< Tilbake til oversikten

Proteiner

tmd sa for siden:

Jeg er ikke så veldig glad i kjøtt, men jeg prøver så godt jeg kan å spise en del av det. Hvor mye proteiner må man spise pr dag? Må man spise kjøtt hver eneste dag?

Nerthus sa for siden:

Temaet er diskutert i det uendelig på forumet - bruk søkefunksjonen for større oversikt.

Du må ikke spise kjøtt hver dag, MEN kroppen har behov for en del essensielle aminosyrer fra protein som den må få fra mat - dvs aminosyrer den ikke kan lage selv. Sjekk matvaretabellen for proteininnhold i forskjellige matvarer. Kjøtt/fugl/fisk/sjømat har størst konsentrasjon av protein.

Anbefalingene er mange når det gjelder protein-inntak - men ligger du på rundt 1 gram protein pr kilo kroppsvekt bør du være "safe". Trener du veldig mye og hardt kan du godt øke på til 1.5 - 2 gram pr kilo kroppsvekt :)

(Kilder: Bla VOF - men det står noe om dette også i atkinsboka)

tmd sa for siden:

Tusen takk for svar :) Nå er jeg klokere!

lifejack sa for siden:

Nå vet ikke jeg hva du spiser til vanlig/foretrekker å spise, men tenkte bare jeg skulle legge til at det er jo endel proteiner i diverse melkeprodukter, hvis du spiser det!? Og egg er en yppelig proteinkilde som er lett å "lure" inn i alt fra smoothies til bakeverk etc:)

tmd sa for siden:

Jeg har lagt inn alt jeg har spist på diett.no de siste dagene. På mandag spiste scones (oppskrift fra Frisk med lavkarbo). De inneholder jo tydeligvis en del proteiner, og den dag spiste jeg 1-2 til hvert måltid og fikk i meg 149g protein ifølge diett.no. Tror dere dette er for mye? Spiste kun ost, scones og egg den dagen.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.