< Tilbake til oversikten

Vansker med % og gram av karber. Og varer med mye karber

Kanskje sa for siden:

Jeg ser at når jeg bruker f.eks champinjong eller hermetiske tomater, så blir karbo verdiene høye. Bruker diett.no. Før laget jeg lasange, gryteretter osv. nå er jeg redd for mye karber pga de hakkede tomatene f.eks.

Har dermed fått det for meg at jeg kun kan spise rent kjøtt, egg, fløte og ost. Til og med blomkål og brokoli er skummelt ,for da øker karbo innholdet.

Lurer på om jeg nå har fått ett sånt panisk tvangs forhold til dette med karbohydrater. Prøvde å spise fordelt slik: fett omtrent 75 %, protein omtrent 25 % og karbohydrater 5 %. Men så prøver jeg å ligge rundt 15 gram karber, helst ikke mye mer hver dag - og da blir dette ikke helt rett. For da må jeg spise veldig lite for at prosentene skal stemme.

Klarer ikke bestemme om jeg skal kjøre skaldemann/ketolyse, eller mer liberalt med mer karber. vanskelig. Det er ikke lett å leve og spise sammen med andre når man omtrent ikke skal ha karber.

Har jeg hengt meg opp i tull her, eller forstått opplegget feil?

Carisma sa for siden:

Jeg ville vært mer tilbakeholden med karbohydrater fra meieriprodukter som fløte, enn de fra grønnsaker som brokkoli o.l. Karbene skal hovedsaklig komme fra grønnsaker.

Kanskje sa for siden:

kommer hakkede tomater innunder grønnsaker? skummelt at alt stiger sånn da

Kan noen foresten fikse overskriften min? Det skal være % og ikke & i overskriften.

shailene sa for siden:

Dette med at man skal spise etter visse prosenter, kan lett bli littegrann feil, siden det ikke tar hensyn til proteinbehov, eller hvordan forskjellige kropper reagerer på forskjellig antall karbohydrater, for den saks skyld... Jeg mener du heller bør finne ut hva proteinbehovet ditt er, så finne ut for hvor mange gram karbo kroppen din reagerer best på, og så fylle resten av energibehovet ditt med fett. Du kan jo regne ut hvordan dette blir prosentmessig hvis du vil, men prosentene er ikke det viktigste (etter min mening). Hvis du merker du får et litt tvangsmessig forhold til karbohydrater kan det kanskje være greit å se hvordan kroppen din reagerer hvis du ligger litt høyere på karbo, eller har du prøvd det? 15 gram per dag er jo veldig lite.

Tomater kan være "partystoppere" for enkelte, selv prøver jeg å begrense inntaket litt. I lasagne kan du f.eks. ha 50/50 tomatsaus og ostesaus, det blir kjempegodt.

Photobscura sa for siden:

Trådtittel endret.

Tomater er faktisk frukt, men har ikke så mye karbohydrater i seg, men du må jo også se på hvor mye du selv spiser av det du lager.
Hva angår den prosentfordelinga, så er den veiledende. Som Shailene sier så er det individuelt f.eks. hvor mye proteiner man trenger. Satt opp mot normalvekt og grad av aktivitet fortoner den seg noe annerledes for forskjellige folk, og en som trener mye trenger mer proteiner enn en som er mer inaktiv.
Jeg ser for eget vedkommende at når jeg en sjelden gang gjør regnskap på det jeg spiser, så ligger fordelinga ganske på pari i forhold til det som anses som "optimalt", så det går litt av seg selv.
Om du spiser 15 eller 20 gram karbohydrater om dagen er for de fleste likegyldig. Jeg tror du bare må bestemme deg for et tall i forhold til noe du kan trives med over en viss periode dersom vektnedgang er hovedmotivasjonen, og eventuelt øke senere, om det er for vanskelig over tid.

Yrla sa for siden:

Kanskje tomatboksen din inneholder en del karbo. Men jeg ville ikke redusert inntaket av grøntfor som brokkoli, agurk osv. Det er viktig med grønnsaker. Friske tomater er trolig rikere på vitaminer enn de på boks og det er det som er viktig å få i seg. Ihjelkokte grønnsaker er ikke like nyttig.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.