< Tilbake til oversikten

Spørsmål om frukt i forhold til GI og karber

vimsen85 sa for siden:

Hei

Jeg regner meg nå som ferdig slanket, selv om jeg enda ikke har "normal" BMI, så er jeg der jeg ønsker å være. Jeg har nå lyst til å ha mulighet til å spise noen ting som har litt høyere karboinnhold en 5%. Ikke i store mengder og ikke hver dag. Jeg vet at mange mener man skal holde seg 100% unna alt sånt. Men spørsmålet mitt kommer ikke som en påstand om at frukt er sunt (sånn, da var det avklart).

Det jeg lurer på er; dersom jeg skal spise frukt er det lurere å se på GI heller enn antall karber i frukten? For det må jo være et poeng når man først spiser noe at det ikke påvirker blodsukkeret så mye.

Jeg har for eksempel lyst på vannmelon. Den inneholder 8,1 g karb, men har en høy GI på 80 (i følge en amerikansk GI-liste på nett). Jeg blir da usikker på om vannmelon er noe særlig bra. Og har karboinnholdet noe å si for glykemisk belastning (er ikke sikker på at jeg har forstått hva det egentlig betyr)?

LenaBeatrice sa for siden:

Hei, og takk for sist ;-)

Gratulerer med ferdig slanket.

Om frukt så tenker jeg at du bare må prøve, og kjenne litt på hvordan du føler deg; sult, søtsug, matsug osv.
Og kanskje kunne du jo også for "morro" skyld teste med noen blodsukkermålinger etter å ha spist forskjellig frukt?
Så har det jo også litt å si om frukten spises alene, eller sammen med noe/rett etter et måltid.

vimsen85 sa for siden:

Takk :)
Jeg skal prøve meg litt fram. Spiste en bit med vannmelon etter et måltid på lørdag og jeg merket ingen umiddelbare negative reaksjoner ;) Har desverre ikke blodsukkermåler.. Det hadde jo vært gøy å teste det. Jeg regner med at det beste er å spise frukt etter et fettrikt måltid eller sammen med noe annet. Kanskje nøtter?

LenaBeatrice sa for siden:

Her kan du få tilsendt gratis blodsukkermåler: www.gjerrigknark.com/index.php?choice=story&id=18915
Men, det følger ikke med mange teststrimler, og det er strimlene som er dyre (svindyre vil jeg si). Selve måleapparatet er ikke så dyrt hvis man vil kjøpe.

nellie sa for siden:

Jeg hadde og har holdt meg unna druer, banan, vannmelon (andre melontyper er ok) og mango:)

vimsen85 sa for siden:

Og det var akkurat de fruktene jeg drømte om ;) Men jeg har spist jordbær og ananas i dag (uten at jeg har sjekket antall karber i ananasen :eek:) og ser om det går bra.. ;)

Tusen takk for svar Nellie!

Men hvordan har det seg at vannmelon har så høy GI, men ikke så utrolig mye karber? Påvirker sukkeret i melon da mer en sukkeret i annen frukt?

nellie sa for siden:

Aner ikke:nei: Det høres jo rart ut, siden det er VANNmelon, men er visst sånn det er da..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.