< Tilbake til oversikten

Hvor ofte drikker dere vin - og hvordan blir utslaget på vekta?

Nunne Mor sa for siden:

Jeg er en vin elsker:p

Etter jeg begynte på lavkarbo har jeg ikke turt å drikke så mye vin, og savner å kunne ta seg et glass...

Stopper vektnedgangen med alkohol?

sitv sa for siden:

Jeg drikker et glass vin hver kveld før leggetid,dette for at jeg har veldig problemer med søvn,og rødvin hjelper meg til å få sove.Må ellers ta sovemedisin,noe som gjør meg trøtt til langt på dag.Jeg tror nok at vin gjør at man går mindre ned i vekt enn uten vin,men det stopper ikke opp .Nå går jeg veldig sakte ned i vekt uansett:mad:,men hadde nok latt det vær om jeg kunne fått sove uten. Men jeg elsker også rødvin:)

Carisma sa for siden:

Alkohol kan forverre søvnproblemer, så det kan faktisk hende at det er motsatt av hva du tror... :o

sitv sa for siden:

Jeg er ingen ekspert på dette,men for meg har det vært en utrolig god hjelp til å sove.Jeg har jobbet 37 år på nattarbeid,og det er utrolig vanskelig å få sovnet på kvelden. Uten vin så ligger jeg våken til kl 06-07.00 for så å få sove 2 timer.Dette gjorde jeg i 2-3 år med 3 dager med sovetabletter å så pine seg med lite søvn resten.Var ikke alltid de virket heller.Nå sover jeg bedre og er mindre stresset.

surflover sa for siden:

Jeg har slitt med søvn så lenge jeg kan huske. Sovnet rett og slett ikke. Legene prøvde å prakke på meg sovetabletter fra ung alder. Jeg gjorde jo alt riktig, følgte råd og hadde forskjellige prøveperioder av masse slag. MEn ingenting hjalp. Jeg har aldri villet ta noen tabletter for å klare å sove -KUN i feks eksamensperioder hvor jeg bare MÅ ha en natt eller to med litt søvn.

For 2 år siden testet jeg ut healing (alt skal prøves!) og ble anbefalt melatonin av healeren. Healingen hjalp i noen mnd men så var det back to old tracks igjen... så begynte jeg på melatonin - anbefales ;) Livet mitt er helt annerledes nå :D I og med at det er et naturpreparat så har jeg ingen motforestillinger mot å ta det. Har du prøvd det?

surflover sa for siden:

Nå var det jo ikke det som jeg skrev over her tråden handlet om da, men...

Jeg koser meg med ett glass vin titt og ofte :) Du må kjenne litt på det der selv, tror jeg.

Nunne Mor sa for siden:

Jeg kom over en artikkel som viste til at vin er godt for fordøyelsen(1gl), noe som stemmer veldig godt for min del.

Andre som har merket det?

Carisma sa for siden:

Ketolysekuren (og andre) anbefaler å holde seg unna alkohol generelt de første fire ukene, ganske enkelt for å være sikker på å få igang forbrenninga ordentlig. kroppen prioriterer å forbrenne alkohol får noe annet.

pernille sa for siden:

Drikker vin hver fredag og lørdag. Du bør finne deg en vin som det er lite sukker i. Jeg tar meg en ekstra god treningsøkt på fredagen så tåler jeg litt ekstra karber :)

sitv sa for siden:

Surflover,ja jeg har prøvd melatonin også,og det virker en gang i blant,men jeg er like trøtt på dagen av de som jeg er av sovepiller.Så foreløpig fortsetter jeg med vin mens jeg prøver å finne en rytme.

ekenna sa for siden:

Jeg har ikke merket noe på vektnedgangen de gangene jeg har drukket hverken vin eller vodka for den del, på lavkarbo. Men det er vel slik at når kroppen får servert alkohol, setter den fettforbrenningen på pause, til den har forbrent alkoholen? Det er nok individuelt. Men det jeg merker er at jeg får en del vann i kroppen etter en tur på byen, og det gjør jo sitt for vekten. :)

Antoinette6 sa for siden:

Jeg har de samme erfaringene som ekenna. jeg har nå bestemt meg for å prøve å unngå denne vindrikkinga, så får vi se hvordan dét går. . .

Camomilla sa for siden:

Jeg drikker sjelden vin lenger - jeg blir rett og slett altfor fort brisen når jeg spiser ketogent. Ett glass, så kjenner jeg det i hodet - to, så kan jeg gå og legge meg :o Har ikke merket noe særlig forskjell på vektnedgangen ved alkoholinntak, kanskje noe mer vann i kroppen, men det blir borte med én gang. Siden jeg ikke tåler noe som helst drikker jeg helst drinker jeg kan blande selv (myyyye lettbrus, bittelitt vodka), eller irish som jeg også blander selv. Vin blir rett og slett for sterkt.

Lisa-pyon sa for siden:

Jeg leste på fitnessbloggen.no(tror jeg, veldig fin blogg) at man kan ikke bli feit av alkohol, det er fordi at kroppen ikke klarer å lagre energien i alkohol som fett. Så feit direkte av alkoholen blir man ikke. MEN når man har i seg alkohol, så bruker kroppen alt av "midler" til å forbrenne denne alkoholen, og da stopper den opp fettforbrenninga til fordel for å forbrenne alkoholen. Så å ta seg et glass vil nå og da er jo ikke så ille, men om man drikker hver kveld så stopper kroppen opp fettforbrenninga mens alkoholen er i kroppen så at ting kan gå saktere ser jeg ikke bort ifra. Du må jo velge selv om du vil høre på det han fyrn skriver, men jeg velger å tro det, bedre føre var:p

Perleblomsten sa for siden:

Hei, godt å høre at andre reagerer på samme måte. Jeg elsker vin og øl, men har kuttet det ut nå for en periode. Jeg drakk vin i påsken grunnet bursdagen min, 1/2 flaske holdt for meg. Ble jo bursdag, julaften og hele pakken effekt på meg:D
Øl får jeg bare vondt i magen av, sterke "kolikk" smerter, etter jeg begynte med ketose.

Jeg faller ikke ut av ketose ved alkoholinntak, selv ikke ved 2 o,5 tuborg lite, men som sagt fikk jeg vondt i magen.

Bæstemor sa for siden:

Og jeg som trodde det var noe feil med meg. Spiste lutefisk og drakk lavkarboøl og akevitt til. Etter to akevitt og en boks øl så husker jeg ingenting. Virkelig ubehagelig.

aslaug sa for siden:

Drikker god rødvin i helgene og det har jeg tenkt å fortsette med. har ikke opplevd at det har negativ virkning på vektnedgang!:D

Señora sa for siden:

Hvis du trykker på hovedtickeren min, kommer det en kurve opp. Du kan nesten se når jeg har vært på fest, alltid oppgang etter fest, men det går jo av igjen. Det er min måte å skeie ut på.

Kirsti120 sa for siden:

Jeg drikker rødvin hver helg, som regel blir det en flaske fordelt på fredag og lørdagskveldene. Og så tar jeg vel et glass eller to 1-2 kvelder i uka i tillegg. Jeg har blitt inspirert av ei som har gitt ut bok og gikk ned 27 kg. Hun drakk 2 glass vin hver kveld! Hvis jeg hadde gjort det, tror jeg at jeg ville blitt skeptisk. :p Men uansett ser det ikke ut til å ha særlig negativ effekt på vektnedgangen hvis man går på lavkarbo.

Jeg har tro på å prøve seg frem, kan jo hende at det er greit for noen mens det stopper vekttapet for andre.

Photobscura sa for siden:

Jeg drikker vin når jeg har lyst på. Det er mulig at jeg kunne gått forterere ned i vekt uten, men jeg er så strikt på alt annet, at det godt kan gå litt saktere, da jeg synes det er innmari godt og kos med vin! :)
Jeg dropper nesten alltid en kilo dagen etter inntak av alkohol, men det stabiliserer seg opp igjen. Alkohol er jo vanndrivende. Men jeg går absolutt ikke opp i vekt av det.
Hvor ofte jeg drikker avhenger av om jeg har lyst ... og råd! :p Men to til fire ganger i måneden, kanskje?
Jeg ble fortere full i ketose en liten stund, men det gikk seg til. Nå kjenner jeg virkningen av alkohol litt fortere enn før, men ikke sånn boms-full som mange i ketose beskriver, og det tilskriver jeg at jeg rett og slett har ganske mye mindre kroppsmasse å fordele alkoholen på!

Og det medfører absolitt riktighet at alkohol forbrennes før fett, og før karbohydrater også for den saks skyld. Men alkoholforbrenning er konstant, og man kan ikke framskynde den ved å jogge en tur rundt kvartalet, ta en kopp kaffe etc. Ikke minst blir også alkohol omgjort til ketoner, så man vil ikke se noen forskjell dersom man f.eks måler med sticks.

Nunne Mor sa for siden:

Takk for gode svar!

Da blir jeg nok å forsette å drikke litt vin i helgene. Det er jo så godt:D

Jeg er heller ikke ute etter å gå så himla fort ned i vekt siden jeg takler det svært dårlig. Nå ligger jeg på ca 3,5kg på 4uker, det passer med perfekt. Da har jeg tom drikki vin ;)

Labomba sa for siden:

Jeg drikker vin når jeg har lyst, og blir aldri "drita". Småpussa og i godt humør ved litt større mengder, og avslappet og fornøyd ved ett glass eller 2.:p
Før drakk jeg rødvin hver kveld, ett glass eller 2, selvom jeg var på diett, men nå er det møe sjeldnere. Kanskje en gang eller 2 i mnd. Det merkes ikke uansett nå eller før på vekta for meg, men det er jo veldig forskjell på folk. ;)

Paris sa for siden:

Dette har jeg også merket. GJelder all alkohol igrunn. Virker som kroppen også pøser på med ekstra fettforbrenning (viser seg for min del da).

Men nå har jeg fulgt meg strengt til reglene denne gang - ingen alkohol de første ukene ihvertfall.

Nunne Mor sa for siden:

Noe har jeg holdt meg unna vin i 1uke og klart å gå ned 2kg denne uka... siden jeg gikk litt opp sist helg pga mye karbohydrater og vin :rolleyes:

Tror jeg dropper vinen denne helgen for å teste meg selv og vekta litt:p

MissTail sa for siden:

Jeg drikker vin så godt som hver dag, et glass eller to i ukedagene, ofte litt mer i helga.

Har tuslet jevnt og trutt nedover i vekt og er nå der jeg vil være. Kunne sikkert brukt kortere tid ved å være strengere, men 10 kg på et år har passet meg helt utmerket. ;)

Det aller beste er at jeg elsker dette kostholdet og kommer til å fortsette slik resten av livet! :ja:

Trj sa for siden:

Jeg har en hang til flaska jeg også :cool:. Det har blitt 1-2 flasker hver uke (hovedsaklig i helgene) gjennom hele min lavkarboreise. Jeg har gått ned jevnt og trutt ( - 11 kg på vel 3 mnd) og føler ikke at jeg har "ofret" noe.
Å nyte noen glass vin er viktig for min livskvalitet ! Jeg har dog i de aller fleste tilfeller vært nøye på at vinen har lavt antall gram restsukker. Dette er spesifisert for de fleste viner på vinmonopolet.no.

Kos dere ! :D

Kanutten sa for siden:

Den der har jeg faktisk lurt på et par ganger.

Etter at jeg har drukket et par tre glass vin har jeg plassert meg selv på trimsykkelen og syklet halvannen time. Hvis alkoholforbrenningen er konstant MÅ det jo tæres av fettet når jeg sykler så lenge jeg er i ketose??

Noen sier jo at dette ikke er fakta, men HVOR henter jeg de kaloriene jeg forbrenner?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.