Det er vel nesten et år siden sist jeg lagde pizza, men etter ha sett lavkarbopizza på LCHF-bloggen er dette andre forsøk på kort tid . Denne gangen fant jeg oppskrift i Hjemmet – begynner visst bli en trend dette at blader med lavkarbo havner i kandlekurven min……….
Selve oppskriften som sto i bladet var med med koking av tomatsausog masse fyll. Fyllet gjør jeg enkelt når jeg lager pizza. Tomatpurre, løk, paprika, sopp, tomat, krydder ost spekeskinke, vanlig påleggskinke eller pepperoni, alt etter hva jeg har eller gidder . Bruker jeg kjøttdeig strimler jeg den bare opp og legger rå på bunnen, den steker på tide den er i ovnen og blir utrolig saftrig og god.
Men det er jo ikke fyllet som er utfordringen med en lavkarbo pizza, men bunnen. De jeg har laget før,( oppskrift her og her,) har vært helt ok, men denne siste fra Hjemmet blir nok fremtidens pizzabunn. helt nøytral bunn -første gang jeg ikke følte jeg spiste noe “erstatningsbunn” med så veldig anderledes smak og du lager den slik:
2 egg
1krm salt
4 ss olivenolje ( jeg brukte måleskje, følte nok at det ble litt mye så kommer til redusere til 3 neste gang )
1 dl fløte (eller vann)
3 ss fiberhusk
Bland sammen egg, salt olje og fløte og rør inn fiberhusken. La deigen stå og svelle 1-2 minutter. Spe med mer veske om det trengs. Kjevle ut deigen bakepapirkledd plate og fyll den etter ønske.
[CENTER]
[/CENTER]
Deigen er rimelig fet -finner den litt vanskelig å kjevle den henger seg litt fast i kjevlet, noe som kan skyldes kjevlet mitt ikke deigen, men jeg bruker en mellomting av kjevling og klapping. Jeg har bunnen tynn – og den blir stor nok til to personer.
[CENTER]
[/CENTER]
[CENTER]
[/CENTER]
Stek ved 200° midt i ovnen ved 200 grader. da min kom ut av ovnen var det mye fett som fløt rundt på platen, det trakk seg tilbake til pizzaen men jeg vil prøve med mindre neste gang for se konsistensen på bunnen da, men kjempegod pizza som nok bli merket som min favoritt .
[CENTER]
Alltid spennende med nye oppskrifter på pizzabunn.
Jeg har gitt opp tanken på å finne en lchf-pizzabunn som blir helt som vanlig pizza, for det er noe hvetemel gjør. Det blir et kompromiss uansett, men om man slutter å se på det som en erstatning og heller som en ny matrett, så smaker det bedre med en gang:D
Og 1 krm salt ..... tja -husker jeg skulle skrive om den der ja men klarte tydelig ikke det -jeg tok bare salt mellom peke- og langfinger jeg ..... litt saltsmak i fyllet m skinke el l så syns jeg ikke det trengs så mye i bunnen.....
Personlig har jeg lchf-bloggen sin oppskrift som favoritt. Jeg synes den er tynn og smaker som vanlig pizzabunn! Er denne enda bedre? :eek: Hva syntes du om lchf-bloggen sin? Kanskje jeg skal vurdere å teste ut denne.
Hei igjen! Prøvde denne pizzaen i går, og det smakte veldig bra :-) Var jo litt omelettaktig bunn da, men som sagt så var smaken veldig god. SYnes faktisk den smakte bedre enn lchf-bloggens variant :)
Jeg har ikke smakt Frida sin pizza - enda.
He he ser det er en feil der ja med stekingen - sikkert 20 min det skulle være - følg med på pizzaen , fin farge på osten så er den ferdig ;)
Spiste denne nå i kveld og det ble da slettes ikke ille.
Jeg hadde i ferske urter i bunnen (oregano og basilikum) og litt ekstra krydder, explotion chilli, hvitløkspepper og littegranne ost.
Oppå hadde jeg tomatpurè iblandet vann og krydder. Så osteblanding, kjøttdeig, rødløk, litt mais, paprika, sprøstekt bacon og urter og krydder p åtoppen. Lukta og smakte godt. Savner SPRØ bunn jeg da.. Tynn og litt rar konsistens på bunnen, men fult spiselig.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.