< Tilbake til oversikten

Boots og kolesteroltesting

Trj sa for siden:

Hjelp.... Benytta meg av tilbudet om gratis kolesteroltest (totalkolesterol). Var spent etter vel 3 mnd. på ketolyse. Resultat: 6,85, hvilket er "moderat forhøyet". Nå ble jeg litt urolig.... Andre som har gjort dette ?

Kitt sa for siden:

Har du lest denne artikkelen?

Det finnes massevis av tråder her inne som forklarer hvorfor kolesterol ikke er farlig. Har du lest noen av dem?
Eller denne?

Er du engstelig, bestill legetime tidlig en morgen og få tatt alle blodprøvene som hører med FASTENDE!!!
Og så får du legen til å forklare hvert parameter ordentlig når svarene foreligger!

nellie sa for siden:

De burde egentlig bare skamme seg noe helt forjævlig.... :realmad: Og hvertfall være kloke nok til å drite i å måle hvis ikke de får skilt mellom "dårlig" og "bra" kolesterol.

Svigermora mi var og målte seg og ble litt lettere hysterisk fordi at kolesterolnivået hennes var på 5.2 på den ene målingen og 5.07 eller noe sånt på den andre:rolleyes:

nellie sa for siden:

Nå fikk jeg sykt lyst til å stikke innom Boots etterpå og måle. Driver de på fortsatt?

Kitt sa for siden:

9 dager fra den 4.
Joda, det bør vare enda om jeg skjønner artikkelen rett!:)

Trj sa for siden:

Jeg vet jo dette... :confused: Men man blir litt satt ut . I tillegg ble jeg prakka på en pakke frokostblanding (nei takk !) og formaninger om å gå hjem å spise sunt. Samtidig - å gå inn i diskusjon med den lille snuppa som satt der og formante. Det gadd jeg ikke. :mad: Det hadde ikke blitt pent. Hun hadde ikke hørt om LCHF engang...

Tirililltove sa for siden:

Synes det taler for seg at det er Apotek, som selger kolesterolsenkende, og Mills som selger margarin, hørte en fikk med seg vita hjertego margarin med hjem :eek:
At folkehelsa hiver seg på de som tjener penger på å spre frykt synes jeg er lite objektivt.

Les og bli opplyst på dette, og ta evt en diskusjon med legen istedet.

Trj sa for siden:

I ettertid ser jeg jo at hele "kampanjen" (Boots sin) er tvilsom og jeg burde ikke fått utført testen i en slik amatørmessig sammenheng. Legestanden har jo i tillegg offentlig tatt avstand til hele kampanjen. Det som er ekstra tvilsomt er at det prøvetaker, resultatformidler og rådgiver mangler basal kunnskap. Jeg blir bedt om å gå hjem og trene minst 30 min. pr dag og spise "sunt". Dette forteller apotekets ansatte uten å spørre meg om verken min trening (6 timer pr. uke) eller kosthold (ketogent). Går Boots litt over grensene her ? Med å forordne "behandling" på et spinkelt grunnlag?

Jeg hadde tenkt å bestille legetime etter 4 mnd på ketolyse, noe som er snart. Skal følge rådene om å møte fastende. Blir spennende å se fordelingen når det gjelder godt og dårlig kolestereol. Jeg tipper også at bra blodtrykk og formodentlige fine blodsukker-verdier vil ha en betydning i totalbildet.

halkatlala sa for siden:

jeg gikk innom apoteket og fikk målt for morroskyld (bare for å sammenligne resultatet med det jeg fikk hos legen 7,9) fikk resultat HI på apoteket og måtte ta prøven en gang til (uten annet resultat) dama måtte lese halve manualen før hun fant ut at apparatet dems ikke greier å måle høyere enn 7,8... jeg fikk også tilbud om hjertegod frokostblanding og noen halvhjerta kostholdsråd før jeg sa at jeg spiser ketogent. da fikk pipa hennes en annen låt! hun sa jeg skulle glemme alt hun hadde sakt om kostholdet og fortsette med det jeg driver med. faren hennes hadde hatt kreft og blitt gitt opp av legene. han hadde begynt på lchf og etter en stund var svulstene borte uten medisiner:D

Zincite sa for siden:

Det skulle ikke være lov å måle en verdi på den måten, som er totalt verdiløs i seg selv. Og så late som om det er noe de gjør for å være snille. De spiller på usikkerhet og skremmer mennesker. Men det viktigste er vel å selge :confused:
Becel (tilsvarer vel VitaHjertego her hjemme) kjørte omtrent tilsvarende kampanje i Sverige for to vintre siden. De fikk mye kritikk da.
Godt å høre/lese at legene også her i Norge går ut og kritiserer kampanjen. Synes Nasjonalforeningen for folkehelsen burde hatt litt bedre gangsyn og ikke blitt med på en slik kampanje.

frøken sa for siden:

Hvis man ikke er fastende, kan verdiene bli høyere enn de skal være da?

Kitt sa for siden:

Så vidt jeg har skjønt er det derfor man skal ta disse prøvene fastende!
Om ikke annet er man da sikker på at man har eliminert en mulig feilkilde!
Dessuten bør kolesterol, triglyserider, fastende blodsukker og c- peptid ofte sees i forhold til hverandre og dermed tas samtid under like forhold!:)

Trj sa for siden:

Dette er vel årsaken til reaksjonen fra legestanden til hele prosjektet. I tillegg skal vel prøven(e) tolkes og ses i en sammenheng. Noe som en apotekansatt i de fleste (alle?) tilfeller ikke har forutsetning for.

Lava sa for siden:

Jeg tok den testen! var på apoteket for mor da de spurte om noen ville testes.
Spurte om man ikke skulle ta det fastende, men dama sa neida, det gjelder bare
*** prover det. Noe om blodsukker ol..
Vel, jeg tok testen og fikk 6,52. Jenta som tok nden sa ifra at dette er kun en enkel test, er du intr i å vite mer eller sjekke dypere, må du til legen.'
Hun sa de gjorde dette for å få folk oppmerksomme på det. Hun fortalte også at kvinner ofte har mye av det gode kolesterolet, og at det kunne variere fra dag til dag.
Fikk også posen med frokostblanding, den gav jeg til mor for hun er så glad for slikt...

men, jeg skal be om en skikkelig test fastende neste gang jeg skal ta prøver på stoffskiftet, for sist jeg testet meg, for flere år siden, var det på 4 , noe.

Vi har vistnok høyt kolesterol i familien, ikke visste jeg dèt før nå.

taraquin sa for siden:

totalkolesterol er i mine øyne en ubrukelig test, fordelinga LDL, HDL og triglycerider er langt mer interessant, måling av partikkelstørrelsen til LDL er også viktig. Det finnes studier som viser at LDL og triglycerider går ned mer på lavkarbo enn lavfett, ironisk når de offisielle anbefalingene er å redusere fett og øke karbo. Kanskje apotekene, legemiddelindustrien og flere ønsker seg flere kunder? ;)

Litt avsporing men jeg målte kolesterol for noen år tilbake. Jeg var da middels trent, levde på drittmat (åt godteri, snacks, brus, vanlig saft) hver dag, spiste margarin og styrte unna de fettkildene jeg kunne til fordel for karbo. Resultat: Totalkolesterol ca 4,5 hvorav 1,6 HDl, 2,3 LDL. Tror jeg hadde kommet bedre ut nå når jeg har redusert karbo til fordel for mye fett i form av bremykt, meierismør, olivenolje, hampolje, linfrøolje, nøtter, kokosolje og helmelk.

Maylinn26 sa for siden:

Dette stemmer Kitt :) Slike tester skal tas fastene for å eliminere feilutslag :)

Jeg er selv inne å tar en del prøver på regelmessig basis, da skal jeg helst ikke spise noen timer før jeg kommer.

Desperat Frue sa for siden:

Ja, da må jeg vel være fornøyd med mitt resultat.
Tok også en tur innom Boots og fikk 4,39 i resultat. Har ikke holdt på lenge med LCHF, men synes det var greit å se hvor jeg lå etter å ha bytta ut alle lettproduktene. Spennende å se hvor den et om 6 mndr.

Photobscura sa for siden:

Nå, det er ikke bare apotekere som er uegnede når det kommer til dette. Jeg var hos endokrinolog for oppfølging på stoffskifteproblematikk, og da tok jeg i samme slengen en haug blodprøver. Nå i dag fikk jeg brev av han om at totalkolesterolet mitt er over åtte, og ldl over fem, og at jeg måtte komme meg til legen og få sett på det, og kartlegge historie om eventuel familiært hyperkolesterolemi (hvilklet btw ikke eksisterer). Saklig. Jeg spiste egg og bacon stekt i smør få timer før blodprøvene ble tatt, og da er det jo ikke sikkert at kroppkolesterolet hadde rukket å regulere seg. Tidligere fastende målinger har vist finfine verdier.
Både triglyserider og HDL var perfekt. Han som er lege og spesialist burde vite bedre enn å ta kolesterolprøver ikke-fastende.

Trj sa for siden:

Ja, skal printe ut anbefalinger herfra og vise til fastlegen min, når jeg får somla meg til å bestille time. Jeg gikk direkte fra en akkurat passe (!) fet lunsj til apoteket for testen. JEG tenkte ikke på at matinntaket rett før spilte noen rolle. Men det burde kanskje tøtta på apoteket fremlagt som en ørliten feilkilde/forstyrrelse... I dag er jeg ved godt mot.:D

Kanutten sa for siden:

Fikk du ikke beskjed om å møte fastende hos endokrinologen? Det fikk jeg.

Nope.

KarMa40 sa for siden:

For bare noen år siden var total-kolesterol normalt opp til 7.

Så godt som alle damer i fertil alder vil ha "lettere forhøyet kolesterol" når grensen for normalt kolesterol er 5.

For meg personlig utgjør kokosolje inntatt dagen før mye for kolesteroltallene. :rolleyes: Selv om jeg tar prøven fastende.

Lurer på om hexeberg som skriver at folk som dør av åreforkalkning i snitt hadde kolesterol på 4,2.

Min egen fastlege har alltid tatt mine målinger med knusende ro... Så er han også opptatt av å forklare at jeg er ganske frisk.:D

tattoogl sa for siden:

Her var det mye kritikk av Boots ser jeg...:) Hvis det er sånn at "alle" synes dette er så ille, at de måler total kolesterolen på apoteket, hvorfor møter da så MANGE opp får å ta denne testen? Det er jo kø fra de åpner til det stenger hver dag....
Bare lurer... Og hadde fastlegen gjort det de skulle, hadde kanskje ikke folk trengt å gå på apoteket for å måle seg? Folk synes de får for dårlig oppfølging av fastlegen, og synes at dette er et godt tiltak!

For hvem?

Trj sa for siden:

Hva vet folk flest om totalkolesterol ? Jeg vil tro de aller fleste tror det er et godt tilbud. Jeg regner meg som relativt intelligent, VET at kolesterolmåling er mer enn det tilbudet Boots gir, særlig fordi jeg lever ketogent for tiden. LIKEVEL ble jeg litt satt ut. Tenk deg det unødvendige rennet til legene dette skaper. I ettertid har jeg lest enda mer om tvilsomheten ved denne kampanjen. Det burde faktisk ikke være lov. Jeg fikk råd om å gå hjem og spise sunt og trene ! Jeg trener OG spiser sunt.

Fluke83 sa for siden:

Hvem "alle" tenker du på? "Alle" her inne, eller "alle" i den generelle befolkninga?

Man skal ha hatt ganske mye egeninteresse og et åpent sinn for å være oppdatert (riktig) på kolesterolforskning, folk flest tror fremdeles det er livsfarlig, og flokker da også naturligvis til måling.

Leger måler forresten ikke kolesterol med mindre det er en spesiell grunn for det eller hvis man maser om det selv, det at folk tar i mot tilbud om en kjapp test på handleturen vitner på ingen måte om at legene er for dårlig til å følge opp.
Da får de heller spørre legen om å måle kolesterol oftere om de føler seg for dårlig fulgt opp, legen måler uansett om h*n har god grunn for det.

Lillemy71 sa for siden:

Fastlegene gjør vel det de skal og måler kolesterolet når de ser det som nødvendig eller man ber om det? Er mange leger som har kritisert denne kampanje for det skaper unødvendig hysteri, fastlegen min er en av de.

Vi har i alle år blitt tuta ørene fulle av hvor farlig det er med for høyt kolesterol og at kolesterol er ETT tall, dette tror fortsatt flertallet av befolkningen og når de så går på apoteket og får målt ETT tall (total kolesterolet) og det er for høyt etter denne (tåpelige) kampanjen sine grenser, får de nesten panikk og raser avgårde til legen for å ta nye målinger. I tillegg så er de som tar testen knapt nok kompetente hverken til å ta målingen og langt i fra tolke resultatet. Har man en måling på over 5 får man straks beskjed om å trene og spise sunt eller oppsøke legen for videre utredning. Begrepet kolesterol og de verdiene man måler er alt for kompleks til at man kan bare ta en liten test på et apotek, nyere forsking støtter jo også i stor grad at "høyt" kolesterol ikke er farlig og at man må se på sammenhengen mellom LDL, HDL og triglyserider. Gjør Boots det? Nei de har ikke peiling, de er bare godt betalt av Vita Smertegod og Mills (med sine skikkelig sunne produkter - jadda!!!)

Fluke83 sa for siden:

Broren min tok i mot tilbudet om måling for morro skyld på apoteket, men fikk bare error på måleren.

Dama som satt der skjønte ikke noe, målte igjen og fikk ikke noe resultat da heller, målte seg selv og fikk resultat, målte brodern igjen uten hell, målte seg selv igjen og sølte samtidig ned apparatet med blod fra forrige stikk på seg selv (hadde tatt paracet tidligere på dagen unnskyldte hun seg med) og tilbød å måle brodern igjen med blodig måler...

Brodern takka pent nei og hjalp henne heller med å lese bruksanvisningen til apparatet som sa at det bare målte innenfor visse verdier... Det visste hun ikke sa hun...

Trj sa for siden:

He he... Utrolig.
Lurer på å gå innom Boots fastende i morgen tidlig og se om jeg får samme resultat som i går etter lunsj.

Tor63 sa for siden:

Målte hos legen før jul og fikk 8,3 som vel var noe overraskende høyt. Målte igjen nå på Boots og fikk 6,4. Får håpe det ikke er HDL'n som har gått ned....hehe...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.