Midt i uka går det greit å spise samme middag som resten av familien. Da består middagene stort sett av rein fisk i en eller annen form, så det er bare å kutte potetene.
Men i dag står det spagetti og kjøttsaus på menyen og det er ikke akkurat lavkarbo. Og jeg kan ikke tenke meg til at den sausen er noe særlig god med bare grønnsaker til. Og ikke har jeg lyst på salat til middag, når jeg har spist det til lunsj.
Så da lurer jeg på om dere har noen gode forslag til alternativer?
Jeg pleier å steke meg an masse sopp, jeg, når de andre spiser spagetti.:)
Prøvde med squash- alternativet jeg fant her inne, men det var ikke noe for meg!
Her sto spagetti på menyen i går, da tok jeg av litt kjøttdeig til meg før jeg tilsatte sausen. Kjøttdeigen til meg hadde jeg godt krydder på, og rømme. Hadde kokt blomkål og brokkoli til.
Den kjøttsausen jeg lager er ihvertfall VELDIG god sammen med salat! Da har jeg en dyp tallerken som jeg legger salat underst også topper jeg med kjøttsaus! NAM! Da dropper jeg annen saus men har masse ost på istedenfor!
Bruker også sopp, men hiver også gjerne finstrimlet kinakål i panna sammen med soppen de siste minuttene.
Kinakål smaker ikke så mye og gir litt pastafølelse. I allefall for meg, mulig jeg bare er lett å lure :D
Jeg har laget squash-pasta og synes det funker fint :) Nå saltet og skylte jeg strimlene før de fikk et oppkok, og konsistensen passet veldig godt til "pasta-mat".
Skaff deg et juliennejern og riv squash og ha den som pasta:D Ingen her som spiser annet nå. Jeg river squashen i lange tynne strimler, lar den ligge litt med salt på, skyller av og så koker jeg den fort opp, heller av vannet, rører inn smør.Har over kjøttdeidsausen som omdette er pastaen. Jeg lager kjøttdeigsaus av tomatpure, eller moser en boks hermetiske tomater og krydrer ivei med litt løk , chili, hvitløk etc..... topper hele greia med revet jarlsbergost, nam,nam....:D Bare prøv deg frem.
Jeg har et slikt Juliannejern som som jeg strimler squach. Steker det bare i panna. og krydrer, har evt. på litt parmasanost. Blir litt vanndig, så kanskje jeg skal prøve å salte det som beskrevet over her.
Jeg synes dette er godt når jeg vil ha avveksling til salat eller andre kokte grønsaker, og veldig enkelt.
Du bør lage litt mye, for det blir liksom ikke så mye når det er stekt, og vannet er trekt ut.
Jeg steker ofte en stor nakkekotelett, mot slutten av steketiden, har jeg bare squachen oppi og steker i det fettet som er der da, og evt. krydrer litt mere. Vledig enkelt og godt.
Ser at din filosofi er mindre kh. Da vill jeg prøvd Dreamfields pasta.
Vi spiser denne alle sammen i familien, både voksne og barn.
Hvor en av de voksne fremdeles er i ketose etter et måltid, mens den andre ikke er det. Barna har heller ikke vondt av pasta med mindre karbohydrater.
Denne har jeg bestilt for å teste ut på ungene :) Innbiller meg at det er litt mye kh i denne for meg - selv om det iflg. produsenten er kh i form av inulin og lignende som ikke tas opp i kroppen. Den er uansett karboredusert ift. vanlig pasta (fullkorn også), så jeg er spent på om den faller i smak :)
Det ble squash strimla og frest i panna med smør og litt pepper. Og det var kjempegodt. Faktisk MYE bedre enn spagetti. Og enda bedre. Jeg ble jo så fort mett av det.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.