< Tilbake til oversikten

Vondt i ankelen

Simpfan sa for siden:

Falt i trappa for litt under 1 mnd. siden. Merket rett etter fallet at jeg hadde vondt i ankelen, men klarte å gå. landet så jeg tok meg imot med ankelen, merket at den var "tråkket over". Haltet lett i noen dager. Men smertene gir seg ikke. ved belastning merker jeg spesielt smerter like over ankel klumpen i skjelettet der, og merkes spesielt når jeg går opp og ned i trapper, der foten blir belastet framover. Er veldig vondt om jeg f.eks har vært å gått tur, eller syklet. Klemmer jeg litt i området jeg merker smertene når jeg går, så gjør det vondt der. Er veldig ømt. Er ikke blå og ikke hoven, men kan ha vært litt hoven i noen dager rett etter fallet. Kan det ha vært et brist som har grodd skakt? Eller er dette noe annet? Hadde det vært leddbåndet hadde jeg merket det, har nemlig skadet venstre foten der jeg måtte operere og stramme leddbåndet, og disse smertene er ikke like. Dette sitter i skjelettet merker jeg, ikke inni foten liksom.

Gerd sa for siden:

Kanskje ta en tur til lege?

Nerthus sa for siden:

Enig med Gerd - samtidig er min erfaring med overtramp at det tar gjerne 3 mnd før man føler at man blir "bedre"... men er det så vondt enda at du er bekymret, stikk innom legen! Kan du tråkke på foten og gå - om enn med litt smerter er det vel ikke brudd - men sjekk det ut du!

Fjasnissen sa for siden:

Jeg hadde noe som kjentes veldig ut som at jeg hadde tråkka over i august i fjor. Trodde liksom det skulle gi seg av seg sjøl, men dro til slutt til lege. Det viste seg å være betennelse i foten (sikkert en reaksjon på feiltråkk eller feil belastning). Støtter småpigene over her.... ta en tur til lege.

Hos meg gikk 3 uker med smerter over på bare noen dager på betennelsesdempende medisin.

Lillemy71 sa for siden:

Jeg tråkka over i august i fjor og det blusser opp igjen med jevne mellomrom når jeg feilbelaster foten. Har sjekket med legen og det er ingenting i veien med den, men du bør nok ta deg en sjekk for å være på den sikre siden.

Som flere andre her nevner tar det veldig lang tid for en "vrikket" fot å leges og det skal veldig lite til for å hovne opp igjen. Det trenger ikke nødvendigvis være et nytt overtråkk for å få smerter, men feilbelastning i form av feil sko (høye hæler), lang dag på beina osv.

Jeg har investert i en ispose som kan brukes om igjen og iser ned ankelen (min. 20 minutter) med en gang jeg kjenner ubehag, det virker som en behandling i seg selv i følge fysioterapeuten. I tillegg kan det være en fordel og tape opp ankelen skikkelig for støtte, selv om du ikke skal trene for å hindre nye overtråkk. Her finner du instruksjonsvideo for skikkelig taping og her er pdf'en av det samme. Jeg har prøvd med sånn ankelstøtte som kan kjøpes på bla. apotek, men synes ikke den er så effektiv og får dessuten gnagsår av den.

Håper det bedrer seg snart.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.