Har lest til øyet blir stort og vått, og prøver å psyke meg opp til å legge om i matveien. Prøver å sette meg inn i forskjellene mellom de forskjellige kurene for å kunne velge en, men må ærlig tilstå at jeg føler meg mer skremt bort fra det enn fristet til å sette i gang. Det er så mye man må gi opp, og så mye rart man skal ha i seg.
For tiden (dvs det siste tiåret) spiser jeg "etter boka"; små og hyppige måltider med mager mat. Og det fungerer jo helt åpenbart IKKE, diger som jeg er.
Problemet mitt med lavkarbo/høyfett er at jeg faktisk foretrekker mager mat, både pga. smak, konsistens og rent praktisk pga mine "mageplager". Frukt og grønt er snadder, mat stekes i varmluftsovn istedet for stekepanna for da føles maten mer delikat ut å spise, kyllingskinn er gyselig fettete og plukkes derfor vekk, og skulle jeg finne på å spise ett ribbestykke så havner jeg på do med magekramper og diare. (Mulig jeg har noe galletrøbbel? Har aldri sjekket det ut.)
Dessuten - jeg ELSKER sushi! Og da holder det ikke med bare fisken, risen er en minst like viktig del som resten. Jeg er IKKE villig til å gi opp sushi for resten av livet. :tramper furtent i gulvet:
Kjennes ut som jeg må gjennom en sorgprosess over alt jeg må vinke morna til hvis jeg skulle ende opp på noe lavkarbo/høyfett etter hvert.
Adjøss til sushi.
Adjøss til grillet maiskolbe.
Adjøss til grillet paprika.
Adjøss til knekkebrød med kalkunpålegg og karri-dryss.
Og sånn fortsetter lista.
For lavkarbo OG lavfett er vel intet alternativ...
For å svare på det sist først - nei - det er ikke et alternativ. Derimot finnes det mange varianter av lavkarbokosthold som er mer beskjedne på fettinntaket, du kan sjekke ut south beach og fedon i første omgang.
I tillegg så kan det lønne seg for deg og gå gjennom alt du KAN spise på lavkarbo istedet for å fokusere på det du IKKE kan spise. Det er ikke snakk om at du ALDRI igjen skal spise dine favoritter - men at du i en periode hvor du skal fokusere på vekttap skal holde deg unna dette. Når du har nådd din målvekt, kan du øke litt på karbo og redusere fett om nødvendig til du finner et kosthold du kan holde vekta på. DA kan du spise sushi innimellom - og grillet maiskolber - men ikke HVER dag og ikke i STORE mengder :)
Jeg har selv chrons, og trodde på et vanlig norsk kosthold at jeg ikke tålte fett og fikk fettdiare... vel etter bare en mnds tid kan jeg si at det var karbohydrater SAMMEN med fett som lagde trøbbel - fett alene gir meg ingen smerter eller magetrøbbel :)
Er vel ingen som sier at du for alltid må ligge unna sushi. Grillet paprika kan du jo spise. Det samme med knekkebrød og kalkunpålegg med karridryss. Og maiskolber går jo an iblant.
Ingen som sier at du må spise ribbe og fett til det tyter ut av øra på deg. Hva i all verden slags "rart" skal man ha i seg på lavkarbo? Her sitter jeg altså og spiser ren og naturlig mat og nesten bare det, så jeg lurer da virkelig på hva du mener. Hva må du gi opp? Potet, pasta, ris og brød med masse hvetemel? Tragisk gitt.
Tror du har ei skeiv oppfatning av lavkarbo for å si det rett ut.
Jeg har antakelig det. Alt det "rare" jeg sikter til er majones, rømme, fløte, smør, ødelegge en nydelig salat ved å klisse olje på den, spise kyllingskinnet, drukne maten i fet saus og sånn........ *barf*
Men, som sagt, jeg har bare nettopp begynt å lese meg opp på det. Og selv om det jeg leser høres logisk ut, så føles det for meg pr. i dag som ugjennomførbart, hvertfall som en permanent løsning. :(
Bare vent til smaksløkene dine ikke er bedøvet av karbohydratene lenger :D Vi har alle tenkt som deg. "Ånei, jeg kan ALDRI leve uten .... " eller "skal jeg spise de ekle greiene der?!?" Etter et par uker skifter man både smak og mening :ja:
Og som du selv sier, det du gjør i dag funker ikke. Og det sies at det man har værst for å gi slipp på er det kroppen trenger mest.
Galleproblemer kommer forresten av for lite fett i kosten, fordi gallesyren som skulle jobbet med fettet ikke har noe å gjøre og blir liggende og forstene i galleblæren.
Spiser ikke majones jeg. Spiser ikke olje over salaten min. Spiser ikke verken kyllingskinn eller kylling, drukner ikke maten min i saus. Spiser saus, rømme og fløte, men drukner ikke maten min i det. Det er så lite som skal til. LAVKARBO ER IKKE Å LA MATEN SVØMME I FETT.
Og mageproblemene trenger ikke bli verre, jeg har blitt helt fin i magen etter at jeg startet for litt over 1 uke siden! Sånn var det første gangen jeg prøvde også :)
Og ja, fokuser på hva du kan spise og les deg opp på filosofier med mindre fett i enn feks ketolyse.
Det er utrolig deilig å kjenne at kroppen livner til igjen altså :) Og jeg drukner heller ikke maten min i fett ;)
Anbefaler deg å starte med Fedon jeg, så ser du etter hvert. Det var den retningen jeg hadde mest tro på, men har ganske raskt sett at jeg bør gå videre (ikke pgaa. vekt).:klem:
Jeg har spist lavkarbo i litt over et år nå, og kan med hånden på hjertet si at jeg ikke savner stort. Skulle savnet etter en bestemt matvare bli stor - så hender det at jeg spiser litt av det, men har oppdaget at mye av det jeg likte før ikke smaker noe særlig godt lenger.
Favorittloffen jeg likte smaker papp, "vanlig" pizzabunn smaker det samme. Sjokolade som jeg spiste omtrent daglig, gir meg nå en ekkel smak i munn - og jeg angrer på første "tygg". Mørk sjokolade er nå min favoritt (minst 70%) hvis jeg skal kose meg innimellom.
Spiser masse god mat - og føler ikke at jeg drukner maten i fett heller. Husk at når folk snakker om energifordeling så er det snakk om energiprosent. Fett har hele 9 kalorier pr gram, mot 4 gram for protein og karbohydrater. Det er ikke sinnsyke mengder fett i kosten, og derfor ikke store endringer i kostholdet som skal til for å klare å spise lavkarbo.
Legg gjerne inn på www.diett.no for å se på noen dagsmenyer, både under planlegging og underveis. Da ser man fort hvordan man fordeler hver dag. Dette er ikke noe du må gjøre hele tiden, men jeg synes det er greit innimellom til jeg klarte å ta ting på sparket.
Jeg vil også anbefale å kutte ned i etapper og ikke kaste deg på en med minimalt med karbohydrater til å begynne med. Mellomting mellom Fedon og Hexeberg, kanskje. Tror du merker stor forskjell så fort du begynner å kutte ut sukker og hvetemel fra kostholdet.
Hei,
Anbefaler deg å ta deg en tur innom: Til alle nybegynnere på lavkarbo… der er en link til bl.a. den genuine brosjyren LCHF på 3 minutter, mange printer den ut og henger den på kjøleskapet.
For de fettskremte så anbefaler jeg at du leser innlegg av brukernavn Pål, en del av dem finner du link til i nybegynnertråden.
I tillegg så anbefaler vi at man begynner med litt fett og øker på underveis.
For min del så synes jeg all smaken sitter i fettet jeg da :)
Jeg tenkte også at alt fettet kom til å bli ekkelt, men det er virkelig ikke mye som skal til. Jeg spiser heller ikke kyllingskinnet og fettranden på koteletter, liker det ikke. Men jeg spiser avocado og nøtter oftere enn før, det høres vel ikke så ekkelt ut?
Tipper du vil oppdage, som flere sier, at smaken forandrer seg etter en liten stund. Selv om jeg spiste ganske sunt før, med mye grønnsaker og ikke noe halvfabrikata, så smaker den rene maten ennå bedre nå!
Neida, man trenger ikke stå over alt mulig og drukne maten i fett.
Det er mye godt man kan spise på lavkarbo. Akkurat nå sitter jeg og koser meg med 1 lavkarboknekkebrød, og på det har jeg meierismør og en solid skive deilig ridderost :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.