Kan jeg spise gresskarkjerner på induksjon? Egentlig lurer jeg på karbo innhold, det stod nemlig ikke på pakken.
Og så er det noe som fremstår som uklart for meg, selv etter å ha lest Atkins boken (den engelske). HVOR mye olje skal vi ha i oss på en dag, eller fett, da. Jeg har lest flere steder her inne at man ikke må lage en lavkalori variant av Atkins, greit nok, men jeg forstår likevel ikke hvor mye jeg skal spise. "Jo mer jo bedre", eller en moderat tilnærming? Spiser 1-2 ss cocosa i proteinshake, og har olje i salatdressing/majo, i tillegg spiser jeg litt creme fraiche som jo er temmelig fett, samt advocado (+Udos kapsler og tran) og steker mat i olje.
Skal man ha i seg et minimum hver dag? Og hva er maksimum? Jeg håper noen kan svar meg.
THE - som er igang med induksjon etter et langt opphold på karbo-galeien...:_plystre:
Gresskjerner skal ikke spises på induksjon egentlig, de tilhører gruppen "nøtter og frø". Det spørs hva slags gresskarfrø det er snakk om. Det går fra 14 til 53 gram karber pr 100 gram. Sistnenevnte er iallefall uaktuell !
På Atkins Induksjon er den optimale fordelingen av kaloriene slik:
70% fett (+/- 5%)
25% proteiner (+/- 5%)
5 % karber
Det skal ikke så mye til egentlig. Ta en titt på menyene mine (journalen min), hva jeg har spist og statusen. Det gir deg en viss ide. Når man kommer over på vedvarende og vedlikehold vil man spise mer karbohydrater og da synker fettinntaket. Min meny er ikke representativ for vedlikehold - mer vedvarende. Det er fordi jeg eksperimenterer litt for å finne "Min Ultimate Diett" :p
I dag må jeg fylle opp med et par spiseskjeer olje for å få opp fettinnholdet. Men mitt råd er at du skal lavære å tenke lav fett=sunt og la deg blinde av det. Bruk oljer, creme fraiche, rømme, kremfløte, smør, avocado.... i maten .... og nyyyyyyet det ! Du behøver ikke lange i deg for å få i deg nok !
men hvordan skal den prosentvise fordelingen være etterpå, etter induksjon? Og skal jeg glemme alt jeg tidligere har lært om mettet melkefett, eller er det en idé å forsøke å begrense dette?
Takk for dette og for alle dine lærerike og engasjerte svar her inne, forresten!
Det finnes det ingen fasit på. Fordi det kommer an på hvor din tålegrense for karber går. (Det står i kapittelet om Ongoing Weightloss i boka.) Noen tåler mange - opp mot og over 100 gr pr døgn, uten å legge på seg. Andre (som meg) ligger rundt 45. Pointet er at du ikke behøver å være redd for fettet. Bare det er GODT fett.
Alle er forskjellige og du må finne DIN grense.
Det eneste fettet du behøver å tenke aktivt på å begrense er transfettet. Men det er vel ikke meningen du skal drikke et glass fløte hver dag. Der har jo Atkins satt begrensninger også.
Her er litt MHM har skrever om fett i kosten:
[color=#4b0082][/color]
Her er litt mer om transfett
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.