enkel meny hvor jeg ikke må tenke stort:)
Bra diett Kthnk..:))
KOs deg på ferie Fofa, det blir spennende å høre hvordan det har gått, men blir dog litt feil da du vel måtte hopp inn i et ganske vanlig kosthold. Det er vel anbefalt å gå på induksjon igjen, eller?
Så flink du er PIm:)
Det er jo bra vektnedgang det....
Du og Martar..)
Jeg får sjekke litt på diett.no....det er egentlig ikke så stort problem. Problemet er at jeg lager mat til flere og mengden smør i panna som da går til meg, aiolin osv blir bare surr....MEN det er jo en dærlig unnskyldning, ser den.....
Ja det er viktig for meg iallfall, at jeg kan gjøre det enkelt. Den helt store matkosen blir det jo ikke denne uken uansett, så da kan det liksågodt være enkelt og kjapt. Bacon og avocado var egentlig veldig godt :) Jeg brukte ca en strimmel bacon til en halv avocado pr måltid, tror det ble omtrent 250 kcal (husker ikke nøyaktig hvilken type bacon jeg hadde).
Har fortsatt i dag med resten av "kjeksene" fra i går, og til lunsj blir det avocado og bacon eller kyllingvinger m smør.
Hei, kos deg paa ferie Fofa, og lykke til Kathinka og Solsikke. Jeg avsluttet vel den egentlige fettfasten etter 3 dager og 1,9 kg jeg ogsa MatTar, siden jeg i gaar endte med 1200kcal og bare 80% fett. Men gikk likevel ned 200g til i dag. I dag har jeg saalangt spist 750kcal med 80% fett og skal grille kylling med salat til i kveld. Det blir jo ikke saa mye fett (selv med feta og majones/römme) saa jeg er nok ikke paa fettfaste lenger nei! Men skal pröve aa holde meg rundt 1200 og min80% noen dager og se hvordan det gaar. De 2,1kg jeg har gaatt ned har jeg ingen lyst til aa faa tilbake. Det kuleste er at jeg synes jeg kan se at jeg ser mye tynnere ut enn for 4 dager siden. Det gir kjempemotivasjon etter at vekta har staatt stille i maanedsvis. Fölger med paa dere her inne for aa se hvordan det gaar med dere, baade resten av fasten og ikke minst etterpaa! Staa paa!
Var veldig spent da jeg veide meg i morges, siden gaardagens tall ble 1430kcal og 75%/23%/2%. Var redd jeg skulle fyke opp igjen, at vekttapet hadde värt vann og at med vanlig matinntak ville jeg fort gaa opp. (Easy go, easy come).
Men var 0,1 ned fra i gaar. Saa jeg krysser fingrene og fortsetter med höyest mulig fettprosent og kontrollert kaloriinntak.
[LEFT]Eg er på min tredje dag med fettfaste, avocado og bacon og egg og philadelphia og smør... :)
Går stort sett greit, men i går var jeg så syyyykt sulten etter en lang arbeidsdag. og dagsrasjonen var oppbrukt, så da "sprakk" jeg med et kokt egg på kveldstid... Jeg satser på det går greit og fortsetter som før (kaloriene i går endte på 1100 og fettprosenten på 86).
Jeg har ikke veid meg men føler meg lettere og strammere i kroppen. Spennende å se når uken er over :rolleyes:
Hadde en rask bytur i dag, og kom hjem med to sommertopper i str S og 38. Det gjør en regntung lørdag litt lysere :p
[/LEFT]
I dag starter min fettfaste, med et lite glass eggemelk. Blir nok bacon og kremost til neste måltid :)
Vet ikke hvor lenge jeg kommer til å holde på da, tar det som det kommer!
Nei det gikk vel ganske greit, men jeg var STRENG. Max 20 karbo om dagen, gikk mye sulten osv. Hadde et snitt på 1200 kalorier de første 14 dagene. Det var helt ubevisst at det ble så lite kalorier, men jeg var så fortvila, visste ikke hva jeg skulle spise... Men nå går det bedre!
Sånn cirka var vektnedgangen:
04.09.2010 64 kg
16.09.2010 62 kg
19.09.2010 61.6 kg
25.11.2010 60.1 kg
28.04.2011 59 kg
28.05.2011 60 kg
Jeg skeia ut masse etter jul og begynte igjen og slutta igjen. Så gikk opp en kilo av det som du ser. Nå er jeg igang igjen. Føler meg slankere på et vis, skal veie meg på søndag tenker jeg. Vi får se om jeg har gått ned!
Takk for svar, Idarull. Jeg har en mistanke om at jeg i de siste maanedene ikke har värt streng nok. Som nevnt för har jeg "nektet" aa maale og veie, fordi jeg ikke ville ha fölelsen av aa väre paa kur. Men bör nok mate inn dagsinntaket mitt paa diett.no en gang i blant ihvertfall, for aa sjekke hvordan jeg ligger an.
Gikk ned 2 kg paa 3 dager med fettfaste, tror jeg har stabilisert meg paa -1, noe jeg er veldig fornöyd med. Skal ha en langhelg i Toledo fra fredag og planlegger aa gasse meg med villsvin og vin etc, og saa eventuelt gaa paa en skikkelig fettfaste etterpaa.
Du sier du laa paa 1200kcal om dagen i starten, omtrent hvor mye ligger du paa naa (eller til vanlig da, naa ligger du vel rundt 1000) :)
Lykke til videre med fasten, blir spennende aa se resultatet paa söndag.
Det varierer veldig! Beynte forrige søndag, og siden da har det vært 1200-2400 kalorier. Har ikke prøvd fettfaste enda, må være litt vanlig lavkarber først :)
I går var min første fettfastedag, og det endte på 1044 kcal, med 98 g fett :)
Spiste bacon, litt avocado, et par lavkarboskiver med masse majo og salami og et glass eggemelk. Kommer ikke til å fortsette med eggemelk, mye kcal og lite "mat".
uff jeg missforsto. ligger på 75 % fett til vanlig:o
men kan noen poste noen eksempler på fettfaste menyen deres?
vanskelig å tenke på kaloriene også, men det kickstarter sikkert en god del. hvor mye proteiner og karber i forhold til dette? kun grønnsaker som er ok?:) må man droppe fløte, nøtter og rømme pga karbene?
er snart i uke 4:D (etter jeg ga opp i mars etter 2 mnd med ketolyse):o skal prøve fettfaste meny for nå er mensen rett rundt hjørnet og ikke minst husker jeg at uke 4 var platå delux.
Min dagsrasjon i går var som følger:
Frokost:
1 liten porsjon eggemelk med 35 g smør, 1 egg og kaffe (har hørt man ikke skal drikke koffein også, men det hoppa jeg glatt over... :rolleyes: )
Lunch:
ca 25g bacon, 20g avocado og 25g kremost naturell
Middag:
Hjemmebakt lavkarbobrød, 28g, 10g ekte majones, 10g salami og 25g bacon
Kvelds:
7g smelta ost + samme porsjon med brød og pålegg som over (ikke bacon da).
Da endte jeg på 1045 kcal, 86 % fett, 10 % protein og 4 % karbs.
Gikk ned 400g bare fra 1. til 2. dag! Blir spennende å se om det har skjedd mer i morgen tidlig....i dag måtte jeg stramme beltet mitt ett hakk inn også :D
Lavkarbobrødet mitt har ytterst få karbs, kun 1,5 g per skive og ganske bra med fett siden jeg har brukt både cocosa og seterrømme i det :D
Vet ikke om det er anbefalt å spise brød uansett på fettfaste, men det var kun to små skiver da. Må ha noe å tygge på, ellers blir jeg gaaal!;)
I dag skulle vi (datteren min og meg) ned til byen og jeg sparte opp kcal for å kunne prøve MAX sin lavkarboburger som jeg leste om her inne. Den var deilig:sikle: men det ble litt for mye protein pga den...endte opp på "kun" 80 % fett...håper det går bra :o
Sjokolade holder jeg meg langt unna på fettfasten, alt av kunstig søtning egentlig...er jo bare noen få dager dette her :)
prøver å legge inn en dagsmeny på diett.no men sliter med å få lite nok proteiner. Et egg inneholder nesten 7 g, og hvis jeg har forstått det riktig skal man bare ha 10 g? hvis man da plusser på litt fløte, og kjøtt kommer jeg langt over 10...
50 g kyllingvinger er 13,7 alene
2 skiver hvitost er 5,4...
Nesten øverst til høyre i diett.no kan du trykke på en knapp som heter K.diag så får du opp fett,protein og karbs i prosenter og som kakestykker. Det er der du skal ligge på rundt 10, altså ca 10 % proteiner, ikke gram.
Om jeg ikke har misforstått helt da....
Men det er litt mye med nesten 40 gr protein tror jeg, det utgjør mer enn 10 %... er nok kyllingvingene som må bort....
her er kopi fra en link som lå på side 1 i denne tråden
Fettfaste
Etter Dr. Robert C. Atkins: ”Dr. Atkins new Diet Revolution”
Hensikt
Hensikten med denne dietten er å tvinge kroppen inn i ketose for derved starte nedbrytning av fettlagrene på kroppen.
Brukes kun en uke av gangen. Veksles annen hver uke med introduksjonsdietten.
Hva inneholder den:
Total kalorimengde er 1000 kcal/dag. Den består av 900 kcal fra fett, ca 15 gram protein og 10 gram karbohydrater. For å illustrere hva dette betyr så tilsvarer dette 1 dl olivenolje eller annet fett (100g), 60-75g kjøtt eller fisk
Frøken: Ja, der står det jo i gram! Har lagret og lest det dokumentet flere ganger... Sorry, jeg blander litt her og der... :o
Jeg har tenkt prosenter til nå jeg da (og lurer på om jeg kommer til å fortsette med det også)...Når jeg ser på gram har jeg spist 98g fett, 25,6g protein og 8,9g karbo første dagen, og i går var det enda mer proteiner fordi jeg hadde bestemt meg for å smake på lavkarboburgern til MAX, ble litt mye proteiner der...Men det ser ut til at det funker greit allikevel :p
dag gikk jeg ned 400gram
dag har jeg gått ned 800 gram til
Totalt 1.2kg på to dager :heia:
Trultemamma: Det der så godt ut! :) Funker helt sikkert!
Det er ikke helt riktig da, så det bør kanskje ikke anbefales (er ingen ernæringsekspert), men det funker for meg iaf :rolleyes: sliter også med å få lite nok proteiner..
Lykke til! Husk å drikke nok vann. Drikker minst 3 liter om dagen, og enda er jeg tørst :p Jeg får ikke i meg lite nok proteiner jeg heller, men det går jo nedover så jeg gidder ikke å stresse mer med det.
Det blir spennende å følge deg også :)
Lykke til til deg:)
Klarer du å få i deg nok kalorier og fett da?
Har i dag bare i underkant av 3 gram proteiner for mye, synes det er bra. Men hadde nok blitt mer hvis jeg skal få opp kalori og fettnivået.
Har drukket nesten 2 liter vann til nå, men må innrømme at det har blitt litt pepsimax og...
Ser at noen sier man ikke skal ha koffein, men i en av de amerikanske oppskriftene var det jo kaffe med fløte. Tenker at det går bra, noe må man jo kose seg med;)
takk for svar (endelig en meny å finne:D) skal prøves!
regna min egen variant ut på diett.no. fytti så vanskelig det er å få det helt konkret :eek: min ligger på fett 83%, protein 13% og karber 4%. dette kommer til å bli stress orker det ikke lenge.
frokost: kaffe med 2 ss kremfløte
lunsj: issalat med 30 g kjøttdeig med 1 ss smør, 2 ss majones, 1/2 avocado, 30 g tatziki med 1 ss creme fraiche. blander salaten med 1 ss extra virgin olivenolje.
middag: 100 g tunfisk i olje avrent, 100 g issalat, 20 bacon med svor og 1 ss majones.
dette er min første dag. hater å innrømme det men etter 4 hyppige små måltider idag er jeg skrubbsulten nå:o ligger på 1300 kcal. lite nok. i morgen, kun 1009. glede seg
Jeg har ligget på 98, 92 og i dag 96g fett, og rundt 1030 kcal hver dag. Ble veldig mye protein i går pga lavkarboburgeren som jeg bare MÅTTE smake på, men gikk allikevel ned 800g, og kcal endte på 1024 i går. Så jeg er fornøyd med det.
Drikker kaffe jeg også, en espresso med fløte til frokost, og en til lunsj. Etter det har jeg ikke råd til å bruke flere kcal på fløte til kaffen :p
Kjøpte meg en 1/2l pepsi max i dag, de andre dagene har jeg overlevd uten.
Er litt sulten nå, men har spart litt blomkål- og brokkolistuing som jeg skal ha en dæsj Creme Chérie oppå, smaker himmelsk! Er tørsten som er verst hos meg, blir knusktørr i munnen om jeg ikke heller nedpå et stort glass vann regelmessig. Har tatt mineraltilskudd i dag, jeg skyller vel ut alt som er med den hyppigheten jeg tisser om dagen :rolleyes:
Veide meg for moro skyld i går kveld, og da veide jeg mindre enn jeg gjorde på morgenen, det samme i kveld, hahaha...blir litt småsprø av dette, men jeg har aldri i hele mitt liv veid mindre på kvelden enn på morgenen. Blir såå motivert!!
Ashley: Hold ut, det er verdt det! Drikk masse vann, og prøv og spar litt mat til kvelden i morgen om det er da du er mest sulten. Jeg spiser ikke alltid 250 kcal til hvert måltid. Frokosten ender opp med litt mindre, også "sparer" jeg litt utover så jeg har noe om det blir krise :)
Energi: 961 kcal
Fett: 91.39 g
Karbohydrat: 11.38 g
Protein: 17.53 g
Superfornøyd. Fikk opp fettinnholdet ved å tilsette litt mer smør i stappa jeg lagde.
Her er dagens meny:
måltid 1:
40 g mandler
Måltid 2:
1 dl blomkålsuppe lagd med fløte og vann
3 biter hjemmelagd bounty
20 g macadamianøtter
Måltid 3:
blomkål og brokkolistappe lagd av 100 g blomkål, 50 g brokkoli, 1 ss fløte 14 g smør, salt og pepper
1 bit bounty
Måltid 4:
50 g jordbærfromasje, lagd av sukkerfri jordbærgele og kremfløte.
:)Så bra at dette ser ut til å funke for flere av dere også.
Jeg er fortsatt på ferie, så jeg har ikke sjekka vekta... Kommer ikke til å gjøre det med det første..hehe..har blitt litt i overkant mye karbo de siste dagene. Men, vi får se hvordan dette går!!
Men: Jippi! gikk på vekta nå nettopp, og etter evigheter med stillstand og litt oppgang går det rett vei. - 700g fra i går.
Håper ikke det er easy go easy comes..... Satser på at fettet sørger for det;)
Lurer veldig på hvordan det går med deg, det er du som inspirerte meg til å prøve dette nemlig :) Digg å gjøre det før en ferie da, særlig om ferien innebærer bikini og bading :D
Frøken: Så bra!! Det var mye ned første dagen :D
Jeg er like happy!
Dag 1: 400g
Dag 2: 800g
Dag 3: 1,2 kg:heia: Det var digg å veie seg i dag, gleder meg til i morgen!
Total nedgang på fettfaste er hittil: 2,4 kg :)
Så flott! :heia: Jeg har egentlig tenkt å spise meg sakte men sikkert ned i vekt, men hvis jeg når et platå og vekta ikke rikker seg, skal jeg virkelig vurdere å prøve dette! :rolleyes: Lykke til videre! :goodluck:
Tusen takk for godord alle sammen! Det er skikkelig digg etter 8 uker stillstand :)
Prøvde masse klær i dag, i en str mindre enn før, men nå vil jeg vente litt til før jeg kjøper noe. Fått blod på tann :)
Er inngangsbilletten ketose eller kan man starte f.eks. når man har tryna i potetgullposen etter 2 strenge uker uten resultat? :o
Skal leke meg litt med diett.no og se om jeg kan sette sammen noe lurt.. Er ikke glad i å spise ofte, tror utfordringen ligger der. Trives med to måltid for dag... Har forøvrig alltid lagt på maks 1200 kcal...
Det kom feil ut. Har stått stille siden januar. Nekter å rikke seg.
Hadde en glipp for to uker siden, helt uten mål og mening (ut av ketose pga. en fetaostsalat porsjon for mye...), to uker på og i dag falt jeg i potetgullskåla fordi jeg var så kvalm (spysjuka??) og trengte noe salt. Var hos en venninne, så var eneste tilgjengelig. Var ikke mye, da.
Hvor lenge må jeg være i ketose for å starte, eller kan jeg starte i morgen?
Jeg er ingen ekspert på området, altså....men jeg tror nok du kan prøve nå.. Dette er jo en ekstrem diett, og det vil den jo være uansett om du kommer fra ketose eller ikke..:D
Lykke til!
6 eggs
1 cup SF vanilla syrup (can try other flavors)
2 cups heavy cream
You will need a 10" pie pan and a larger pan you can set the pie pan into, like a big roasting pan.
Spray a 10" pie plate with cooking spray. Preheat oven to 325 degrees. Mix eggs and syrup very thoroughly. Very slowly, stir in the cream. Pour the mixture into the pie pan. Set the pie pan in the larger pan, and pour water into the larger pan until it is halfway up the side of the pie plate. This is called a "water bath" and it is a gentler way to cook the custard.
Bake at 325 degrees for 1 hour. Cool on a rack, then cover and refrigerate. Cut into 8 slices. Each slice is one Fat Fast serving.
I sprinkle mine with a dash of nutmeg. I have also tried using peach SF syrup, but didn't like the taste as much as either vanilla or French vanilla. You might be able to use a 9" pie plate but it will be dangerously full.
Modified flax cereal:
2 T ground flax, 1 T designer whey protein powder, 1/4 t salt. Mix well and add 1/2 c water. Microwave on high for 2 minutes or until no longer soupy. Add 1 pat butter and 1 T cream
Hm.....er litt interessert i denne kick off'en. Hva spiser dere i løpet av en dag? Jeg kan ikke spise nøtter e.l. slik jeg ser noen gjør. Setter pris på å se eksempel på dagsmeny!
WAAAAW foksy, gratulerer:))
Så moro.
Spennende med deg og frøke, lykke til:)
Pruttilutt, i atkinsboka så står det at man først skal leve to uker på induksjon. HVis ingenting skjer med vekta så kan man prøve fettfasten. Ketosen hjelper til med å ikke bli så sulten...
Det er jo greit.
Jeg har gått ned en kg nå med mindre mat. Men drar på ferie om et par dager, har vært superhektisk hele uken, men når jeg er tilbake om 3 uker, da.....
Gleder meg til å følge dere videre.
Deilig å gå ned, gir økt selvtillitt og selvbilde!:)
Høres ut som noe for meg altså. Gikk bittelitt ned i høst, men så gikk vekta opp til sommervekta igjen og der har den holdt seg. Så jeg har stått ganske så stille i ett år nå.
Det var vanskelig å få ned proteinnivået ser jeg når jeg prøver meg frem på diett.no. Men jeg tror jeg fant noe jeg kan leve med i noen dager. Hvis jeg i løpet av dagen spiser:
50g kylling
60g fløte
1 avocado
45g cocosa/smør/olje
Regnet med cocosa:
100,5g fett (92%)
16,4g protein (7%)
2,57g karbohydrat (1%)
996 kcal
Og i tillegg kutte ut både kunstig og naturlig søtning de dagene. Kutte det helt ut har jeg ikke lyst til.
Jeg lurer veldig på hvordan du har regnet. Fordi jeg får noe ganske annet når jeg regner ut... Sukkerfri sjokolade er som regel ikke karbohydratfri akkurat... De pleier å bruke maltitol som man trekke fra ca 50% karbohydrat på. Så da sitter man som regel igjen med 20-30g karbohydrat per 100g. Og 5g splenda er 5g karbohydrat (men har søtningsgraden til 50g sukker). Maltitol eller splenda er vel ikke noe som hører hjemme på fettfasten? Ikke noe jeg ville inkludert i fettfasten i alle fall... Det er snakk om noen dager hvor man skal kutte ut slike halvlovlige ting og bare spise lovlige ting...
Bruker kokesjokoladen til sukkerfritt. Når jeg har trukket fra sukkeralkoholene sitter jeg igjen med 2 karbs pr 100 g. Og så er det stor forskjell på kokosmasse. Viktig å lese på pakken.
Sukkerfritt bruker maltitol, så du kan nok ikke regne 2 kh per 100g... Det er ikke så lett som at alle sukkeralkoholer kan trekkes fra... Maltitol er ca halvparten nettokarbohydrater.
Sukkerfritt sin mørke sjokolade:
Karbohydrat 50 g (hvorav sukkerarter <0,5 g og sukkeralkoholer 48 g)
= ca 26g netto karbohydrater
Sukkerfritt sin melkesjokolade:
Karbohydrat 56 g (hvorav sukkerarter 6 g og sukkeralkoholer 49 g)
= ca 31,5g netto karbohydrater
Kokosmasse er kokosmasse i min bok så lenge den er usøtet. Hvis en råvare varierer litt på pakkene men ingredienslista er lik, så tenker jeg bare at vanninnholdet er forskjellig.
WOW! Dette ser ikke enkelt ut! Holder du (deg) dere mett gjennom hele dagen på så lite mat? Eller er det cocosaen som berger en? Regner med at dette ikke er dagene for treningsturer eller?
Jeg har lest meg gjennom tråden, og ser at det er lagt ut noen tips til dagsmeny. Jeg skal se om jeg kan mekke en jeg blir fornøyd med. Hvordan skal en spise når fettfastedagene er over? Gå tilbake til slik en spiste før? Eller er det gitt mål på hvor mye av hver ting da og?
Det anbefales at man går opp til 1200 kcal i en dag eller to ved å feks tilføye et ekstra måltid i fettfaste-menyen, og deretter fortsetter med / går tilbake til Atkins induksjonsfasen (siden dette altså er et Atkins-konsept, til å begynne med). :) Du trenger forsåvidt ikke å bli en Atkins-følger, men det kan lønne seg å ha i bakhodet at induksjonsfasen ideelt sett er ganske "streng" og forfekter ren og "hel" mat, mye grønnsaker, ingen bær eller nøtter, begrensede mengder meieriprodukter. Ketogent.
Som sagt tidligere i tråden så er ikke dette en hastekur for utålmodige, det er istedet et ganske slitsomt tiltak for de som har stått stille LENGE på vekta og har flere kilo å gå ned... ikke bare et par kilo for bikiniformen, liksom. Før man begynner på fettfaste bør man nok i ALLE FALL først ta noen uker på å rydde opp i eventuelle feilsteg i nåværende (ketogent) kosthold - dvs fjerne sukkerfrisjokolader og bær og nøtter og fokusere på ren mat. Det kan godt hende dét er alt som skal til. :)
Jau, men så lenge det ikke er i nærheten av GI=0 så synes jeg at det blir feil å trekke fra. Maltitol har en GI på 36 i følge denne oversikten. Les forøvrig også Unngå å bli lurt av søtstoffer hvis du ikke allerede har lest den. En gang i blant gjør ikke så mye, men å inkludere maltitol i fettfasten blir litt logisk brist for meg...
Jeg ser at du leste tråden etterpå og regner med at du skjønte etterpå at dette var et fast opplegg med ganske klare regler for folk som har stått stille i minst noen måneder? 1000 kcal, 100g fett, 15g protein, 10g karbo fordelt på 4-5 måltider i maks en uke. Og jeg har ikke begynt på det enda, så jeg kan ikke svare på om jeg blir mett på den maten... Og jeg trener ikke annet enn å pusse opp ett hus akkurat nå. Med 100%-stilling med masse overtid og husoppussing, så har jeg ikke overskudd til å trene i tillegg for tiden. Har jo fått brukt kroppen litt med husoppussingen da.
Pytt sann, det funker, eneste som betyr noe. Etter evigheter (måneder) med stillstand går vekta endelig nedover :D
Og det er ikke slik at jeg spiser masse av de. Ikke hver dag engang. Et par små munnfuller, det er alt. Og får i meg masse deilig fett som jeg sliter med ellers. Og da er det terninger med et tyyynt lag sjokolade over og under, så det blir minimalt med sjokolade.
Skjønner at dette ikke er noe en bare skal hive seg utpå etter ett par uker med stillstans ja. Jeg vurderer det etter 11 mndr og kun nedgang på (i dag!) 5 kg. De første tre kg forsvant fort i fjor sommer, og de to neste etter påske nå. Platå fra august til april må vel være langt nok? Siden det ser ut til å være bevegelse nå gjør jeg ikke noe forsøk på denne ekstreme varianten; men har det med som en mulighet hvis alt stopper opp igjen. Følger med tråden lell for å være oppdatert. Lykke til for dere som er/skal i gang nå!
Så flinke dere har vært dere som har gått på fettfasten de siste dagene! Stå på og lykke til videre!
Jeg gikk ned 400g siste dagen på fettfasten, røyk litt på en avocado og rømme på kvelden:o Men da var jeg såå sulten.
Tar med oversikten også, litt stolt vettu:p
dag 400g
dag 800g
dag 1,2kg
dag 400g
Totalt ble det i underkant 3 kg ned på de fire dagene :D
Nå blir det ketosemat resten av denne uka, så får vi se om jeg orker en periode til fra neste mandag!
Hehe, definitivt ja. Men vi får se på positivt på det: mindre løs hud siden vektnedgangen går treigere hos oss. Gikk ned ca 25 kg på 9 måneder da, men fikk ikke løs hud av det. Jeg gikk ned ganske jevnt over hele kroppen og har også en kroppstype som har samlet fett ganske jevnt over det hele. Litt ekstra på magen, rompa og lårene da. Pæreform. Jeg hadde fortsatt midje da jeg hadde en BMI på ca 47.
Jeg tenker det samme at det ser så forferdelig lite ut... Men det er bare for noen dager for å få gang på vektnedgangen igjen. Jeg skal jo tilbake til ikke å telle kcal og spise meg mett. Jeg ser jo at de andre her har gode resultater fra fettfasten. Gratulerer til dere forresten!
Tusen takk, jeg er kjempefornøyd selv! Utrolig deilig med en slik boost :heia:
Det kommer til å gå så bra, bare vent til første dag på vekta så får du den motivasjonen du trenger videre! :D Og om du har spist ketogent så kommer du ikke til å ha så mye sultfølelse. Det er ikke kriselite mat heller da, ganske lite bare...Men husk å drikke vann ofte. Jeg drakk 4 liter om dagen og var fremdeles tørst. Kroppen trenger alt vannet for å forbrenne fettet fra kroppen.
Jeg kom aldri ned på akseptabelt protein-nivå, men gikk da ned allikevel...så jeg slutta å stresse med det rett og slett!
Men jeg tenker.. om man raser ned 2-3-4 kg på en uke på fettfaste.. Kommer dem tilbake igjen når man går tilbake til "vanlig" lavkarbo eller? Noen erfaringer der? :P
Har hørt lite fra de andre som har gått på det tidligere, men jeg skal komme tilbake med en tilbakemelding om en ukes tid.
Jeg tror ikke jeg kommer til å rase opp igjen, for jeg har jo levd ketogent en god stund. Evt vanntap, ekstra mageinnhold som forsvinner osv når man begynner med ketosekur har jeg jo unnagjort fra før :)
Men som sagt, jeg vet ikke. Vet mer om en uke. Lurer veldig på hvordan det har gått med de andre her jeg også:)
Blueberry Bliss
12 whole blueberries
¼ c. Heavy Cream
2 oz Cream Cheese
1 pkg. Splenda
Beat and enjoy!
Calories: 408
Fat: 42
Carb: 6
Protein: 7
90% fat, 4% carbs, 6% protein. Denne bør vel deles i to posjoner, eller tas som frokost.
Chicken Salad
1 oz chicken
1 T. mayo
1 T. sour cream
¼ avocado
Seasoning salt
Calories: 219, Fat 20, Carbs 3, Protein 7 (85% fat)
Pecan snack
1/4 c ground pecans
Splash of davinci sf syrup
1 T. cream cheese
Mix together just enough syrup to get the pecans wet. Smash between two pieces of parchment paper, flatten out. Microwave for a minute or so until it is hard like a cracker. Spread cream cheese on top.
Calories: 184, Fat 20, Carbs 3, Protein 2 (89% fat)
Fat Fast Parfait
1 8 oz package of Regular Cream Cheese
1 cup Macadamia Nuts
Heavy Whipping Cream
No calorie sweetener such as Splenda or Stevia*
Singing Dog Sugar Free Vanilla Extract*
To make the nut layer: Macadamia Nuts to a medium fine consistency.
To make the cream cheese layer: Whip package of cream cheese with an electric mixer and slowly add heavy whipping cream until you reach a mousse like consistency. Stir in sweetener and Singing Dog Vanilla extract to taste.
To make the whipped cream: Combine 1/4 cup of whipping cream with 1/2 teaspoon vanilla extract and sweeten to taste. Whip untill doubled in volumne but still soft. Add 2 teaspoons Expert Foods Mousse Mix and whip until thick but not stiff. Thin if neccessary with a little cream.
For each serving dish - start with a layer of crushed mac nuts in the bottom of the dish, and alternate with cream cheese mixture. Top with whipped cream and a few whole macadamia nuts. Chill thoroughly and enjoy!
Make a little over 8 servings. (Litt over 200 kcal per posjon med fløte på.)
Jeg holdt jo bare på i tre bittesmå dager, så at jeg har gått opp igjen det vannet jeg mistet da, det er ingen bombe. :) Skal være litt mer strukturert og fokusert neste runde, og faktisk gjennomføre. :D
Men lykke til til dere som setter igang nå, og hurra for vekttap dere som har kjørt en uke!!
Jeg fettfastet bare 3 dager i forrige uke (Man-Ons) Torsdag endte jeg vel paa 1200kcal og litt over 80% fett, og saa dro jeg paa helgtur der jeg ikke nektet meg noe - vin, godt med mat, til og med noen chips og en brödbit til middagen paa lördag. Men jeg har ikke gaatt opp igjen.
För fettfasten satt jeg fast mellom 65 og 66 kg i 8mnd eller deromkring, naa ser det ut til at jeg har stabilisert meg mellom 63 og 64! Og jeg fikk mensen i gaar. Saa jeg maa si at for meg var det absolutt verd aa gaa litt smaasulten et par dager! Saa faar vi se hvordan det gaar fremover, om jeg har drösket meg lös fra plataaet og fortsetter nedover, jeg er tilbake til ketogen kost som vanlig.
Om jeg blir staaende fast lenge her saa tar jeg noen faa dager med 1000kcal 90% igjen, det gjorde ikke saa vondt. Men for öyeblikket er jeg bare storfornöyd med de 2 jeg er kvitt. Har ingen tro paa aa ha det for travelt, bikinisesong eller ei. Skal ikke n:)ed mer en 3-5kg til, tror jeg, og det haster ikke saann.
Jeg har gått opp igjen nesten alt jeg gikk ned på min fettfaste....:mad:
Litt lei, men jeg gir ikke opp ennå...kutter ut mesteparten av melkeprodukter nå og ser hva som skjer..
Har hørt at man legger på seg igjen alt man går ned på fettfaste. Åssen ligger dere andre an på den fronten? Jeg vurderer å kjøre fettfaste til uka. Begynne på mandag. I helga skal vi på revy og spise biffmiddag + alkohol, så får vente!
kjører en egen vri, light versjonen, hehe;) så har spist litt mere enn hva man gjør på fettfasten,holder meg under 1500kcl der mestparten kommer fra fett, etter 3 dager så har jeg gått ned 700g
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.