Nå las jeg så mye positivt om stevia her inne - og bestilte en boks selv. Men jeg får jo ikke til å bruke denne jeg...:confused: Syns det er umulig å dosere den...
Klarer ikke kjenne om det er søtt nok eller... for den har en sånn veldig til smak. Jeg syns faktisk stevia gir mye mer ettersmak enn kunstig søtning som feks Splenda. Er det bare meg? Er det mulig å "lære" å bruke den slik at den føles grei? Prøvde den i is - men syns ikke isen ble noe god :( Mye bedre med Sukrin - men da fikk du disse sukkerlignende frøa å tygge - men tross alt bedre det? :p
Jeg bruker forskjellige typer søtning til ulike ting. Til å ha på grøt/yoghurt bruker jeg Splenda - synes den smaken er best "bart". Stevia bruker jeg for det meste i te og kaffe, og til baking sammen med Sukrin.
Bruker sukrinmelis de gangene jeg lager puddinger eller is, da slipper du sukkerkrystallene :)
Det beste er nok å bruke den sammen med noe annet, hvertfall hvis det er snakk om store porsjoner. Jeg bruker den til små porsjoner, som oftest. F.eks 0.5 gram i havregrøt, noen korn i te.
...Og jeg synes det er mer enn søtt nok med bare bittelitt stevia ytterst på teskjeen til én kopp te. :p Bruker litt mindre enn en halv teskje til å søte to liter med iste.
Man må nesten "lære" stevia, og det stemmer at det ikke passer til alt. Jeg synes det er kjempegodt i både te og eggemelk og pannacotta, men er obs på at ren pulverstevia egner seg bedre som søtning enn diverse flytende smakssatt stevia - de er det vanskeligere å bruke, synes jeg.
Det er nok doseringen som gjør at det er vanskelig å bruke. Jeg hadde det slik i begynnelsen, men ved litt bruk er jeg så fornøyd at jeg bruker stort sett stevia.
Jeg bruker å ta ca 1/4 av hva jeg ville brukt i sukker. Gjerne litt mindre og heller smake det til. Bruker man litt for mye, blir det VELDIG søtt og uspiselig.
Jeg tenkte ikke på at noen kanskje er mere konsentrert.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.