< Tilbake til oversikten

Kan fløte bli til sukker?

Annne sa for siden:

Jeg skulle prøve å lage fudge i går etter en oppskrift jeg fant her inne, da jeg plutselig begynte å lure på om noe i fløten eller smøret kan omdannes til sukker når det kokes så lenge? Karamellprosjektet ble litt mislykket, og skilte seg, men smakte utrolig søtt i forhold til mengden sukrin...Blir melkesukkeret eller noe annet i fløten spaltet til sukker under kokingen? Leste et sted at det er det som skjer når man koker brunost - og at det er det som gir brunosten den karamellaktige smaken.. Eller kan jeg trygt prøve på nytt uten å frykte karbohydrater?

Photobscura sa for siden:

Melkesukker er sukker, og vil i likhet med vanlig sukker (sukrose) spaltes til glukose. Begge to er disakkarider, det vil si at det spaltes en gang.
For å si det enkelt; karbohydrater er karbohydrater, uansett om det kommer fra sukker i godteri eller stivelse i brød. Den eneste forskjellen er kompleksiteten og hvor lang tid kroppen bruker på å spalte de enkelte sukkerartene.

Annne sa for siden:

Jaja, beklager hvis spørsmålet var uklart. Det jeg mente å spørre om var om all denne kokingen av fløte og sukker kan gjøre at karbohydratinnholdet endrer seg...

Jeg mener at laktose kan brytes ned ved koking, men dette vet jeg ikke for sikkert. Da brytes laktosen ned til galaktose og glukose i tilfelle. Det har nok lite å si, egentlig. Det er ikks SÅ mye sukker i fløte. Jeg mener å ha hørt at enkelte med laktoseintoleranse tåler kokt melk bedre, men dette er bare litt sånn løse historier, har jeg inntrykket av.

gilbertine sa for siden:

Det som skjer når du koker karamell er blant annet at det meste av vannet i fløten fordamper. Hele massen blir redusert, men sukkermengden er konstant. Derfor blir ferdig produkt svært søtt, for det er nesten bare flytende sukker igjen... pluss endel fett.

Gracella sa for siden:

Du koker det vel inn, og da vil det vel bli flere karber pr 100 g etterhvert...;)
Tror ikke at det er noe du trenger å ta så mye hensyn til, egentlig.

Maylinn26 sa for siden:

Hva du vet photo!! Imponert!

Noe har man jo plukke opp i løpet av nesten fem år! ;)

Maylinn26 sa for siden:

Ja det kan jeg tenke jeg, men uasett, å gå å huske på sånt er ganske imponerende... Flink er du!

r.o sa for siden:

Hei! Du er kunnskapsrik og vil gjerne utnytte det igjen..:)
Dette med kunstig søtning opptar meg en del. Leste timevis på nettet om dette og ble bare forvirret. Maltidoxin finnes i Splenda? Det har jo nesten samme GI som ren sukker? Bruker en del søtning og vil veldig gjerne fortsette med det men reduserer sterkt om det påvirker karboinntaket. Da blir kostholdet mye verre å etterleve i hverdagen for meg. Sukrin er vel sikker? liker bare ikke den isende smaken, splenda er jeg nå veldig usikker på, natreen flytende/tabletter er sikre? og pulverform fy-fy? Hjelp, please!!!

Noe har man jo plukke opp i løpet av nesten fem år! ;)[/QUOTE]

Maylinn26 sa for siden:

[/quote]

Her vil jeg gjerne komme med litt erfaring! :)

Personlig blir ikke min vekt stoppet av malitol, MEN, magen kan bli ganske rumlete... Den ble ikke det i starten, men nå etter flere måneder har den begynt å si ganske kraftig i fra:p Natreen går også helt greit, ikke merket noen "vektbrems" der:)

Jeg tåler ikke veldig bra sukrin, jeg blir oppblåst, samt at jeg får utrolig vondt i hode av det:confused::confused: Det vet jeg om flere som gjør også.....

Cheyla sa for siden:

Sorry om dette er litt på siden, men dette var nyttig info for meg. Jeg er laktoseintollerant og har lagt merke til at kokt melk, fløte, rømme etc. går helt fint, så jeg har lurt litt på hva det kan komme av. Så det du sier om at laktosen brytes ned høres ut som en rimelig forklaring, takk:)

Sykepleierstudine sa for siden:

Og hvis da laktosen blir brutt ned, så trenger man vel ikke enzymet laktase, som melkeintolerante mangler?

vimsen85 sa for siden:

Jeg er laktoseintollerant og laktose spaltes ikke i kokeprossessen. Det kan spaltes ved hjelp av laktase som man enten har i tarmen, eller i melka. Den laktosereduserte melka er med spaltet melkesukker, men jeg vet ikke hvordan de gjør det. Jeg blir gørrdårlig av kokt melk. Jeg brukte å dø av grøt. Det var magekramper og doløping. Men nå finnes det jo kremfløte til oss og :D Så da har vi jo mange muligheter! Hurra!

Mithila sa for siden:

Finst det kremfløte for oss? Eg har bare funne laktosefri matfløyte! Føler meg litt mellom barken og veden der... Bør jo ikkje bruka lettprodukt som matfløyte, men så var det den laktosen i kremfløyte då.

vimsen85 sa for siden:

Gerd har linket. De har også lansert lettrømme og mager yoghurt. Hadde vært mer fornøyd med seterrømme og tyrkiskstyle yoghurt. Men det betyr at landet vårt kommer litt fram fra bakevja! Fornøyd :D

Cyan sa for siden:

Hurra! Jeg er også laktoseintolerant (men jeg tåler melk i små mengder), og jeg har alltid brukt laktosefri matfløte i stedet for kremfløte, og slått til med kremfløte og magevondt de gangene jeg bare må ha krem :o Men laktoseredusert kremfløte altså, hurra :heia:

Jeg tillater meg å svare på denne selv om jeg ikke er Photo ;) Egenvekten på Splenda er så liten at det i praksis ikke har så mye å si, tror jeg. Men det er klart at dersom du bruker mengder blir det jo en annen sak. Sukrin er naturlig da, og sånn sett bedre å bruke. Men jeg har problemer med smaken på sukrin ... Å blande sukrin med splenda eller flytende natreen skal visst hjelpe på. Jeg har ikke fått testet det ut enda, for jeg har ikke laget noe som trenger mer enn en liten ts med søtning enda, og da bruker jeg liksågodt splenda.

vimsen85 sa for siden:

Jeg tillater meg å svare på denne selv om jeg ikke er Photo ;) Egenvekten på Splenda er så liten at det i praksis ikke har så mye å si, tror jeg. Men det er klart at dersom du bruker mengder blir det jo en annen sak. Sukrin er naturlig da, og sånn sett bedre å bruke. Men jeg har problemer med smaken på sukrin ... Å blande sukrin med splenda eller flytende natreen skal visst hjelpe på. Jeg har ikke fått testet det ut enda, for jeg har ikke laget noe som trenger mer enn en liten ts med søtning enda, og da bruker jeg liksågodt splenda.[/quote]

Jeg syns sukrin og stevia er den beste komboen for god søtsmak. Og ja, hurra for kremfløte. Jeg har faktisk sendt mail til Tine om det :D Så kanskje de hørte på meg ;)

r.o sa for siden:

Stevia er vel kunstig? Eller? Alt dette var så klart for meg... til jeg begynte å lese hva de "vise menn" skriver. Da ble jeg bare forvirret. Ønsker bare å vite hva skal jeg bruke til kremfløtekosen, kakene etc.
Hva med mørk sjokolade med maltitol? Det bruker jeg også enkelte dager. Drikker veldig sjelden brus (takk og pris for det).

Jeg syns sukrin og stevia er den beste komboen for god søtsmak. Og ja, hurra for kremfløte. Jeg har faktisk sendt mail til Tine om det :D Så kanskje de hørte på meg ;)[/QUOTE]

vimsen85 sa for siden:

Stevia er naturlig og kommer fra en plante. Maltitol er vel i utgangspunktet ikke så bra. Jeg tror det påvirker blodsukkeret hos en del. Og jeg får magekramper og diare av det. Veldig smertefullt. Jeg synes splenda smaker forferdelig og det gir meg vondt i hodet.

r.o sa for siden:

Om jeg førstår riktig, kan jeg bruke stevia og flytende/tabletter natreen uten større bekymring. Splenda og strø-natreen må jeg være mere forsiktig med?

vimsen85 sa for siden:

Det spørs hva som er kriteriene. Natreen er ikke naturlig. det samme med splenda. Jeg bruker stevia og sukrin som begge er naturlige søtningsmiddel. Så vidt jeg vet er det ingen av de du nevner her som påvirker blodsukkeret i særlig grad.

Mithila sa for siden:

Takk til Gerd og Vimsen! Ja, hadde jo vore kjekkare med seterrømme:rolleyes:

Oi. Her har det kommet mange bra svar allerede.
Men, ja. For å si det enkelt (?!): Splenda er forsåvidt kunstig, men det er laget av sukker, man kan si det sånn at det er skallet av sukkeret som er igjen etter en slags blekningsprosess. Det har like mye kh, men vekta er en tiendedel av sukker. Noe av problemet med Splenda er at det ikke brytes ned i vann, og kan sånn sett være potensielt miljøfiendtlig. Natreen har jeg ikke så mye peiling på, men det inneholder bl.a aspartam som for mange kan gi helseproblemer, som muskelplager og mye annet. Det er helkjemisk. Stevia er utvunnet av steviaplanten, og er helt naturlig. Du kan få den i ekstrakt eller i pulver (knuste blader). Den er søt, men smaker ganske ulikt sukker. Maltitol er heller ikke direkte kunstig søtning, ettersom den er uvtunnet av mais, men for mange brytes den ned i tarmen og øker blodsukkeret, for noen brytes den ikke ned i tarmen, men virker da heller lakserende og kan gi gass. Sukrin, eller eritrythol er også et naturlig søtningsmiddel og lages av bl.a sopp og bær og framstilles gjennom en fermenteringsprosess. Jeg tror vel det sammen med stevia er av de få søtningsmidlene som ikke har karbohydrater i seg. Vel, ved siden av aspartam, men min personlige mening er at det er gift for kropppen.

Til syvende og sist så handler det vel om smak og behag. Man mister fort søtsuget på lavkarbo, og mange opplever at behovet for erstatninger stort sett er noe som betyr mest i starten av en kostholdsomlegging.

Maylinn26 sa for siden:

Så får å si det kanskje enkelt, får du renna rompe kan du trygt spise malitol uten blodsukker økning? (Haha, sorry det vakre ordvalget) :lol::lol:

For å si det veldig enkelt, ja! ;)
Maltitol har jo en lav/middels GI, men det virker som om det er ganske indviuelt hvor mye av det den enkelte tar opp i tarmen.

Maylinn26 sa for siden:

Der fikk jeg forklaringen på hvorfor jeg kan spise malitol da (sånn for vektas skyld! Hehe!!! Er egentlig litt rart, for i starten stoppet vekten helt opp når jeg spiste malitol, å ikke noe rumlemage heller... Men for noen uker siden prøvde jeg malitol godis, å hei hvor det gikk!! Da skal jeg si deg det ble liv i leier´n ja!! Etter det har jeg fint kunne spise det uten vektstopp....:p

r.o sa for siden:

Men Splenda er jo maltodextrin søtet med suklarose. Det er jo dette som gjør meg så forvirret!!!
Er jeg helt på bærtur? Håper det...:)

Maltodextrin er bare et fyll/bærestoff og veier så godt som ingenting. Det er sukrosen som gir søtssmaken.
Du kan lese om hvordan man lager Splenda her!

r.o sa for siden:

Leste den nå og igår, og det er jo bra og betryggende lesing. Likevel, når jeg fant frem flere som påsto at splenda er jo bare maltodextrin og påvirker blodsukkeret, tom represanter fra splenda i England innrømmet det, ble jeg betenkt. Nå har jeg lært at jeg trenger ikke greve så dypt hver gang, kunne bare ha godtatt.... Har vanskeligheter med "sånn-er-det-bare".
Skal kose meg med splenda i fremtiden også. Bruker sukrin, natreen og nå vil jeg gjerne vite hvor kjøper jeg stevia...

Foksy sa for siden:

Dette var en lærerik tråd om kunstig søtning :lesebok:
Siden det er flere som har skrevet om laktoseintoleranse, våger jeg meg frempå med at par kommentarer.
Datteren min er laktoseintolerant, men hun tåler joghurt og andre syrnede melkeprodukter. Melkesyren hjelper til med å spalte laktosen. Vet ikke om det gjelder for alle da, noen er mer intolerante enn andre.

Vil også tipse om Kerutabs, som er tabletter med enzymet laktase, som spalter laktosen for deg så du kan spise hva du vil!!! Softis, krem, kaker osv :D

vimsen85 sa for siden:

Du kan kjøpe stevia på iherb.com for eksempel. Jeg anbefaler en som heter KAL stevia i dråper. Dersom du bestiller der for første gang kan du bruke koden min: LID905. Da får du 5$ rabatt (og jeg får litt kreditt for å ha anbefalt deg nettstedet).

Husk at stevia er mye søtere enn sukrin. Bruk kun noen dråper (jeg synes dråpene er lettere enn pulver å dosere).

Jeg har aldri sagt at splenda er særlig bra! :p Men det er nå hva det er! Som sagt har det like mye karbohydrater som vanlig sukker, det er bare det at veier så mye mindre! En kilo sukker tilsvarer hundre gram splenda, så da blir det jo i sum mindre karbohydrater! :)
Jeg bruker ikke noe særlig med søtning. Har steviadråper som jeg i grunn bare bruker når jeg skal ta joddråper, ellers smaker det helt grusomt. Som å drikke sykehus! :p
Noen sier forresten at sukrin blir bedre med tid. Om du f.eks lager en kake som får stå i kjøleskap over natta, så forsvinner den isende følelsen.

vimsen85 sa for siden:

Man kan kjøpe stevia i pulver på helsekost i norge også, men jeg har enda ikke funnet en god type i Norge.

Cyan sa for siden:

Jeg tåler syrnede melkeprodukter og ost, men jeg reagerer på melk og fløte :ja: Men jeg tåler litt av dette også, men det går i perioder. Noen ganger reagerer jeg veldig, andre ganger reagerer jeg bare litt. Da jeg var barn var det ganske ille, men den intoleransen har vokst litt av meg.

Maylinn26 sa for siden:

Jeg prøvde å ha sukrin på rømmegrøten min, fysj å fy! Aldri mer:( Smakte grusomt...

r.o sa for siden:

Skal bestille splenda i stedenfor flytende natreen og bruke sukrinmelis til kaker etc. Kansje hjelper det med tid... den kalde metalsmaken er ikke god. Derfor begynte jeg med splenda blandet med sukrin.
Er noenlunde opptatt av at maten sunn også.... og så var det søtsakene...:)

r.o sa for siden:

Takk! Skal bestille nå.

vimsen85 sa for siden:

Jeg har brukt å ha en ts i den. Da blir det helt ok..

r.o sa for siden:

Menete selvfølgelig Stevia..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.