Har kommet over en oppskrift på kakebunn med stivpisket eggehvite og sukker (Pavlova-type) men med knust, mørk sjokolade og kakaopulver. Den er nydelig, er jeg blitt fortalt. Er det noen her som vet om jeg kan erstatte alt sukkeret med sukrin? Da hadde den blitt lavkarbo.
Det skal være krem med bær på toppen, og det går bra med sukrin og litt vanlijepulver. Har så fryktelig lyst på "skikkelig" kake.
Her kommer orginaloppskriften:
[LEFT](Bruk rom tempererte egg!)
MARENGSBUNN:
6 stivpiskede eggehviter
rør inn en og en ss sukker, i alt 20 ss
4 toppede ss bakekakao
1,5 ss brun balsamicoeddik
1 plate hakket mørk sjokolade vendes inn i deigen.
Ovn 180 grader, men skru ned til 160 grader når du setter kaka inni ovnen.
Stekes i en time i midten av ovnen. Når den er ferdig setter du bare døra på gløtt til den er avkjølt.
Kan lages i god tid før den skal brukes.
Eg ville ha kombinert sukrinen med ei anna form for kunstig søtning, sukrin aleine blir ofte litt feil, veldig "kald" og "isande" smak. Eg laga tropisk aroma sist veke med det, og kaka vart grei, den blanda eg med anna søtstoff, men sjokoladekremen som var laga med sukrinmelis vart veldig isande.
Enig med furine sukrin kan lett bli litt "kald" på smaken om en bruker den alene eller i for store mengder. Så prøv dere frem. Jeg lager marengs med sukrin og stevia pulver, men det går nok fint med natreeb\n også vil jeg tro. Mange gode kaker å lage som er lavkarbo:p hurra for 17 mai og kakelov:p
mai kaken her blir mandelbunn (lavkarbo selvsagt) med vaniljekrem og MASSE MASSE MASSE bringebær, jordbær og blåbær!!! Rødt, hvitt og blått og nyyyydelig!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.