Vet ikke om denne skal ligge under denne linken,men visste ikke helt hvor jeg skulle plassere den. Jeg lurer på om dette er en kur som passer meg,jeg har alltid veid 52 kg,noe som har vært helt normalt for meg(er liten av vekst :) ) men så har jeg sluttet å røyke og trene og slikt og vekta stoppet på 59-58 kg,noe som jeg ikke liker noe særlig.Men s9iden jeg er ganske liten og skal ta av så få kg,så lurer jeg på om den har effekt på meg eller ikke? eller vil det passe bedre å gå på en lav kalori diett? NOen som har tanker rundt det? Takker for alle svar,håper dere forstår hva jeg mener. :)
Jeg forstår godt hva du mener :)
Lavkarbo er det rette vil jeg si, å spise lavkarbo vil si å ikke fylle på for mye energi (karbohydrater) og stabilisere kroppnens hormonsystem gjennom å spise mer proteiner, mer fettsyrer og at de karbohydratene du spiser er lavglykemiske - dvs at det er langsom energi som ikke gir store blodsukkersvingninger.:)
Ved å fylle på nok byggesteiner (proteiner) sørger du for at du ikke mister muskelmasse slik du gjør ved lavkaloridietter (mener tallet er 25% muskeltap ved lavkalori).
hvis du går inn på "lavkarbo ressurser" lenken på forsiden vil du fine mer iformasjon om de ulike kostholdsfilosofiene. :)
Tusen takk for svar!Jeg skal ta å sjekke det imorgen jeg.Er bare det at jeg har hatt sånn problem med å få av de ekstra kg,de vil bare ikke av og jeg er misfornøyd med det,men så vil jeg ikke gå på en diett om ikke vil gjøre saken bedre.Men visst dere mener dere/du mener det er en rett diett for meg så går jeg for det.Jeg spør fordi jeg vet det er mange her som har mye bedre kunnskaper enn meg,og jeg er veldig takknemlig for alle svar :)
Du skriver at du har sluttet å trene. Det kan hende at du ikke er så veldig resistent mot vekttap hvis du trener litt igjen. Og typisk når man slutter å røyke er jo at maten smaker bedre, så det blir en del gotterier. Det kan jo hende at hvis du tenker over hva du kanskje spiser mer av nå, så finner du fort ut hva du ikke tåler? Det er jo bedre hvis du kan tilpasse et kosthold som er lett for deg å leve etter, enn å legge kostholdet helt om, for da er det lettere å holde på kostholdet ditt. Ellers vet vi jo ikke hva du har prøvd å gjøre for å gå ned i vekt, hvilke typer dietter du har prøvd før?
Men siden du spør: jeg mener at et kosthold basert på mat med karbohydrater med lav glykemisk indeks, nok proteiner og riktig fett, er sunt uansett :) Absolutt å anbefale, og jeg tror det hjelper på hele familien at jeg spiser slik: flere sunne alternativer.
Det er lenge siden jeg sluttet å trene aktivt nå,men det var da jeg begynte å legge på meg,jeg har jo prøvd litt forskjellig,men det har kanskje ikke alltid vært like seriøst om du skjønner. Det er først nå jeg har sluttet med sukker,gotteri og brus,holdt meg unna det i en og en halv mnd,men jeg har ikke vært flink nok til å holde meg under 20 karbo,noe som jeg skal bli skikkelig flink til nå.Men er det ikke uansett en sammenheng med antall kalorier man spiser og forbrenner i løpet av dagen?For på lavkarbo diett får jo man ofte i seg en del kalorier gjennom matvarer som er tillatt,men om jeg får dobbel av det jeg forbrenner osv..hva skjer da?? Visst jeg skal ta av 6 kg på 8 uker,så mener jeg å huske at jeg skal ligge på 1300 kcal om dagen på en lavkalori diett,men hvordan blir det på lavkarbo diett...?? Håper dere forsto meg der,er ikke så flinkt til å forklare merker jeg :o
På Atkins, som jeg følger, teller jeg ikke kalorier. Jeg holder meg til 20 gram
karbohydrater per døgn, ellers så spiser jeg masse masse fett og proteiner.... og ja,
jeg går ned i vekt. Mann i sin beste alder til og med... Velkommen!
Jeg skjønner godt hva du mener. Og det er akkurat dette som er så rart med lavkarbo diettene. Du skal ikke telle kalorier lenger. Du skal spise deg mett uten å tenke på kalorier, bare på hvilke typer mat du spiser, og at du spiser riktig mengde karbohydrater. Hvis du ønsker å leve på Atkins' diett med 20 g karbohydrater i induksjonsfasen, så må du glemme hele kaloritellingen.
Kroppen forbrenner nemlig mat forskjellig, og en kalori fra karbohydrater er ikke det samme som en kalori fra fett eller proteiner, de gjør ulike ting med for eksempel hormonbalansen. Dessuten gir proteiner deg en mye raskere metthetsfølelse enn karbohydrater. Det vil si at kroppen din justerer matinntaket ditt.
Men siden dette ikke er en sultekur er det slett ikke sikkert at du vil klare å komme helt ned på din tidligere vekt.
Hehe...ja,men det er bra..Flott for deg at det virker da :) Nei,da..jeg har kjempe stor tro på atkins og vet selv at det virker,så det er ikke tvil om det..Men det er det jeg lurer på liksom,om så lenge jeg holder meg til under 20 g karbo og ikke tenker på kaloriene så vil det virke?!Håper det er slikt iallefall...
Forresten,jeg var i ketose i sted(for noen få timer siden),så spiste jeg en biff nå og etter det var jeg ute av ketose,er det vanlig?Det er jo ikke noe karbo i pepperbiff liksom..hmmm...
Spiser/drikker du etter reglene (boka, boka, boka) holder deg unna atkins-barer og sjokolade og ligger rundt 20 karber vil du ta av. Du skal ikke behøve å se på karbene. :)
Du går ikke ut av ketose på grunn av en biff. Og du skal ikke måle rett etter du har spist. Da vil stix'en uansett ikke gi korrekt resultat. Les om ketose her: forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=19937&postcount=1
Dette her klarer du vettu !! :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.