Når man leser kritikernes innlegg enten i aviser blogger o.l så går det ofte igjen slike ting som at lavkarbomennesker spiser smørterninger, drikker fløte fra kartongen osv, men finnes det faktisk noen som gjør dette?
Jeg ligger på 70 prosent fett helt uten at jeg må gå til noen ekstreme tiltak, jeg får fettet igjennom kjøtt, meieriprodukter (som ikke drikkes fra kartong) osv, slik jeg regner med de fleste gjør det, så hvor kommer mytene fra?
Vel, ikke jeg, i hvert fall. Ord har makt. Det gjør at folk faktisk får akkurat de bildene i seg. Ufin ordbruk fra journalistene helt uten hold fra virkeligheten.
Hvorfor det???:confused:
Er min fløte, bare min, og bare jeg som drikker av den! Er det noe mer uhygenisk enn at man drikker av en brusflaske?:confused:
Jeg tror at mange ti-år med fetthysteri har påvirket hvordan man forholder seg til f.eks. fløte. Mange (kanskje spesielt kvinner) syns at alt som har mye fett i seg er ekkelt. Kanskje fordi man har lært at man blir feit av fett? Fra gammelt av har fløte vært noe av det ypperste man kunne meske seg med - smaksmessig. Uttrykket "Det smaker som fløte" er ikke tilfeldig...
Mange påstår også at de blir kvalme bare ved å tenke på å spise smør. Iskaldt smør skåret med ostehøvel med et lett dryss av havsalt oppå er en delikatesse.
Hvis du har lest her inne en stund så er det faktisk flere som drikker fløte rett fra kartongen, særlig om de har fått i seg for lite fett en dag. :) Og jo - det er folk som spiser smør også. Husker godt en jeg leste om som gikk tom for mat og måtte kjøpe noe og jeg mener bestemt han kjøpte en halvkilo meierismør og spiste det. :eek: Men veldig vanlig er det nok ikke.
Det har hendt! Om jeg er pittelitt sulten før leggetid men ikke nok til at jeg gidder å lage et måltid hender det jeg tar en sup fløte eller en skje smør.
Dannes det ikke raskere bakterier i melkeprodukter enn i brus? Man skal jo f.eks. alltid kaste melkerester etter spebarn som drikker av flaske, enten det nå er morsmelk eller erstatning de har på flaska, på grunn av faren for bakterieoppblomstring. De skal ikke settes i kjøleskapet og tas frem igjen senere.
Jo den er grei, men om Kitt har en liten boks fløte som hun bruker opp i løpet av et par dager, som kun hun bruker, er det ikke noen problemer med det i det hele tatt. Jeg er utdannet kokk, så slikt vet jeg:) Heller du ut resten av fløten, om du ikke bruker opp alt på en dag? Det gjør i hvertfall ikke jeg;) Det hadde blitt veldig sløsing!
Men i alle dager???:p;)
Jeg er da ingen nyfødt baby med dårlig utviklet tarmflora!:eek:;)
Kald fløte som tas rett ut og settes rett inn igjen i et kaldt kjøleskap og brukes opp i løpet av 2-3 dager, gir ikke akkurat skadelig bakterievekst for et godt voksent menneske!
Dessuten har jeg vokst fra å legge igjen masse ubåter i flasken(kartongen) min!;)
Jeg drikker gjerne fløte fra glass jeg da. Og noen ganger spiser jeg litt smør (det gjør jo til og med indiske guder når de er barn ;) ). Jeg husker at jeg brukte å smugdrikke fløte i kjøleskapet når jeg var mindre, de få gangene vi hadde det (vi var ganske fettskremte). Og fikk masse kjeft av mamma :p Men jeg skjønner at noen syns det er litt vanskelig. Spesielt da sånne som er helt nye og ikke har spist lavkarbo før. Og mange som har spist lavkarbo lenge tåler heller ikke tanken på det. Jeg tror det er en tilvenningssak.
Jeg må også si at jeg drikker ikke fløte for å fylle opp "fettkvota", men fordi jeg synes det er godt. I det siste har jeg most 3-4 jordbær sammen med 2 dl fløte og 1 ts sukrin og to dråper stevia og da får man nydelig milkshake :D
Ja, det høres noen ganger ut som om dette er det eneste disse lavkarbogærningene spiser :D
Jeg har litt mer smør på skiven enn mange andre, men det har jeg alltid hatt. Har drukket fløte rett fra boksen en gang. Det eneste jeg egentlig har økt av fettinntak gjennom meieriprodukter er krem med bær av og til :)
Drikke fløte og spise smør, aldri i verden.
Får i meg en del fløte hver dag da,men da via kaffen min. ja, har en god slump kremfløte i min koffeinfrie kaffe hver dag. Drikker det pga det er godt og fett skal man jo ha :D
Når det gjelder smør, så orker jeg ikke spise biter av det nei, men jeg bruker meierismør på lavkarbobrødet mitt og da skraper jeg det ikke på nei. Men jeg orker ikke mengder av det.
Tror jeg hadde brekt meg om jeg måtte spise en skje med smør uten noe til
Nei, det gjør jeg ikke. Jeg får i jeg nok fett gjennom måten jeg spiser. Og bare smør eller fløte alene er ubalansert og har for lite protein. Men ellers spiser jeg jo smør på koteletter eller fløte på bringebær til dessert. Men jeg spiser ikke smør rett fra boksen eller fløte rett fra kartongen.
Jeg har aldri vært noen kartongdrikker, men hva man drikker av er vel egentlig ikke poenget her.
Joda, jeg tar en ekstra fløteskvett i kaffen, og smører tjukkere på skiva nå enn før. Ikke at det gjør store forskjellen, for jeg smurte på mye større areal før lavkarbo ;)
Jeg tror heller problemet mht manglende forståelse og stereotypier ligger i prosentene våre. -For hva er egentlig 70% fett, 25% protein og 5% karbohydrater?
VI vet at vi snakker om energiprosent, men skjønner Høykarbo-Ola det?
Et middagstallerken med en energifordeling som er optimal på LCHF (70% fett, 25% protein og 5% karbohydrater) skiller seg ikke så voldsomt ut fra vanlig norsk mat, bare med mer grønnsaker og mindre "fyllstoff" type potet/ris/pasta.
Se så for deg den samme tallerkenen med 70 gram fett, 25 gram protein og 5 gram karbohydrater.... Jeg skjønner godt at folk rygger ved tanken på LCHF-kosthold. Kort og godt fordi de ikke vet bedre.
Kanskje bør vi begynne med oss sjøl. Være TYDELIGE når vi beskriver kostholdet vårt, og dermed unngå at folk ser seg blinde på tall?
(Så kan vi heller snokle oss noe godt i smørboksen mens de spiser potetgull)
Jeg tror ikke den typiske lavkarbotilhenger spiser smør og drikker fløte. At noen gjør det, kan ikke generaliseres til at det = lavkarbo å gjøre dette.
Dog skjønner jeg ikke problemet hvis noen gjør det. Det kan sikkert virke veldig skremmende for de fettskremte. For noen år siden ville jeg sikkert syntes det var ren galskap. I dag vet jeg heldigvis bedre. Jeg kan spise en skje med smør hvis jeg f.eks er litt sulten før jeg skal legge meg, enkelt og metter godt. Men bare smør alene utgjør jo ikke et normalt måltid for meg. Dog kan smør være et godt tilbehør.
Er det værre å drikke fløte enn å drikke melk? Hvorfor det, for meg virker det sunnere, melk er jo som lettprodukt å regne, fløte som orginalprodukt å regne.
Er det værre å spise en skje med smør, enn å ta en neve potetgull når man er sulten?
Det er vel bare snakk om hvilke briller man har på seg tror jeg.
Jeg tipper det hele kommer av en misforståelse av at man skal ha i seg 70% fett. Hvis man tenker at 70% av mengden mat du spiser skal være fett, så høres det jo ganske ekstremt ut. Men fett er jo utrolig energitett, så å få 70% av energiinnholdet ila. en dag fra fett innebærer selvsagt ikke at man behøver å drikke smeltet smør.. Selv har jeg stort sett spist det samme som ellers, bare uten brød og ris og sånt til..
morsmelk eller morsmelk erstatning må kastet for at den er blitt oppvarmet.når man drikker fløte fra kartongen så blir den ikke varmet opp og da kan man sette den tilbake like kald...
Så det finnes altså de som gjør det, men det virker som de er i mindretall og faktisk gjør det fordi de synes det er godt og ikke som et måltid. Det er da enda bra. Jeg tviler på at et halvkg smør som lunsj er å foretrekke, spesielt om man svelger det ned med fløte. Litt som potetgull, cola og seigmenn.
Egg med smørbiter spiser mannen min og, og han er ikke på lavkarbokjøret.
Dette er feil. Helmelk kan du regne som originalproduktet, da denne har omtrent samme fett% som det som kommer ut av kuen.
Når råmelken kommer inn til meieriet har den en fett% rett i underkant av 4. Det første som skjer i bearbeidingen er at melken blir skilt i en skummet fase og en fløtefase.
Den skummede fasen er skummet melk, mens fløtefasen er melkefettet. For å produsere de ulike melketypene, blandes fettet tilbake i skummet fase. For helmelk vil alt fettet blandes tilbake.
For å produsere kremfløte, blandes mer melkefett inn i skummetfasen. For å få fett% på 38, trenger man fettet fra ca 10L råmelk og skummetfase fra ca 1L.
Med andre ord kan man fra 10L råmelk produsere 9L skummet melk og 1L fløte, eller man kan produsere 10L H-melk.
Helmelk er originalproduktet, andre typer melk blir lettprodukter (fettet er redusert, uten at noe annet tilsettes), mens fløte blir et produkt med økt fettinnhold (ingenting tilsatt her heller, men sammensetningen er endret).
Tror mye skyldes uvitenhet (foret med ukebladers og tabloiders lettvinte og faktaløse saker om det ene og det andre) og det som ble nevnt her over - at folk tror 70-80% av alt man spiser er fett.
Hvor mye verre er det igrunn med en skvett fløte rett fra boksen sammenlignet med et glass cola eller en caffe latte...? :rolleyes:
Rein fløte drikker jeg ikke, men bruker det masse i kaffe,mat etc.... men smør høvler jeg som ost og bruker som pålegg om jeg skal ha meg en blings eller et knekkebrød. Har alltid likt kladt smør skåret med høvel på skivene jeg:-) lavkarbo eller ei:-)
Jeg har drukket fløte fra kartong (om jeg ikke har tenkt å bruke resten i saus som flere skal spise). Eller jeg har hatt godt med i kruset og drukket det bart før jeg har drukket kaffe med fløte. Jeg kan høvle meg en skive smør og spise. Eller en osteskive med 2 smørskiver og rulle sammen. Om jeg er sulten.
Det er ikke noe jeg gjør hver dag.
Jeg bruker gjerne gode klatter med hjemmelaget kryddersmør på maten. Ser ikke store forskjellen på å spise Nannah sine knekkebrød med godt med smør, hardkokt egg og majones - fremfor å smelte smør over nykokte egg. Synes begge deler er godt jeg :)
Som barn spiste jeg smør om jeg fikk tak i det. Og jeg kunne ha rent salt i hånda og slikke det i meg. Tror jeg hadde behov for det.
Jeg er nok en av de som vektlegger at det er bra med nok fett, som energikilde og for å holde seg mett.
Siden jeg ikke veier, så vet jeg ikke hvor mange prosent jeg ligger på.
Jeg har nok vært påvirket av å være ung på 80tallet, med den fettskrekken som tildels var fremtredende i idrettsmiljøet den gang (også?) og føler kanskje jeg pøser på med fett mer enn jeg egentlig gjør? Liker fettrand på kotelettene som skulle skjæres bort da jeg var ung.
Føler fremdeles mange skal spare på kaloriene og kutter ned på fettet - og har lyst å formidle at det ikke nødvendigvis er riktig vei å gå. Dvs jeg dytter ikke mine meninger på andre, men om de spør så forteller jeg gjerne :)
Og det at vi legger forskjellige meninger i hva som er mye - gjør at det lett blir misforståelser. Men siden jeg mener at det er proteiner og fett som gir næring til kroppen og god energi, så er det gjerne det jeg fremhever. Selv om jeg også spiser godt med grønnsaker, så tenker jeg mer på at de gir variasjon, god smak og er nesten som krydder :)
[font=Comic Sans MS][/font]
[font=Comic Sans MS][/font]
Å spise smør uten noe til, er umulig for meg... Å drikke fløte uten noe annet er også utelukket.. Men jeg har vent meg til smaken av ordentlig smør igjen, og det er sykt mye bedre enn soft flora lighten om jeg brukte i åresvis. Det som virkelig er deilig er å mose en håndfull frosne bær sammen med litt fløte og en liten ts med søtemiddel... HIMMEL:) Jepp jepp.
Ja, dersom fløtekartongen ikke brukes av andre, så er det selvsagt ikke noe annerledes enn å drikke andre ting av flaske eller kartong. :)
Selv er jeg ikke noe glad i fløtesmak bart, så derfor styrer jeg unna det. Det samme med smør, men jeg liker begge deler godt i annen mat.
Jeg drakk veldig mye melk før, helst ekstra lett melk (:rolleyes:) fordi jeg syns den smakte friskest, og noen ganger blir jeg skikkelig "melkesjuk", spesielt etter egg og bacon....
Èn gang glugga jeg i meg en halv kartong kremfløte i ren fortvilelse og ble dødskvalm i løpet av 10 min, he he..
Bruker masse fløte i forskjellig mat og i kaffe da, så fløte er fremdeles digg, men vet at jeg reagerer med kvalme når jeg får i meg masse rent fett, f.eks toppa spiseskje med cocosa, noen slurker linfrøolje og lignende.. :o
Smørklatter er også godt, bruker også smørskiver oppå oste"kjeks",og hvis jeg holder på med smøret til noe kommer stort sett seksåringen bort og vil ha en liten bit også, hun syns også det smaker godt :)
Det som kanskje er litt interessant - hvem av oss her inne som storkoser oss med lavkarbomaten - har vært på lavkalori-lavfett kjøret i mange år?
Vi er jo ikke annerledes enn andre "sjokkerte" slankere - vi har bare SKJØNT poenget! ;)
Hvem av oss hadde ikke et noe skeptisk syn på fett før og i starten av lavkarbokostholdet - men ettersom man fikk mer kunnskap og erfaring så at dette var bare godt? ( i flere betydninger;) )
Jeg drikker ikke "ren fløte" -men tro meg - det er ikke en skvett som kommer over mine friske bær - det er en STOR dose fløte ;) Smør er jeg veldig glad i - men det blir stort sett når jeg spiser lavkarbobrød.
Fra barnsben av var favoritten syltynne brødskiver med tykke lag smør og salami på toppen :D
Drikker den nok ikke rett fra kartongen, nei. Akkurat det ville bli for kvalmt. Men å spise den med skje... :D mmmmm...
2 jordbær som drukner i fløte er digg, til og med uten søtstoff av noe slag!
Jeg er virkelig ingen fan av fløte, og klarer knapt spise det i mat, men jeg tar gladelig en rømmeskje eller to. Rømme er også godt til bær. Jeg skulle egentlig ønske det var mer fett i naturell yoghurt, for det er i grunn favorittmelkeproduktet mitt.
Fløte rett frå kartongen? Usj, nei. Eg har aldri vore "kartongdrikkar". Fløte oppi ein bitteliten kopp, derimot? Å, ja! :D (Ikkje det at eg ikkje kunne drikke eit ordentleg glass også, men det blir for mange kh av det...) Smør i terning? Njaei... eg skjær ikkje så nøyaktige terningar av det, da :p
Jeg jeg tror virkelig det kunne vært en ide, for etter et par dager her inne hvor jeg har søkt etter oppskrifter eller tips til frokoster etc så har jeg rett og slett blir dårlig. Jeg er ikke journalist, men jeg skriver blogg og dere snakker så mye om smør at jeg automatisk tenker at her skal det være mest mulig smør på alt mulig. I stedenfor så er det fett i fløte, ost osv som ikke lager de kvalmende bildene på netthinnen.
Er det ikke bedre å ta seg noen skiver med ost, eller noen skinkeskiver med litt majones fremfor å ta seg en skje med smør?? Det er kanskje ikke noe verre, men det blir bare så kvalmende å lese.. :o
Det er på en måte som om mange av dere vil fremheve hvor mye fett dere kan spise nå som dere har begynnt på LCHF at det skal skrytes av fettet som renner av maten :( Jeg får IKKE lyst til å begynne med det kostholdet når jeg bare leser fett fett fett.
Har fått noen flotte måltidstips på bloggen min i dag som gir meg et helt annet syn, så kanskje dere bør prøve å få frem fete matvarer som er bra i kostholdet fremfor så mye snakk om smør :)
Fett er noe jeg har hørt hele livet er dårlig for kroppen og jeg forstår at det er noe man blir veldig skeptisk til. Jeg kommer ikke til å jobbe med å lære meg å spise smør med skje for å si det sånn, men at jeg nå har muligheten til å bruke smør til å steke med og spise mer ost, majones og ha fløte i kaffen høres ikke så skremmende ut.
Hvis man vil dele av sine gode erfaringer, gjelder det å dele på en kunnskapsrik og fornuftig måte, og ikke være belærende og skremmende ;)
Jeg blir provosert - du mener vi som spiser lavkarbo skal spise annerledes og ikke snakke så mye om smør fordi DU synes det er kvalmende og lese?!?
Ærlig talt... litt ydmykhet overfor et kosthold og matvalg som fungerer så godt helsemessig for så mange hadde jo vært hyggelig og se ;)
Ditt kosthold er svært helsefarlig for meg - men du må jo spise slik du selv vil - jeg har endelig etter mange år funnet noe som helsemessig fungerer for meg:)
Det nærmest jeg kommer her er vel det at jeg har vært kjent for å stappe en skje cocosa i kjeften når jeg står ved kjøkkenbenken. Men jeg elsker kokos da. XD
Det er øyet som ser - i dette tilfellet dine øyne. Jeg synes det sier mye mer om deg enn om lavkarbere generelt :)
Ja, vi ønsker og overdrive og skryte av rennende fett som vi slafser i oss så det renner nedover kinnene... BARE for å provosere lavkalori-tilhengere. Sånn er vi - vi er litt fæle sånn - vi ønsker og skremme andre fra og velge et lavkarbokosthold ;)
Fra spøk til side - uansett hva jeg er interessert i her i livet - som er nytt for meg - pleier jeg og lese men ignorere alle ytterligheter i begge retninger, leter meg fram til saklig fagdokumentasjon og tar mine avgjørelse på bakgrunn av disse. Dette kan man også gjøre når det gjelder lavkarbo. Det vil kanskje komme som en overraskelse, men det finnes MYE mer saklig og godt dokumentert informasjon om lavkarbokosthold der ute enn det finnes svake artikler som omtaler lavkarbo i alle mulige merkelige ytterligheter :)
Er du interessert i å lære mer om lavkarbo - kan du begynne med boka "Bedre uten brød" av Lutz/Allen, flere bibliotek har denne inne. Svært faktaorientert om kroppens metabolisme, grundig avdekking av svakheter ved studiene staten bruker som alibi for sine anbefalinger, og en enkel forklaring på hvordan man kan spise lavkarbo til daglig.
Det er vel muligens også sånn at dette er et forum for alle slags folk, og ikke en slags sekt som prøver å lokke til seg villfarne sjeler ved å fremstille seg på mest mulig spiselig måte (pun intended).
Jeg skjønner deg godt jeg!
Når jeg la om kostholdet, så var det LAVkarbo som var cluet for meg. Fettet tenkte jeg ikke mye på i det hele tatt til å begynne med, og når jeg fikk fordelingsnøkkelen 70/25/5, så fikk jeg helt hetta. Jeg tenkte vektfordeling, og det er jo veldig, veldig feil. Fett gir jo over dobbelt så mye energi pr vektenhet som proteiner og karbohydrater, og ser man på energiinnhold blir jo bildet et helt annet.
Det tok litt tid før jeg skjønte hvorfor jeg måtte ha "alt det fettet", men det sier seg jo sjøl. Når du lever på et kosthold der karbohydrater står for den største andelen av energiinntaket, og så kutter ut hovedkilden til energi, så må du ta andre kilder til hjelp. Det er ikke mulig å spise nok proteiner aleine til å dekke basalforbrenninga uten å bli skikkelig dårlig, så da er det bare ett alternativ igjen: Fett.
Jeg har kutta ut sukker i alle former, poteter og mel.
Bortsett fra de tre tinga (OK, jeg unngår gulrot pg kålrot også) spiser jeg helt vanlig, norsk mat, dog med noen kreative løsninger for å erstatte melet. Poteter erstatter jeg med blomkål. Blomkålmos er jo så mye bedre! Supper og sauser som jeg før jevna med mel, jevner jeg nå med blomkål. -Og det smaker også mye bedre.
Jeg husker jeg måtte forklare meg veldig for familie og venner, men det gikk inn til slutt: Jeg har lagt om til et LAVKARBO-kosthold, der jeg erstatter "tomme" matvarer/ingredienser med mat som gir meg næring. Det betyr ikke det samme som at jeg spiser voldsomt mye fett:
Maten jeg spiser nå er renere, fordi jeg lager mest mulig fra grunnen av.
Maten jeg spiser nå gir masser av viktige næringsstoffer, ikke minst fordi jeg spiser mye mer fisk og grønnsaker enn jeg gjorde før.
Maten jeg spiser nå inneholder nok mer fett enn tidligere, men ikke veldig mye, og jeg blander ikke fett og sukker.
Jeg spiser kort og godt vanlig, heilnorsk mat uten sukker, mel og poteter, og til festlige anledninger serverer jeg (evt tar med) lavkarborundstykker eller lavkarbokake, og alle som smaker synes de er veldig gode.
Jeg håper du er så tøff at du prøver ei periode med LCHF-kosthold, om ikke anna så for å se hvordan det virker på akkurat din kropp. -Men gjør det på en måte som passer deg. Ikke se deg blind på et "enormt" fettinntak. Ta heller utgangspunkt i proteinbehovet ditt, dropp de tomme karbene, og fyll på med fett til du dekker akkurat ditt energibehov.
-Og husk at det finnes masser av fett som ikke er smør og fløte. Jeg tror nok mange av oss velger fire skiver ost på knekkebrødet framfor et tjukt lag smør. -For ikke å snakke om en frisk avocadosalat til lunsj!
Og du: Takk for at du satte et par viktige tema på dagsorden her inne. Jeg håper du også hjelper oss å tegne et rettere bilde av oss lavkarbere der ute i høykarboverdenen også :)
For 1.5 år siden hadde jeg sagt meg enig - men jeg har nå lest så mye informasjon som avviser myten om at fett er farlig at jeg ikke lengre kan ha så mye respekt for fettredsel...
Du kan feks lese denne:
Den sier noe om en meta-analyse av over 20 studier på mettet fett og hjerte-/karsykdom, studiene hadde varighet i 5-23 år og inkluderte 350 000 mennesker... Bloggen er av en hjertelege/-forsker ved Haukeland og er mer enn nok bevis for at fettmyten er BUSTED!
Så du mener at du deler dine erfaringer på en kunnskapsrik og fornuftig måte? Er du flink til å linke til gode kilder for dine påstander? Feks dette med fettet... VET du egentlig nok om fett annet enn hva du har hørt andre snakke om? Har du kvalitetssikret informasjonen du kommer med?
Jeg liker ihvertfall dette sitatet fra din blogg:
Det er dette de aller fleste på lavkarbokosthold har gjort...
For å være ærlig synes jeg det er du som opptrer noe belærende i dette tilfellet ... du mener vi bør la være og spise rent smør fordi DU blir kvalm... I tillegg forteller du oss at skal vi dele av gode erfaringer må det gjøres på en kunnskapsrik og fornuftig måte - mener du dette ikke blir gjort i dag? Forstår ikke heller hva du mener med "skremmende"...? Er det fettet - se over.
Og du - akkurat som det finnes variasjoner innenfor DITT kosthold - finnes det variasjoner innenfor lavkarbo.
Noen blir uvel av mye rent fett - og velger fettholdige matvarer istedet. Andre sliter med å få i seg nok fett - og elsker smaken av smør eller fløte. So what?? De spiser ikke slik for å gjøre deg dårlig og kvalm - de spiser slik fordi det har gitt de en bedre helse og en bedre hverdag - og til syvende og sist er DET det viktigste, eller hva? :)
Ojsann, noen som er hårsåre her? :) Selv om jeg stiller spørsmål i enkelte ting jeg finner her inne så trenger ikke du stå klar med hagla. Ja, jeg kan lese meg til både det ene og det andre, men det er jo mye enklere for både meg og mine lesere og stille spørsmål direkte til dere som bruker dietten for å få svar. Det er ikke jeg som startet denne diskusjonen heller, men jeg ble tipset om den fordi det så veldig ut som om den hadde blitt laget pga mitt siste blogginnlegg. :)
Jeg har som sagt benyttet meg av lavkarbo i mange år. Gikk ned 30 kilo ved å spise mindre karbohydrater, benytte meg av urter og trene masse. Men jeg setter spørsmålstegn til bruken av smør i kostholdet LCHF og det må man vel få lov til!
Det er ikke spørsmålstegnet jeg reagerer på - men mer at du heller mener vi bør spise annerledes for å unngå at du blir kvalm når du leser om det :) Den belærende tonen altså ;)
Jeg er for gammel i år og i lavkarbo-faget til å være hårsår - men at jeg er engasjert i temaet er vel min statistikk her inne et synlig bevis på ;)
Mine erfaringer er da mine erfaringer, på samme måte som dere har deres erfaringer. Gode kilder for hvilke påstander? At det kan være lurt å passe på at kroppen er i balanse hvis man ikke får effekt av treningen? Du sier jo selv at dette er noe mange med lavkarbo nettopp gjør.
Som du sier så er det mange nyanser av lavkarbo, jeg setter spøsmålstegn til LCHF og ikke til lavkarbo. Jeg setter spørsmålstegn til bruken av smør i stednefor å spise matvarer som er rike på fett.
Men det går tydeligvis ikke ann å sette smørsmålstegn til ting man leser på dette forumet.
Jeg setter spørsmålstegn til bruken av smør fordi det er noe jeg automatisk ser på som veldig usunt. Det er noe som jeg har lest at fører til hjerte og kar sykdommer og til fedme. Stiller man ikke spørsmål får man ikke svar. Ingen har egentlig sagt noe om konsekvensene av bruken av smør så kanskje dere ikke har noe godt svar på dette?
Uten at jeg skal legge ord i munnen på noen så er det kanskje måten smør blir spist på og mengdene som er ukjente? Vi har jo lært fra barnsben av at smør er fy, og vi vet jo alle at menneskehjernen trenger tid til å omstille seg. I tillegg til tid er informasjon (saklig) noe av det som gjør at vi går bort i fra gamle vaner og ønsker nye velkommen.
Det er flott at noen setter spørsmålstegn med måten ting blir gjort på, det får oss til å tenke, reflektere, forklare og kanskje avliver vi noen myter også.
Når mennesker som egentlig ikke vet så mye om lavkarbo tror at vi spiser smør med skje (som jo noen gjør) er det greit å fortelle at dette kan man velge bort, og fortsatt ha en fett-energiprosent på 70. Mange blir skremt av mengden fett, mulig også fordi de ser for seg 70 prosent av tallerkenen fylt av fett, og da er det fint å kunne forklare at fettet ikke nødvendigvis må være smør og fløte. Fett er så mangt, og hvertfall mye mer en smør. Tenk så kjedelig kostholdet hadde blitt da :)
Jeg har linket til en stor studie vedrørende akkurat dette med mettet fett og helse litt lengre oppe... så joda jeg har kjempegodt svar jeg! Si fra om du ikke finner linken så skal jeg linke igjen. :)
Jeg har litt problemer med å se på hvilket grunnlag du mener smør er verre enn annet fett, sett bort fra at det gjør deg kvalm, selvfølgelig. Er ikke fettet i smør samme fettet som i andre melkeprodukter? Og er det egentlig så ulikt fettet i kjøtt? Hva er poenget ditt, egentlig?
Og hvorfor er det sånn at hvis man starter en diskusjon med spørsmålene sine, så må man konkludere med at man ikke har lov til å stille spørsmål? Stiller man ikke spørsmål for å starte en diskusjon?
Ahhh, var det det du ville frem til???
Trodde du visste at sammenhengen mellom tilført fett og kolesterol og hjerte/karsykdom var lagt dø for lenge siden, jeg, skjønner du!:)
Ok, skjønte jeg ikke burde stille spørsmål OG samtidig vise hva jeg likte av dine uttalelser samtidig:)
Jeg tenker selvfølgelig på dine oppfatninger av smør/fett som "farlig" - en ting er å påstå dette - men har du gode kilder som kan bekrefte dette eller er det bare synsing fordi du har "lært" dette oppgjennom livet?
Se link jeg nevner tidligere om dette - en studie av over 20 studier på sammenhengen mellom inntak av mettet fett og hjerte-/karsykdommer sier at det finnes INGEN bevis for at dette har sammenheng - dette er da min kilde til min påstand om at smør er fin-fint for kroppen :)
Joda, men dette er et viktig tema for mange av oss - i dette tilfellet MEG - slik at en del engasjement og ønske om å vise deg hva som er riktig - OG linke til gode forskningskilder som bakker opp påstanden er viktig ;)
Jeg ser jeg ble litt brå - men ååååh du sier jo hva jeg HELLER bør gjøre istedet for å spise smør og da blir jeg sååå frustrert! ;)
Vel hvis jeg ga inntrykket av at jeg mener dere bør spise på en annen måte for at at jeg ikke skal bli kvalm så kan jeg forstå reaksjonen din, men det er absolutt ikke det jeg mener. Jeg er ingen prinsesse på erten som bestemmer hvordan hele verden skal oppføre seg for at jeg skal være fornøyd. Jeg setter spørsmålstegn til noe jeg ikke forstår og prøver å forstå og lære. Og jeg sier bare at fremleggelsen av LCHF som en diett hvor man nyter smør og fett virker skremmende. Hvis man heller fokuserer på protein, fettprosent i energi og matvarer som inneholder de riktige verdiene for dietter så vil den kanskje ikke virke så skremmende på mange.
Det er jo faktisk også andre i denne tråden som har en lavkarbo livstil som reagerer på spising av smør og drikking av fløte. Ikke bare utenforstående meg :)
Siden vi ikke blander fett og sukker, så blir energitettheten i fettrik lavkarbomat atskillig lavere enn i tilsvarende fettrik høykarbomat.
-Og smør er altså "frikjent", jfr studien som Espen Rostrup blogger om og som Nerthus linka til lenger oppe.
Jeg syns du kanskje burde satt deg ned å googlet på lavkarbo, ketolyse, lchf, osv, å virkelig lest litt, før du har trår frem slik du har gjort i denne tråden. Da hadde folk respondert bedre tilbake også:)
Vel, jeg var barnslig og tok igjen på samme måten som hun hadde skrevet til meg. :o:p
Forøvrig vil jeg rette en stor takk til Cassiopeia som tok seg tid til å forklare mye om hvordan hennes kosthold er og vise forståelse for oss på den andre siden og våre spørsmål :)
Det er flere som har svart deg som er svært dyktige på lavkarbo, der i blant Nerthus. Jeg vil ikke si at Nerhus var frekk mot deg, men hun, som flere andre reagerte på måten du skrev... Å når det er så mange her inne som er glad i lavkarbo, kan vel det kanskje føles litt som å bli tråkket ganske kraftig over tærne?
Jeg vil som sagt anbefale deg å lese litt om de forskjellige lavkarbo grenene:)
Ehhh... ein må passe seg for å legge for stor vekt på protein også. Det er alt ein utbredt villfarelse om at lavkarbo er høgprotein-kosthald, noko som i dei aller fleste lavkarbovariantane slett ikkje er tilfelle. Altfor mykje protein er ikkje sunt.
Men ein nøkkel er nok, som både du og fleire har vore inne på, det med energiprosent - det "klikkar" ikkje på plass sånn med ein gong alltid. Det gjorde det absolutt ikkje for meg, i alle fall, og eg ser jo av innlegg frå mange andre at eg ikkje er aleine om det.
Jeg vil bare kommentere - de ALLER fleste her inne har vært på den andre siden - altså din side - og det i mange mange år. Jeg vet like mye om Grete Roede kosthold som jeg vet om lavkarbo - OG alle disse har satt seg godt inn i hva lavkarbokostholdet innebærer - og valgt det som livsstil.
Mange har blitt dårlige og tjukkere på kosthold som Grete Roede og Libra og pulverkurer og andre ting som ikke kan anbefales - og det er vanskelig og dømme oss for å virke svært engasjerte i å dele vår nye viten som har vært skjult for så mange så lenge... (feks at fett er ikke farlig!).
Så om noen ser noen av oss som nyfrelste - so be it - vi har ihvertfall gode forskningsresultater i ryggen som argumentasjon - i motsetning til lavkarbomotstanderene :) ;)
Takk for positiv tilbakemelding. Det er så mye forskjellig lesestoff der ute at man blir helt gal av å google. Noen spiser sånn og noen spiser sånn og jeg tror mange ikke engang vet hva de spiser for å sette det på spissen. Det er rett og slett litt skremmende og vanskelig å finne ut hva livstilen egentlig går ut på fordi det er så mye snakk om fett.
Det er sikkert mange fantastiske tråder der ute med enkle forklaringer om hva som er ja og hva som er nei, men de er vanskelige å finne i en verden av overanalyseringer og forskningsresultater. Vi enkle jenter vil egentlig bare ha en oversikt over hvilke matvarer som LCHF tilhengerne sier ja til og hvilke de sier nei til og så kan jeg i allefall se om dette er noe jeg føler kroppen min vil ha godt av.
Hvis noen har lyst til å ta seg bryet av å lage en liten enkel ja mat og nei mat liste og slenge ut i kommentarfeltet på bloggen min så hadde jeg og sikkert også mine lesere vært svært taknemlig for det :)
Sånn som hva man kan spise av grønnsaker, hva man kan spise av frukt. Hvilke smør som er best å bruke, om man bruker lettprodukter osv. Enkle ting som vi får en helhetlig bilde av hvilke matvarer som man kan spise.
Føler meg virkelig som en sau i ulvegjengen her, men jeg hoppet inn i diskusjonen for å lære noe, også fordi blogginnlegget mitt kanskje var bakgrunnen til tråden. Kanksje mine lesere kan bli litt mer positive til deres livstil hvis de får litt skikkelig informasjon ;)
Det betyr bare at vi er en god blanding av forskjellige mennesker som velger forskjellige metoder til samme målet og med samme kostholdsgrunnlaget i bunn. Tro meg når jeg sier at vi har våre heftige interne diskusjoner her inne også - og det holder oss litt mer våkne og på tå hev, og LITT mer kunnskapsrike enn om vi alle var enige hele tiden.
Det viktigste er nok at ingen DØMMER andres måte å få i seg fett på! Jeg drikker feks ikke fløte av boksen - men jeg er ekstremt raus over jordbæra mi
Jeg er her fordi tråder har blitt laget ut i fra blogginnlegg jeg har skrevet ;) Og fordi jeg ønsker den kunnskapen som dere klager over at andre ikke gidder å skaffe seg. Jeg vil gjerne høre med dere om hva dere mener om det jeg mener og formidle dette videre til mine lesere. Kanskje LCHF ikke blir så skummelt når disse tingene kommer frem til overflaten?
Twitter innlegget er skrevet for å skape blest fordi av mine 280 følgere så er 100 av de journalister og bedrevitere. Hvis de gir sin mening om tema så kan det blir en god diskusjon rundt det og dere får vist hva kostholdet egentlig står for.
Sist jeg sjekket var dette forumet også til for nysjgerrige og ikke bare de som skriker halleluja om lavkarbo :)
Kunnskapen må erverves ved å prøve...
Finne ut at kroppen blir bedre..
Nytter ikke bare skrive om ting andre forteller! Det andre forteller skal liksom være sparket bak, men kunnskapen kan du selv kun beskrive og da må du prøve.. :ja: Selv det å ha mye fett i teen. :lol:
For du vil da ikke servere annenhånds erfaringer??? :D
Ja og det er litt vanskelig å se når man leser om folk som spiser terninger av smør til frokost. Da klarer man ikke se energiprosenten men ser bare masse smør i hodet. I allefall jeg gjorde det.
Men takk for flott 3 minutters link. Den skal jeg flette inn i blogginnlegget mitt.
Til forsvar for Ane så får en jo si at det er lett for mange av oss å bli kvalme av tanken på å spise reint smør eller drikke fløte eller smør på kokt egg for den saks skyld (kanskje halvparten av det kommer av at jeg synes kokt egg er en utrolig ekkel ting, men ok). Nå skal de som gjør slikt selvfølgelig få lov til det, men det virker garantert skremmende for de som lurker rundt her. Jeg har ikke noe behov for å overdrive hvor fri jeg er i forhold til fett til andre som ikke spiser lavkarbo, i hvert fall. :)
Selv har jeg null problem med å få nok fett i maten jeg spiser, trenger ingen tillegg som nevnt over. Dessuten - en MÅ vel ikke på død og liv ha så innmari mye fett hver dag. Skaldemann sier at det viktigste er balansen mellom fettet og protein/karbo. Og litt kaloriunderskudd en gang i blant har vel aldri skadet noen.
Men ingenting er som et kyllinglår eller noe om en skulle være litt sulten. Men jeg antar folk er forskjellige.
Oj, så vi som er FOR lavkarbo med gode fagkilder til hvorfor lavkarbo er bra, OG svært gode egne personlige erfaringer "skriker halleluja om lavkarbo"? Det var jo ikke særlig hyggelig sagt da :)
Som sagt så har vi ofte interne diskusjoner også - og medlemmene på forumet har raskt måttet lære seg og hoste opp gode kilder til sine påstander - det gjør diskusjonen bedre enn om man bare "synser" om ting - det er ihvertfall min mening :)
Har du forresten lest linken til [url]www.espenrostrup.com[/url] sin blogg om mettet fett (les smør) enda? ;)
Grunnen til at smør er linket til hjerte/kar og fedme, er pga mettet fett, som i lang tid (siden Ancel Keys sine studier på 50-tallet) har vært linket til disse sykdommene.
Denne sammenhengen er det mange som siden har prøvd å bevise, og alle forsøk har feilet, det finnes ingen sammenheng mellom mettet fett og sykdom.
Nasjonalt råd for ernæring har endret anbefalingene for begrensning av mettet fett i den nyeste rapporten sin, fra 2011. I denne står det at det ikke lenger finnes grunnlag for å anbefale en reduksjon av mettet fett pga sykdomsrisiko.
Den eneste grunnen til at det nå anbefales at vi reduserer fettinntaket, er pga energitettheten, og det de anser som risikoen for overvekt. Men omfattende empiri har fortalt oss at det heller ikke her er godt grunnlag for å redusere fettinntaket, noe jeg spår at vi kommer til å merke mer og mer i de nasjonale anbefalingene fremover!
Det er mulig jeg stiller et super dumt spørsmål nå, men hvorfor er fett farlig å spise for mye av, særlig mettet fett hvis en spiser høykarbokosthold? Jeg vet man da legger på seg av karbene sammen med for mye fett, men legger fettet da seg inni blodårene og fører til sykdom? For å si det annderledes, er fett bare sunt når det er på lavkarbokosthold?
Spennende spørsmål!
Problemet med fett i forhold til overvekt kommer først når insulinnivået er høyt. Insulin aktiverer ensymet LPL i fettvevet, som får fettvevet til å ta opp fettsyrer og dermed øke i størrelse. Spiser vi fett uten å samtidig stimulere insulinutskillelsen, vil LPL i kroppens øvrige vev (f.eks. musklene) sørge for at kroppens celler tar til seg fettsyrene og kan bruke de som energi.
Dette sender trolig signaler om at cellene har nok energi tilgjengelig, som igjen stimulerer metthetssignaler.
Spiser vi mye karbohydrater samtidig som vi spiser mye fett, vil karbohydratene stimulere insulinproduksjon. Dette gjør at energien blir lagret i fettvevet i stedet for å gå til kroppens øvrige celler. Dette skaper en tilstand vi kan se på som "indre sult", altså kroppens celler får ikke den energien de trenger. Dette kan igjen stimulere sultsignaler, slik at vi spiser mer. Fortsetter vi da å spise karbohydratrik mat, vil denne prosessen gjenta seg, og dette kan på sikt føre til overvekt.
Når det kommer til avleiringer i blodårene, så er nok ikke fettinntaket avgjørende uavhengig av karbohydratinntaket. Et høyt inntak av fruktose (fra sukker), vil øke innholdet av triglyserider og små, tette LDL-partikler i blodet.
Det er såvidt jeg vet ikke vist noen sammenheng mellom fettinntak og graden av åreforkalkning, og tilogmed de som nesten ikke inntar fett i det hele tatt kan få betydelige avleiringer.
Det er mange teorier om hvordan plakk oppstår. En av dem er at dette skyldes betennelsestilstander i blodårer, som gjør at små, tette LDL-partikler kommer inn i åreveggen, og gjør denne tykkere.
En ting man kanskje kan tenke på er jo at spiselige mettede fettkilder blir flytende når temperaturen går litt over normal romstemperatru, altså 22-24 grader. Bare se på et glass cocosa som står framme en varm sommerdag, det samme med smør, og når en menneskekropp jevnt over holder ca 37 grader, så vil jo fettet holde seg i flytende form etter inntak.
Kroppens eget fett består også i hovedsak av mettet fett, og blir brukt som energi når det forbrennes. Man vil jo forbrenne dette fettet når man har overvekt og prøver å gå ned i vekt, og det hadde jo vært litt interessant om vårt eget fett kunne skade oss på vei ut ...
Kanskje noen er for forsiktige, men man trenger ikke synes at fett er kvalmende selv om man ikke er fan av å drikke fløte eller maule smør. Jeg er fan av å spise mye fett kjøtt og å bruke mye smør i matlagingen, men å spise/ drikke smør/fløte reint er rett og slett ingen gourmetopplevelse for meg. :) Dette til tross for at jeg har vokst opp med bondekost, i et hjem uten frykt for fett.
Alle har jo sine preferanser. Jeg kan ikke skjønne hvordan noen kan spise noe så motbydelig som bananer, men jeg går jo ikke rundt og disser folk som faktisk liker dævelskapen! :p
Nå tåler ikke jeg fløte, men jeg synes det er godt med en liten skvett, forsåvidt. Å spise rent smør blir litt kvalmende for meg også, men en og annen skive skjært av kjøleskapskaldt smør med ostehøvel er ikke så verst, og jeg bruker masse smør på grunnsaker og i sauser over maten. Dette handler om hva man liker, og ikke hva som er sunt. Jeg synes man godt kan skille mellom de to når man snakker om mat.
Og jeg syns at folk som virkelig er dyktige ikke har behov å hisse seg opp og iallefall ikke angripe i flokk :) men Nerthus merka jo selv at hun ble litt revet med og det kan skje den beste. :p Ingen skjede skadd ser det ut som
Eg vil berre sei, at eg har tatt Mat og Helse, og der blei me opplært til å følge dei norske kosthaldsråda, med lite fett, sukker og salt, magre produkt og lightprodukt, samt frukt og grønnsaker. Hugsar me hadde Johnny Laupsa Borge på besøk, og eg blei skikkeleg overraska då han starta å snakke om steinalderkost og lavkarbo. Ikkje at eg trudde på det, nei....
Men i fjor, etter eg i fleire år har ete magert og "sunt", og heller gått opp i vekt, bestemte eg meg for å lese meg opp på lavkarbo,men med stor skepsis. Likevel, eg trur at dersom ein set seg godt inn i det ein driv med, så vil ein i det minste kunne ta eit val basert på kunnskap og ikkje på synsing.
Og nei, eg drikk ikkje fløyte frå kartongen eller et smør med skei, det gjer eg berre til egg ;)
Eg har alltid likt både smør og fløyte, men har alltid fått dårleg samvit når eg har brukt det pga av at me er så opplærte til å ete magert og alltid bruke lettprodukt. Så eg skjønar godt dei som synest at det høyrest rart og skummelt ut med "alt dette feittet". Mitt råd er, les nyare forsking, oppdater deg på litteratur:)
Hadde fløte vert godt så hadde jeg fint drukket det fra kartongen, om det bare var min fløte
Og spise smør med skje kunne jeg gjort når jeg var liten, likte det veldig godt, men fikk så mye kjeft at jeg sluttet med det, nå vet jeg ikke om jeg hadde klart det..
Hadde aldri funnet på å drikke fløte fra kartongen eller spise smør med skje. Men jeg tar fløte på bringebærene mine, og ikke så lite heller. Ikke noe annet, ingen søtning. Trengs ikke. Bruker ekte smør i matlaging og på knekkebrød.
Fløte og smør bidrar til mye god mat, selv om det ikke er så store mengden oppi.
Da jeg var liten likte jeg å spise fløte med skje.
Barna mine liker å spise smør med skje. Minstejenta drikker gjerne fløte! Men det er lite de tar av dette, så det er mer som "godteri" enn måltid å regne.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.