Du skriver at filosofien din er ketolyse?
Hvor er grønnsakene da?
Man kan være i ketose opp til 40-50 karber ( noen mer). Men det er ikke dermed sagt man går ned i vekt. Det har litt med hvor karbene kommer fra også.
Husk at med grønnsaker får man vitaminer/mineraler/enzymer som kroppen trenger for å forbrenne og fungere optimalt. :)
Du skal spise masse fett og 19 karber tipper deg ikke ut av ketose!:)
Men hvorfor spiser du disse tortilla- tingene? Er ikke det sånne lefse- greier?
Mye bedre med masse grønnsaker til, ala salat, liksom! Sunner og mye mindre karber!:)
Å bruke 6 karber på lefser, syns jeg er ille, jo! :eek: 1/3 av dagsinntaket på sånt? :p
C- vitaminer er viktig for deg. Kanskje ta ekstra tilskudd?
Jeg er selv så altetende innenfor det meste av mat, at jeg har problemer med å skjønne at noen ikke spiser noen som helst for for grønnsaker.
Salat er jo akkurat det du putter oppi, liksom! Pølsebiter, agurk, paprika, tomat og ost er feks en salat!;)
Syns jeg!:p
Heldigvis er dagen enda ung, så du har nok av tid til å steke deg et kjøttstykke med litt smelta smør over eller noko sånt for å få i deg litt skikkelig næring:)
Når jeg har med lefse på jobb får jeg iallefall i meg karbohydrater... Jeg kan ikke putte salat inni for jeg har den jo varm...
Har så liten tid på morgenen at jeg steker disse i forveien så osten smelter og ruller de sammen, har ofte kjøttdeig inni så varmer jeg dem i mikoren på jobb
Middag har jeg sånn ca 30 min på å lage så har vi 30 min på å spise før det er leggetid
Så i en veldig travel hverdag har jeg ikke tid til å lage avansert tidkrevende mat
Jeg må bare skyte inn at man ikke må spise masse grønnsaker for å få i seg vitaminer og mineraler. Det er en god del vitaminer og mineraler i meieriprodukter, kjøtt og egg som jeg ser at hun har spist. Nå sier jeg ikke at man ikke skal spise grønnsaker, men det er ikke verdens undergang om man ikke gjør det. Men det er mange måter å lure inn grønnsaker på. Hva med grønnsaksmos? Blomkålmos, brokkolimos f.eks.? Kok de grønnsakene du vil ha med så lite vann du kan (eller dampkok for at de skal beholde mest mulig av vitaminer og mineraler) og hell av vannet og mos i stavmikser sammen med fløte, en god dæsj med meierismør og krydder etter smak. Eller spinatstuing (min favoritt for tiden :D)? Eller kanskje du kan finne noe godt i Grønnsaksretter og -tilbehør til middag (samletråd)?
Men 1072 kcal blir jo litt vel lite... Stor fare for at kroppen kan gå i sparemodus når du spiser så lite. Hvordan er fordelingen mellom fett, proteiner og karbohydrater i kcal?
Isen er ikke så ille, men mama lupes tortilla er vel ikke noe man bør spise hver dag når man skal holde seg under 15g kh per dag? Ei heller lavkarbopasta... Og hvor rene er fårepølsene? Er det potetstivelse i?
Jeg lage blomkålmos en dag, det gikk greitt.. Klarer grønn salat, men det smaker ikke godt... Sist gang jeg gikk på ketolyse hadde jeg kjemperesultat uten grønnsaker...
Men spiser egentlig det samme hver dag, har ikke alltid lefser da, men har med meg kjøttdeig eller karbonader på jobb
Kan jeg foreslå noe for å gjøre salaten bedre? Bland i skinke/grillet kylling/reker (det du liker) og små ostebiter, vanlig hvitost eller feks fetaost. Bland 50/50 majones/cf, en liten sprut ketchup uten sukker (3-4 gram bare) og litt sitronsaft. Jeg har i litt flytende natreen for å balansere smaken av sitronsaften og fettet i majonesen- men det er ikke nødvendig. Bland salaten med dressingen - NÅ synes jeg også salat er godt!
Alternativt om du ikke er majonestypen, bruk en mild og god olje du liker, ha over litt vineddik ( jeg bruker hvitvinseddik, du kan bruke balsamico for mer smak, eller eplecidereddik da blir den frisk), litt sitronsaft, maldonsalt eller annen smuldresalt og pepper. Dette blir kjempegodt! Ren salat er boring - men med litt piffing - får jeg nå også i meg salat. Jeg har LITT grønt og masse proteiner som fyll ;)
Spiste lite salat på GR fordi jeg synes det var kjedelig - nå har jeg jo lov å lage en mager salat og piffe med majonesdressing og elsker det!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.