Har holdt på med lav-lav karbo de siste to ukene (under 20 er målet. Første uken lå jeg på ca 13 i gjennomsnitt, og denne uken som har vært har det muligens blitt enda færre). Er enkelt å styre unna karbsene syntes jeg men det er resten som er tøft. Det er veldig vanskelig å spise mindre proteiner og mer fett. Hvor i all verden skal jeg finne flere kilder til fett? Er det bare smør, bacon, ost og fløte eller er det andre ting?
Ja og så er det over til spørsmålet mitt. Testet en ketose sticks i dag, det var på ettermiddagen men jeg hadde ikke spist så jeg sjanset det. Det var den sist siste fargen i fargeskalaen (50 tror jeg det står). Så da lurte jeg litt: hvilke prosesser holder kroppen min med nå? Hvor lenge kan det vare før jeg ser den mørke lilla fargen? Hva er min/maks vanninntak om dagen?
Fargen spiller ingen rolle!Utslag er utslag!Du får bare riktig resultat om kvelden, minst 2 timer etter forrige måltid!
Unnskyld at jeg skriker, men dette er så viktig! Folk tror at de må ligge så lavt som mulig på karbene, det skal være ca 15 ikke mer eller mindre, ca 15 de første ukene!
Og det er så absolutt ikke meningen at man skal få så mørkt utslag som mulig. Det kan faktisk bare bety at du får i deg for lite væske!
Væskeinntaket bør ligge over 2.5 liter, inkludert all væske du får i deg, også fra mat og kaffe/te! Drikk så mye du orker, men ikke press i væske for å være flink! Ikke lurt det heller!;)
Velg alle de feteste alternativene, spis fettet på kotelettene, velg kjøttdeig, ikke karbonadedeig, seterrømme, ikke lettrømme osv!
Hehe måtte flire litt, det går helt bra om du skriker litt. Tåler det jeg :)
Ja jeg skjønner at fargen ikek betyr noe, jeg er bare litt nysgjerrig på "om jeg er i ketose" eller mao om jeg gjør noe riktig her. Prøver å bli kjent med min kropp og bruker de hjelpemidlene som jeg kan. Er som nevnt, første gangen jeg prøver en sånn sticks. Er det andre tegn som jeg kan se etter for å vite om kroppen "liker" det jeg gjør? Jeg er mye tørst (det er visst bra) men jeg har ikke vond ånde (som jeg vet?), mistet ikke vekt denne siste uken (gikk faktisk opp 500g igjen), og målene mine er helt som før. Så jeg har ingen clue på om dette er rett diett for meg eller ikke. Ja jeg vet jeg skal være tålmodig, og på en måte så er jeg det- jeg stresser ikke og prøver å ta det helt med ro ang vekta. Men klart, en ønsker jo å vite at noe skjer..
Jeg er klar over at den dype lilla fargen kan tyde på for lite vanninntak (så det er noe positivt med den fargen jeg fikk da :P )
Jeg har ikke satt meg som mål å ligge på minst mulig karbs, men samtidig siden dette er helt nytt enda, så kjenner jeg at jeg velger alternativer med mindre karbs fremfor de med mange. Målet mitt er under 20, at jeg ligger laaaaaavt fortiden er ikke fordi jeg tror vekta forsvinner fortere. Ikke bevisst ihvertfall. Har bare fått det for meg at karbs er bææd mens jeg lærer meg å legge om dietten og leve uten dem. Omtrent som en ny ikke røyker i et røykerom vil jeg tro.. Ingen klager så høyt over stanken som den nye ikke røykeren (hehe).
Tror jeg ligger et sted mellom 2-2,5l, skal prøve å følge litt mer med fremover. Er konstant tørst så jeg har liksom ikke følgt så veldig med den nøyaktige mengden..
Jeg velger de feteste alternativene (men unntak av noen blingser, feks da mannen kom hjem med 3 bokser lett philadelpia og jeg ikke oppdaget de var lette før de var brukt opp, og noe lettrømme/lettmajones skandaler) men sliter fremdeles med å spise nok fett. Må snart ty til drastiske midler skjønner jeg..?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.