< Tilbake til oversikten

Sommerens jordbærkake

arnakristin sa for siden:

Hei,
Fant denne på nettet i dag og det ser ut som en artig variasjon til den ordinare ostekaka.
Jeg har valgt å legge ut oppskriften i orginalversjon men den kan kjapt gjøres lavkarbovennlig ved å bytte ut havrekjeksen med nøtter, jeg smelter ikke smøret når jeg lager nøttebunn. …og for all del bytt ut lettrømmen!
Sjekk Gerds ostekake for nøttebunn variant.

Sommerens jordbærkake
[color=#000000][/color]
INGREDIENSER
200 g havrekjeks
1 dl malte valnøttkjerner
100 g smeltet smør

Fyll
500 g friske jordbær
3 dl kremfløte
3 dl lettrømme
1 pk gelépulver med sitronsmak (med halvparten av vannet)
1 kurv jordbær til pynt

FREMGANGSMÅTE
Knus havrekjeksene og bland med malte valnøtter og smeltet smør. Trykk deigen i en rund kakeform, ca. 22 cm i diameter, med avtakbar kant.
Rens jordbærene og sett dem i bunnen. Pisk kremfløten stiv og bland med lettrømmen. Lag sitrongelé etter anvisningen på pakken, men med halvparten av vannet. Avkjøl gelévæsken og hell den i kremblandingen i en tynn stråle under omrøring. Hell massen over bærene og la det stå kaldt til det stivner.
Ta kaken ut av formen og pynt med jordbær.

Mellon sa for siden:

Nam, må testes.

christrine sa for siden:

så helt nydelig fikk lyst til å bake med en gang
:) har brukt fiberik knekkebrød sammen med litt sukrin og smør til bunn til ostekake, de har bare 2,7 karber pr stk :)

Livsglede sa for siden:

Nam,nam kanskje dette blir årets 17 mai kake:D Takker for at du deler oppskriften med oss.

Charlott sa for siden:

Høres NYDELIG ut! :sikle:

arnakristin sa for siden:

Hei,
Jeg har vært litt på jakt etter kake jeg kan ha med meg i min nevøs konfirmasjon i slutten av mai. Hadde tenkt på den vanlige ostekaka, men denne ser helt super ut og får jeg tak i noen skikkelig gode jordbær så skal denne helt klart lages.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.