< Tilbake til oversikten

Tips til grønnsaksgarnityr

dakota sa for siden:

Vi begynner å bli litt lei av å lage "gryter" hver dag. Altså hele middagen i èn og samme gryte - kjøtt og grønnsaker - med fløte eller rømme i. Så hva lager dere ved siden av rent kjøtt, men som gir nok fett? Vi har også gratinert grønnsaker (og det er jo kjempegodt!), men det må da være andre måter å få i seg det grønne og fettet? Noen tips? :ja:

Rin sa for siden:

Spinatstuing, coleslaw (kålsalat i fet dressing), sellerirot fries, smørdampet brokkoli, smørstekt asparges, blomkålmos, auberginekrem, etc, etc. Det er mange store, fine tråder her på forumet om grønnsaker/grønnsakstilbehør. :cool:

Kitt sa for siden:

Hadde en god grønnsak- rett ved siden av svinefileeten til middag i dag!
De andre elsker (jeg også egentlig:p) båtpoteter. Da lager jeg en bolle med rapsolje, kvernet salt og pepper og ganske mye hvitløkpulver( og litt chili om jeg husker), putter potetbåtene oppe i og rører god så alle potetene får olje og krydder på seg før jeg heller dem i formen.
Men det blir jo så mye olje/krydderblanding igjen. Så i dag delte jeg 4 sjalottløk i 2, en skalk paprika i store biter, noen skiver squash i biter, noen busker blomkål og broccoli og 2-3 fed hvitløk i store biter og hadde sammen med olje/krydderblandingen i en form. Stod vel ca 35-40 min på 230 grader! Ble så godt at jeg forspiste meg skikkelig på middagen. Ble ikke så mye kjøtt og kryddersmør, åt grønnsaker til jeg ikke orket en bit mer!:sikle:

Perleblomsten sa for siden:

Har dilla på stekt sopp og tomater, på slutten av stekingen tilsetter jeg litt rømme, naaaam

Livsglede sa for siden:

.

Hva med å koke litt blomkål i fløte, mos den med smør og smak til med salt og pepper, nydelig blomnkålmos i en fart. Samme kan du gjøre med brokkoli eller blande disse. Eller du kan lage sellerirotmos, french fries, gratinere dem, ja sellerirot er veldig anvennelig. Hva med å lage fyllte squash. Det er mange muligheter til å få inn fett og grønnsaker. Noe så vanlig som wok, men da blir det jo alt i en form igjen. OM du ikke får nok fett via maten, lag deg en god Iskaffe/kaffelatte av eggemelk med smør som dessert:D Slenger bare ut litt tips her jeg.

dakota sa for siden:

Tusen takk formange supergode svar og tips, mye som skal prøves her ja :sikle:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.