< Tilbake til oversikten

Kunstig sukker lagres som vanlig sukker av kroppen?

[email protected] sa for siden:

Mener å ha snapppet opp et sted at kunstig sukker også lagres som vanlig sukker, fordi kroppen ikke har evnen til å skille mellom kunstig å ekte, så lenge det er søtt? har ikke sjekket dette opp, og lurer på om dere kan svare meg :):D

Nerthus sa for siden:

Faren min med dia2 får økt blodsukker etter å ha spist en av de små atkins-sjokoladene med maltitol.

Det er nok ikke riktig at det kunstige sukkeret lagres som vanlig sukker - siden kunstig sukker ikke har noe næring (litt forenklet, noen typer innehar kalorier) - men hvis det gir økt blodsukker og med det økt insulinutskillelse fordi munnen kjenner søtt og kroppen reagerer som om det kommer karbohydrater - så kan det gi noe lagring av fett om man spiser mer enn det kroppen forbruker. Dvs at du øker ikke dine glukoselagre som med inntak av mye karbohydrater - men du kan trigge samme kjemiske respons i kroppen. (Andre må korrigere hvis jeg ikke helt treffer blinken her :))

Såvidt jeg har forstått det er dette "kroppsavhengig" - dvs at noen får vektstagnasjon om de spiser/drikker mye matvarer/drikke med kunstig søtt i - mens andre ikke får det.

Dermed kan det være greit spesielt i starten av en lavkarbokarriere og holde seg helt unna kunstig søtning - etterhvert kan man jo prøve seg fram på hva kroppen reagerer på og ikke. Lettbrus kan noen drikke - mens andre må holde seg helt unna feks.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.