< Tilbake til oversikten

Gratinert brennesle og skvallerkålstuing

AntoniaM sa for siden:

I går hadde jeg fint og nesten gratis tilbehør til kyllingen:

Jeg plukket rikelig med brennesle og skvallerkålskudd (har ubegrensede forekomster både på utsiden og innsiden av hagegjerdet).

Jeg kokte "grønnsakene" møre i lettsaltet vann og lot de renne av mens jeg freste lett (bare til den ble blank) litt løk i steikepanna.

Det grønne ble deretter grovhakket og lagt i en ildfast form sammen med løken. Litt salt og pepper ble strødd over.

I et risteglass hadde jeg fløte, litt pepperrot-pasta og litt Johannesbrødkjernemel. Ristet det sammen og blandet det inn i det grønne.

På toppen ost - vanlig gauda + et strø med parmesan øverst.

Lot dette stå sammen med kyllingen i steikeovnen de siste 20 min av kyllingens steiketid.

Det smakte deilig på i går og til lunsj i dag.

Jeg veit ikke helt karb-innholdet i disse grønnsakene, men fornuften sier meg at det må ligge på omtrent samme nivå som spinat. Mener å ha lest et sted at brennesle innholder stoffer som senker blodsukkeret uten å vite noe mer om dette.

Tar gjerne i mot forslag til flere bruksområder både for disse ingrediensene og andre ugrass.

caramba sa for siden:

Spennende :) Har også lyst å prøve å bruke brennnesle til mat. Hva er skvallerkål, og hvordan ser den ut?

martefie sa for siden:

Jeg har også masse at dette i hagen. Jeg har prøvd forvellet brennesle i omelett. Det ble godt. Ellers har jeg sett en oppskrift på skvallerkålpesto. Bare bytt ut basilikum med skvallerkål , så når du målet.

Oppskriften din skal jeg prøve. :-)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.