4-5 rå egg
2 spisesjeer Udo´s Choise
2 ss tran
1 banan / evnt 1/2 avocado / evnt en kopp med bær
1 stor neve nøtter (varier mellom valnøtter, hasselnøtter, makademianøtter, mandler etc
Dette er Dag Viljen Polezynski's smoothie-oppskrift, fant den i smoothie-tråden her inne. Noen sa den hadde hele 1420 kalorier, er det virkelig sant?? Kan jo begynne å regne på det selv, men gidder ikke akkurat nå. :p
Jeg teller jo ikke kalorier, men ble litt overrasket over at det omtrent er et helt Grete Roede-dagsbehov i en slik smoothie... :eek:
Kalori-begrepet er jo helt meningsløst, men ja, fyr opp litt egg og olje og sånn så blir det fort mange kalorier. Jeg fant ut at jeg spiste over 2000 kalorier i en liten kveldssnack her om dagen... litt peanøttsmør, og litt proteinshake med fløte og olivenolje. Den går rett i fletta! ;)
Men hvorfor mener da mange (spesielt ernæringseksperter) at grunnen til at vi på lavkarbodietter går ned flere kg, er fordi vi uansett spiser mindre kalorier enn før? :eek:
Dersom det er så mange kalorier i en slik smoothie, og i en sånn kveldsnack som du snakker om her, lever iallefall ikke JEG på lite kalorier, tvert imot!!
Allikevel går kiloene ned jevnt og trutt så lenge jeg holder meg til det kostholdet...
Nei, man går ikke ned i vekt fordi man spiser så lite kalorier. Tvert i mot. På en low-carb diett spiser man mye kalorier, som igjen får kroppen til å forbrenne enda mer. Det eneste man oppnår ved å kutte ned på kaloriene er at man får seg en dårligere forbrenning. :) Så ikke vær redd.
Jeg spiser nok et sted mellom 10 og 20 tusen kilojoule om dagen. Jeg burde vel i (den dårlige) teorien vært oppe i et par hundre kilo snart. :rolleyes:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.