< Tilbake til oversikten

Fett vs proteiner - Er jeg ved ved et veivalg?

cecmur sa for siden:

Tidligere i denne uken var jeg hos legen. Besøket var i første omgang en årlig sjekk, men jeg fortalte ham også at jeg har spist lavkarbo et par måneder (og vel så det).
Han mente han var godt inne på dette på dette med kosthold og fortalte han hadde opptil flere som kom til ham for vektreduksjon. Han sa han selv hadde en kostholds filosofi som tippet mot "den gode gamle Grete Roede maten".
Han mente selv han hadde godt innsikt i lavkarbo kostholdet.

MEN - han mente at alt fettet man får seg på lavkarbo på lang sikt ikke er bra for hjerte-kar systemet, uten at han henviste til noen vitenskapelige studier for å underbygge dette (ikke at jeg ba ham om det heller..).
Men han syntes det var bra at jeg kuttet ned på karbohydratene.

Da jeg spurte om hvor jeg da skulle hente energien min fra (når jeg ligger på ca 15 karbohydrater om dagen og ikke kan spise så mye fett) og han mente disse skulle komme fra proteiner. I tillegg måtte jeg spise godt med grønnsaker (noe jeg egentlig også gjør - det er der karbohydratene kommer fra). Legen mente også jeg måtte ned på 1500 kcal om dagen

Jeg har et opprinnelig basalbehov på ca 2500 kcal (muligens litt mindre nå) og har ligget på 1700-1800 kcal om dagen. Har nesten helte tiden vært i ketose (datt ut i påsken, men er tilbake nå). Spiser ca 150 gram fett om dagen(er dette forresten mye, EGENTLIG?).

Jeg har stått stille over en lengre periode og forsøkt å fjerne mulige partystoppere som pepsi max mm, uten at dette har gitt resultater.

Kan det være mulig at det er fettet som gjør at jeg ikke går ned (eneste jeg ikke har forsøkt å redusere ennå)?
Kan fettet påvirke hjerte-kar systemet på lengre sikt? Jeg ønsker jo ikke det...
Hvilken kostholdsfilosofi er det som sverger til lavt karbohydrat/fett nivå og høyt protein?

Kan si at jeg pr dags dato ikke har fått en alarmerende telefon fra legen om kolesterolverdier på ville veier (tok prøvene tirsdag) :-)

nellie sa for siden:

Fett er jo ingen partystopper i segselv, så lenge man ikke spiser mer enn man forbrenner og det gjør jo ikke du med 1700 kalorier inn om dagen.

Vil ikke akkurat anbefale å bytte ut fett med proteiner. Fett er energi, proteiner er byggesteiner. De har forskjellige oppgaver i kroppen.

At fett lager hjerte og karproblemer er bare gammal tullelære, så det trenger du ikke bekymre det over.

Hvor mye proteiner spiser du pr dag da? og hvor mye karbo?

cecmur sa for siden:

Jeg spiser ca 15 karbohydrater om dagen, ca 150 g fett og ca 1700 kcal. Proteiner er jeg faktisk ikke sikker på...
Hva bør jeg ligge på på ketose? ca 1-2 proteiner pr kg kroppsvekt?

Problemet er jo at jeg ikke går ned - ikke på over 4-5 uker. Spiser jeg litt over det jeg ellers gjør legger jeg på meg med en gang, gjerne ett kg om gangen. Og da mener jeg ikke å skeie ut. En gang regnet jeg på at jeg hadde "skeiet ut" med ca 70-75 kcal...og det er jo ikke akkurat å gå løs i bakeriet, om dere skjønner hva jeg mener.

Nerthus sa for siden:

Siden legen din sannsynligvis har tilgang til pubmed publikasjoner kan du vise han denne linken.

Det er utført en metaanalyse av over 20 studier som går fra 5-23 år med nesten 350 000 individer - og konklusjonen er at mettet fett ikke kan kobles med hjerte-/karsykdommer.

Jeg har argumentert med ernæringsstudenter som bruker Drevons (!) bok som grunnlag for argumentene - som sier at det må være forskning over mange år og mange individer før man kan tro på at studiene gir "rette" svar - og jeg mener seriøst - over 20 års forskning og 350 000 mennesker - bør ikke det nå snart være nok for å overtale de skeptiske? ;)

Legen din har ikke LOV til å anbefale noe som helst som avviker fra statens anbefalinger - han er lønnet av staten. Hexeberg måtte vel gå fra stillingen sin som fastlege fordi hun behandlet overvekt og dia2 med lavkarbokosthold...

Ta din egen avgjørelse vedrørende fettinntaket - be om å få tatt blodprøver, kolesterol, triglyserider og andre ting som legen din mener alt fettet kan påvirke - les deg opp om temaet jfr www.espenrostrup.com, www.garytaubes.com og google Uffe Ravnskog som har skrevet om den store kolesterolmyten.

Kostholdsfilosofier som forfekter lavkarbo, lavfett og høyprotein kan potensielt være skadelige for kroppen - og de anbefales aldri og brukes mer enn maks en uke av gangen - så legen din har ikke særlig mye peiling på ernæring ;)

Hvis basalbehovet ditt er 2500 (uten aktivitet) - mener jeg muligens at 17-1800 kal pr dag er KAN være for lite. Jeg ville forsøkt og spise 2500 kalorier om dagen i en uke - redusere med 300 uka etterpå osv - til du finner et nivå du går ned på. Tatt at du spiser noenlunde prosentfordeling 5% karbo 20% protein og 75% fett. Det er vel ingen tvil om at noen av oss må en del ned i kalorier for å gå ned - selv på lavkarbo - så forsøk deg litt fram selv :) Vi er kanskje ikke ment å spise like mye mat på kalorien/karboen osv hver dag? ;)

Proteinbehov er et interessant tema - anbefalingene går fra 0.5 gram protein pr FETTfrimasse til 1.5 gram pr kilo kroppsvekt - opptil 2 ved mye trening. Skjærer igjennom og sier at du bør ha i deg ihvertfall 1 gram protein pr kilo kroppsvekt for å få dekket kroppens behov for de essensielle aminosyrene den ikke kan produsere selv.

It's your call ;)

Cherry sa for siden:

Trener du? Hva drikker du? Hva spiser du?

Det er SÅ mange faktorer som kan være årsak til vektstagnasjon, den mest åpenbare er å spise for lite mat. Men også trening kan føre til vektstagnasjon, selv om man går ned i fettmasse. Ergo ikke heng deg så veldig opp i vekta.

For lite fett kan føre til vektstagnasjon. Det samme kan for lite vann. Eller for MYE protein. Eller å drikke f.eks brus eller andre ting med søtningsmidler. Kunstige søtningsmidler kan hemme vektreduksjonen, selv med en liten atkinsbar. Også å spise mat med stivelse i kan det, f.eks en pølse. Ellers er tomater, nøtter og melkeprodukter velkjente vektstoppere, sammen med korn.

Fett kan overhode ikke påvirke hjerte og karsystemet, og dersom legen påstår det, så må han lese sine journaler som han ligger minst fem år på etterskudd med. Hjerte og karsykdommer har INGENTING med fett å gjøre, men har med skader på arterien å gjøre.

Nyere forskning viser at fett, og da særlig metta fett forebygger hjerte og karsykdommer, istede for å forårsake de. Rent vitenskapelig kan man ikke si at fett, metta, umetta eller flerumetta er farlig. Antakelsen om at fett er farlig tok utgangspunkt i at noen (ikke alle!) metta fettssyrer kunne øke mengden lipoproteiner (kolestrol, men ikke kolestrol i blodet vår. Man antok så videre at store mengder av disse lipoproteinene førte til hjerte og karsykdommer. Noen studier, bl.a Ancel Keys sin som er grunnlaget for fett-hysteriet, så en sammenheng mellom metta fett og hjerte og karsykommer. Antakelsen i disse studiene er tilbakevist, selv av WHO og statens ernæringsråd. Fett gir ikke høyt kolestrol, de med høyt kolestrol lever lengre, de fleste som har hjerteinfarkt har ikke høyt kolestrol (fakta!), man kan ikke få åreforkalkning av å spise mye fett (fakta!). Dette er fordi fett kan faktisk ikke feste seg på åreveggen i det hele tatt. Man blir heller ALDRI åreforkalka i venene, men kun i arteriene, og på samme plass i arteriene. Veggene i arteria kan bare få forkalkning dersom det har oppstått en skade, som f.eks ved høyt blodtrykk, utsatt for kjemikalier, røyking, høyt blodsukker, etc.

cecmur sa for siden:

Dette har jeg lest om på forumet før, i en annen tråd. Visstnok siter fra Pål Jåbekk

Er det dette du mener som skadelig?

Når det gjelder proteiner - må jeg spise opp mot 1 gram pr kg kroppsvekt også når jeg er i ketose? Jeg har som tidligere beskrevet ovenfor ikke regnet ut hvor mye proteiner jeg spiser om dagen

Legen min er vår familielege og har vært veldig behjelpelig i en periode jeg hadde det veldig vanskelig. I tillegg skal jeg inn til ham på et månedlig basis for nettopp å gå ned i vekt. Jeg skal forsøke å lese meg opp og legge frem studien (som jeg er sikker på han kjenner fra før), men må innrømme jeg kvier meg for å argumentere mot ham, særlig når vi har en så flott dialog ellers.

Ellers en gladnyhet: Jeg gikk på vekten i dag og oppdaget at jeg plutselig hadde gått ned 2.2 kg på få dager :D. Jeg har IKKE endret kostholdet etter legens anbefalinger annet enn at jeg har gått ned til ca 1500 kcal om dagen (siden tirsdag) - OG ikke spist etter kl.1900. Her tror jeg nemlig kanskje svaret ligger; Kveldsmåltidet.

Jeg må ellers få si at jeg er meget imponert over kunnskapen her inne, og takker for gode svar.

Nerthus sa for siden:

Ja, bedre forklart enn jeg kunne gjort det selv ler :) I tillegg får du problemer med å utnytte en del fettløselige vitaminer og mineraler om du reduserer kraftig på fettinntaket :)

Du MÅ ingenting. Det finnes et antall essensielle aminosyrer i protein som kroppen ikke kan lage selv - derfor er det svært viktig og spise NOK protein hver dag. 1 gram pr kilo kroppsvekt er en ca-mengde, siden alle de anbefalinger jeg har lest om på nett (fra statens, via VOF og innom fitness-sider) går fra 0.5 gram til 2 gram pr kilo kroppsfett (og veier man da feks 70 kilo betyr det fra 35 - 140 gram pr dag... og det er det ganske stor forskjell på å ha i seg :))

Det er forståelig at man kvier seg for å være uenig med noen som faktisk er til støtte for en i vanskelige tider, siden man kan være redd for at man mister den fine tonen man har hatt. Nå er det også slik at hvis du mener å ha dokumentasjon på at han tar feil - og du er fornøyd med ditt kosthold - og merker god effekt -så ser jeg ikke problemet. Da er det vel viktigere at du gjør det som føles riktig for DEG og din kropp - enn å unngå konfrontasjon? Fint at du leser deg opp - jeg er sikker på at siden dere har så fin dialog fra før vil han være villig til å se at du kan ha rett. Du kan jo bare si at så lenge han skal følge deg opp - og sjekke blodprøver - og så lenge du selv er fornøyd og går ned i vekt - så har ikke så mange motargument å komme med ;)

Når det gjelder reduksjon av kalorier er det flere som må gjøre deg - også på lavkarbo - for å gå ned i vekt. Jeg kan bare gjette på at det kan ha noe med å gjøre at kroppen synes det er lettere og utnytte energien fra tilført fett enn fra kroppsfett - men som sagt, kun gjetting!
Så lenge du spiser noenlunde etter fordeling at næringsstoffer, og føler at du er mett og fornøyd, så ser ikke jeg noe problem med reduksjon av kalorier. (Jeg har nok også en slik kropp - må ned i kalorier for å gå ned...)
Vedrørende kveldsmåltidet - mange har effekt av å spise siste måltid så tidlig som mulig - det kalles for periodisk faste, og vil si at man skal spise like mye som før (ikke vanlig faste altså) men innenfor færre timer - og det går lengre tid fra siste måltid en dag til første måltid neste dag.

Fint at du ser ut til å finne det som fungerer for deg!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.