Jeg jobber endel på sykehus, både i praksis på skolen og som ekstrajobb utenom skolen.. Kjenner det ikke så veldigt godt på beina enda, men jeg har veldig lyst til å ta vare på beina mine så best jeg kan.
Skal kjøpe meg nye sko og trenger egentlig råd til det og.
Men det egentlige spørsmålet er, burde jeg kjøpe støttestrømper?
Sliter veldig med svettelukt osv på sommern, veit lixom ikke om det hjelper så veldig om jeg har trange strømper på meg da.
Støttestrømper er veldig deilig å gå i når man har lange vakter og er mye på beina.. blir ikke like sliten i beina da. Kan virkelig bare anbefale det:)
Hva med støttestrømper og sandaler, sliter du med svettelukt da, når tærne får såpass med luft?
nå har jeg støttestrømper pga lymfeødem, men jeg blir like svett i sandaler som i sko.. (sandaler er jo bare når det er varmt ute :p)
men i sko har jeg sokker på og da, i og med at strømpene har tærne fri. men det er jo individuelt hvor mye man svetter på beina. jeg blir veldig varm veldig fort...
de jeg bruker er ganske tykke, men de er de beste jeg har prøvd, og de billigste. 300 kr paret hos hudlege :) ellers koster de gjerne 600+...
prøvd slike tynne "penstrømper" et par ganer, men jeg har korte ben. og strømpene er lange. så de legger seg som en stram krøll under kneet og rundt ankelen.. vondt =/
men hvis du ikke har hovne ben, kan vel slike flysokker man får på apoteket være greie og skulle jeg tro.
kjøpte eccosandaler på tilbud ifjor, og de er bare så deilige.. må ha sandaler med myke breie remmer, ellers gjør det vondt + at mine hovne ben tyter ut mellom remmene hvis de er tuynne.. usjameg.
Ja kan jo prøve meg på de som du får kjøpt til flyturer... Kjenner bare at jeg trenger litt mer støtte enn vanlige sokker kan gi meg, ser det er mange av jordmødrene på jobben som bruker det...
Jeg kan anbefale ordentlige treningssokker hvis du har beina i sko/sandaler og svetter en del om sommeren. Mange typer i sportsbutikken - jeg bruker slike til daglig nå. De sitter bedre på foten også og sambo berger nå endelig sine sko med slike sokker :)
Jeg har fra Jobst (kjøpt på apotek) og liker dem godt.
(Jeg tror jeg også har hatt et par fra Mabs, likte dem også, mener jeg.)
Jeg har de tykke, ugjennomsiktige, Jobst travel, de fins også som tynne, og de har jeg ikke prøvd. Av den typen har jeg kun prøvd et par billige støttestrømper i tynn nylon a la 20 denier fra en eller annen kjedebutikk som cubus e.l., og de var vonde, omtrent som Sanney over her skriver.
Men Jobst altså, liker jeg godt.
Tror forskjellen på Jobst og Mabs er at Jobstene er bittelitt lengre.
Ser på nettsider rundtom at de også fins i en variant som heter Jobst activewear, de skulle visstnok holde føttene tørre, kan hende den er noe for deg?
De fins i ulike kompresjonsgrader, og jeg husker ikke i farta hva jeg valgte, men snakket med en som jobbet der som anbefalte den som ikke var nederst på skalaen, men mere midt i skalaen.. oppgis i mmHg
Jeg har også en jobb hvor jeg til tider går masse, og jeg har brukt støttestrømper sammen med MBT-sko/sandaler med stort hell.
Det morsomme er når jeg etter endt dag er i fin form og ikke vondt i bena, og ungdommene jeg jobber med knapt klarer å stå :D
Jeg har kjøpt flystrømper på apoteket, men har en venninne som drar til Sverige og kjøper støttestrømper, der er det visst halve prisen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.