< Tilbake til oversikten

Grei næringsfordeling?

lille_flode sa for siden:

Jeg spiser vel "generell lavkarbo" det funker best for meg å kunne spise mer karbs. enn i f.eks ketolyse bl.a.

Dagens næringsdiagram består av:

Fett: 46%
Karb.: 19 %
Protein: 35 %

Er dette ok? Noen som vil mene noe?

Ja, karbsene mine kommer fra en Skyr, og en Atkinsbar. Så beregningen er vel faktisk enda lavere enn det jeg har skrevet, har ikke trukket fra sukkersalkoholer. I Atkinsbaren er det vel 2 gram, i SKyr vet jeg ikke?

TigerTove sa for siden:

Jeg ville fylt på med litt grønnsaker hvetfall, og kanskje litt mer fett.

Nerthus sa for siden:

Grønnsaker er viktig! Mye god næring ;) Veldig lite karbo i atkinsbar og ikke så veldig mye i skyr heller om jeg husker rett :) Savner fettet jeg også da - men det er klart at du må spise fett utifra karboinntaket. Trekk fra sukkeralkoholene så du får et mer reelt bilde av næringsfordelingen din - da er det lettere og se hvilken retning du har lagt deg :)

Veldig høy proteinprosent... hvis du trener veldig mye og hardt så er det vel greit - men er du "normalt" aktiv så trenger du ikke mer protein enn ca 1 gram pr kilo kroppsvekt som en gjennomsnittlig anbefaling.

Jeg sliter veldig med fett, men sånn som jeg har spist der, klarer jeg det fint uten å føle meg uvel eller bli dårlig.

Jeg har spist løk, paprika, sopp, purreløk, grønn salat i dag altså, men det er jo ikke akkurat noen karbobomber noe av det, jeg trakk frem Skyr og Atkinsbaren bare for å beskrive karboinntaket. Og i beregningen er ikke sukkeralkoholene trukket fra så det er nok i virkeligheten mindre karbs enn det der.

Nerthus sa for siden:

Vel - liker du iskrem? Eller bløtkake? Pisk krem og del opp jordbær i småbiter og bland i - så har du bløtkake ;) Bruk sukrin eller litt flytende natreen for litt søtsmak. Lavkarboiskrem kan du lage med den smaken du liker best - MANGE oppskrifter her inne! (og du får i deg FETT! )

Ellers har jo laks, avokado, makrell i tomat, entrecote, nakkekotelett osv en del godt fett i seg - så kanskje om det er litt "skjult" på denne måten så er det enklere? :)

Supera sa for siden:

Ved første øyekast ser protein høyt ut, men hvor mange gram utgjør dette, hvor mange kg veier du og hvor aktiv er du?

Aktivitet; hmmm jogger vel 3-5 ganger pr uke a/30-45 min pr gang
Vekta? den står på badet.
Regnestykket nå er, jeg har fikset på det og rettet endel ting så nå er det riktig for i dag;

Karb: 13.23 gram
Protein;60.61
Fett: 35.4 gram

Oi, der var det fine tips, takk! Skal prøve iskrem. Spiser til tider pisket krem med bringebær og et par nøtter, men iskrem har jeg ikke tenkt på engang.

Nerthus sa for siden:

Prøv og minst spis like mye fett i gram som protein - da får du noenlunde fin fordeling. Spesielt hvis du spiser bare 13 gram karbo pr dag bør du spise mer fett :)

Supera sa for siden:

Da spiser du altfor, altfor lite... Dette er bare 614 kcal!

nellie sa for siden:

Spis mer.. Dobbelt så mye, så snakker vi et ok inntak.

Særiøst? Føler meg mett og god. Søren altså, nå jeg følte alt var bra. Dette var en tilfeldig dag, men tror ikke inntaket egentlig er spesielt mye høyere andre dager.

Ok, da har man inntatt en porsjon pisket krem, med noen bringebær og valnøtter, regnestykket mitt ser nå slik ut:

Antal kcal; 1074
Karbo: 17.2 gr
Fett: 73.78 gr
Protein: 66.33 gr.

Karbo: 7%
Fett: 67 %
Protein: 27%

Bedre da, eller fremdeles for lite? hadde ikke tatt med kvelds heller i forrige regnestykke tror jeg, men nå har jeg spist dagens siste måltid.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.