< Tilbake til oversikten

Kan man kombinere lavkarbo og lavkalori?

lucifine sa for siden:

Jeg prøver å holde meg til 75/25/5 regelen og bruker diett.no for å kunne følge med. Samtidig så ser jeg at diett.no sier at jeg ikke burde overskride 1600 kalorier om dagen for å kunne gå ned i vekt. Når jeg setter opp dagsmeny prøver jeg å gjøre begge deler og den siste uken har det gått nokså bra,men jeg lurer: er det lurt eller ikke lurt av meg?

Jeg har lest her inne om tråder som ligner, men der har svarene vært noe høytsvevende og jeg faller ut. Energi inn/energi ut diskusjonene her inne virker til å ta litt av uten at jeg blir klokere. Jeg har bare holdt på med lavkarbo i noen uker og velger å holde meg under 20 om dagen. Tror det er Atkins som jeg følger mest. Er det noen som kan forklare meg enkelt om det er lurt eller ikke å tenke på kaloriinntak samtidig som en praksiserer 70/25/5 regelen? Jeg har maaaange kilo å ta av, og vil gjøre dette ordentlig, vil helst se resultater også...

PÅ forhånd takk!!

Fjasnissen sa for siden:

Hei

Jeg tror ikke diett.no tar hensyn til at du øker forbrenninga di på et ketogent kosthold (uten å gå inn på hvorfor, som i trådene du snakker om, så må du nesten bare tro på meg her ;) ). Tommelfingerregelen for LCHF er at du ikke skal tenke på kaloriene med det første (spesielt ketogene dietter). Spis deg passe mett, og få i deg riktig fordeling. Kroppen din må få vite at det er rikelig tilgang på mat, sånn at den "tør" slippe opp litt. Om man får stillstand over en lengre periode så kan det være verdt å se litt på inntaket. Uansett så vil kroppen din ta litt tid til å omstille seg til denne måten å bruke energi på, så det er ikke alle som får optimal fettforbrenning med en gang.... på ketolysekuren sies det at det tar 2-8 uker, og Atkins fase 1 er ganske likt ketolysekuren.

Lykke til videre.... det viktigste er at du holder karboinntaket nede og prøver å spise nok rein mat :)

Peppa Gris sa for siden:

Nå leste jeg i en annen tråd (som jeg ikke fant nå) at Torkil Andersen anbefaler 21 kcal per kg kroppsvekt. Da havner jeg rundt 1600 kcal, så da blir det jo en slags kombinasjon, bare at lavkalori er å spise det stikk motsatte av hva jeg spiser nå da :)

Gracella sa for siden:

Uten å være helt sikker, så vil jeg tro at det svaret der fra Torkil er til noen som opplever et vektplatå på noen måneder og som fremdeles har mye å gå ned.
Det er ikke bra at disse 21 kcal blir ukritisk spredd rundt som en slags fasit nå.

Det beste er å konsentrere seg om hvor de karbene man spiser kommer fra (grønnsaker hovedsakelig) og lære seg å spise til man er passe mett.
Ikke telle kalorier!! I alle fall i begynnelsen.

Kitt sa for siden:

Her er tråden Torkil skrev det i!

Husk at når det legges inn sitater, kan man lett gå til den tråden sitatet er hentet fra og få hele sammenhengen! Ofte lurt!;)

Snipa sa for siden:

Jeg spiser lite karbo (max 20g pr dag) og jeg spiser få kcal (ca 1300 pr dag) og har snart gått ned 10 kg siden begynnelsen på februar. Da har jeg også hatt to ukers pause, samt 3 dagers pause i påsken.
Jeg har flere kollegaer som gjør det samme. Jeg har totalt 16 kilo å gå ned, men en kollega har 30 kg han vil ned, og har siden oppstart i begynnelsen på februar gått ned 20 kg. Dette funker altså fint for oss, så man må, etter min erfaring, ikke spise mye fett eller mange kcal selv om man spiser lite karbo.
Masse lykke til :)

lucifine sa for siden:

Så de dagene jeg er sulten og har "spist kalorikvoten" burde jeg altså spise mer før jeg legger meg? Har hatt noen dager der jeg har vært litt "mumsen" eller småsulten men da har jeg bare spist noe smått (en babybel eller noe).

Ble bare så forvirret over engergi inn=energi ut trådene at jeg ike turte overskride kalorianbefalingen..

Photobscura sa for siden:

Jeg bare stusset litt over at diett.no anbefaler deg 1600 kcal om dagen for å gå ned i vekt, og du sier du skal ned masse. Jeg skal bare ned 5-7 kilo, og har i følge diett.no en grense på 1950 ... (Som jeg blåser en lang mars i, forsåvidt. :p)
Bare noe jeg hengte meg opp i.

Ellers er jeg enige i talerne over her i at du ikke behøver å tenke på kalorier og sånt før du når et virkelig platå. Typ en måned eller mer. Tar gjerne noen uker før fettforbrenninga har fått skikkelig tak også.

Peppa Gris sa for siden:

Ja, hadde jeg funnet den så hadde jeg nok gjort det.

Slik jeg oppfatter tråden du linker til er dette er mulig, altså å både telle kcal og spise lavkarbo. I tråden er det greit nok snak om platå, men når spørsmålet er om disse kan kombineres så ser jeg ingen svar i den tråden som sier at de ikke kan det, ei heller i andre tråder. Jeg synes den regelen er en grei pekepinn på hvor mye jeg må få i meg, og jeg vil også tro at det er en grei pekepinn andre veien og. For enkelte er det greit å ha et vist antall kcal å gå etter, enten vi spiser for lite eller for mye.

Det å skulle spise til man er mett er ikke alltid så greit, for mitt vedkommende spiser jeg for lite og da synes jeg det er greit å sjekke at jeg ikke ligger for lavt på kcal.

Men jeg har lært, neste gang skriver jeg ikke noe uten å finne linken ;)

Kitt sa for siden:

Tenkter du tenker ganske riktig om kombinert telling, jeg! Bare man ikkehenger seg opp i kaloriene!:eek:

Men om du ikke skriver noe, kan ingen hjelpe deg å finne det du leter etter heller?:nedfor:;):)

Peppa Gris sa for siden:

Nei, det er skummelt når man henger seg så oppi kalorier at man går rundt sulten, og det er en av de fine tingene med lavkarbo synes jeg, man spiser til man er mett hvert eneste måltid :)

Kitt sa for siden:

:ja::ja::ja::ja::ja:

Og har lov til å spise hver gang man er sulten! Etter hvert er det jo ikke så ofte likevel!:heia:

lucifine sa for siden:

Jeg har en tendens til å "kjede spise" eller "småspise" og er redd at det kan ødelegge for meg dersom jeg bare slipper meg helt fri og spiser når jeg er sulten...?

Photobscura sa for siden:

Vel, jeg ser en slags motsetning i tankegangen din her. Jevnt de fleste erfarer at dersom de spiser seg nettopp mette når de først spiser, så blir det langt mindre, til og med eliminert, behov for den små- og kjedespisinga! ;)

lucifine sa for siden:

Så mao: spis masse, overskrid kaloranbefalingene og drit i annet enn karbohydrater, fett, og proteiner?

Kitt sa for siden:

:ja::ja::ja:

Du skjønner, etter hvert blir du så mett av proteiner og fett, at du nesten blir litt kvalm med tanke på mat, og da går kaloriinntaket ned heeeelt av seg selv uten at du trenger å sulte! Genialt!:heia:

smgj sa for siden:

Forbrenning er en svært personlig ting. Det disse onlinekalkulatorene driver med er en gennomsnittsperson på et gjennomsnittskosthold justert for kjønn, vekt, høyde og aktivitetsnivå - men IKKE justert for hva kostholdet gjør med din kropp og heller ikke din hormonsammensetning.

Forsøk å stole på kroppen og gi den minst 4 uker til å stole på deg - at du gir den nok, sunn og god mat ... om det ikke har gått seg til da mhp sultfølelse og måltider så kan vi ta en diskusjon. ;)

Nerthus sa for siden:

Enig, kalorier bør ikke komme først. Holder man derimot på og følger reglene for feks ketolyse i et par mnd og ikke går ned (gitt at man har reell overvekt, dvs BMI som sier overvekt da oftest), kan man begynne og se litt på om man spiser FOR LITE eller FOR MYE.

Man skal ikke være sulten på lavkarbo. Da jeg spiste SDS -måltider med rett fordeling av næringsstoffer men bare 12-1300 kalorier pr dag, var jeg sulten i tre dager, deretter var det vanskelig og få i seg all maten. Dette tar jeg som et tegn på at kroppen da fikk nok mat. Det var også 5 måltider om dagen. Ta med at det ser ut til at jeg MÅ så langt ned i kalorier for å få vektnedgang. Jeg spiste generell lavkarbo i ett år uten vektnedgang før jeg reduserte kaloriene i en periode og oppnådde vektnedgang, så dette var IKKE noe jeg gjorde tidlig i min lavkarbo-karriere :)

Er du av typen som småspiser og kjedespiser, kan flere små måltider være en løsning. Har du holdt på et par mnd uten og gå ned i vekt, kan det være en løsning og holde seg innenfor en kalori-grense OGSÅ for å unngå den ekstra småspisingen, da ikke alle finner "sin" naturlige sult/metthetsnivå ved og spise lavkarbo...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.