Hei -
Det står på pakken at det pr 100 g inneholder 100 g karbohydrater, så det burde jo tilsi at det absolutt ikke kan brukes. Men så står det at dette er "herav sukkeralkoholer 100 g", og jeg mener jeg har lest et sted at da er det ok å bruke likevel? Noen der ute som vet mer om dette?
jeg vet man trekker sukkeralkoholer fra karboinnholdet. har også hørt man skal trekke fra polyoler for å få riktig regnestykke av karbohydratene. noen som vet noe om dette ? :)
Les denne. ;) Noen sukkeralkoholer påvirker blodsukkeret mer enn sukker, andre mindre og noen ikke i det hele tatt. Så det er ikke så enkelt som at alle sukkeralkoholer kan trekkes fra. Og sukkeralkoholer er en type polyoler.
Et bra tips her er å se på kalorimengden; noen sukkeralkoholer tas opp i kroppen mens andre (som f.eks. sukrin/erytrithol) ikke gjør det.
F.eks har en av Läckerol-pakkene 227Kcal/100g, noe som skulle tilsi at rundt halvparten av sukkeralkoholene tas opp i kroppen. (227/4Kcal = 56g av 100g). Siden en pakke Läckerol veier 22g så tilsvarer da en liten pakke pastiller i overkant av 12g karbohydrater som må regnes med.
Splenda er egentlig sukralose som er OK så lenge man ikke bryr seg om at man putter klor i kroppen. Sukralose er sukker + klor og resultatet brytes ikke ned i kroppen men heller ikke i naturen så verdenshavene har blitt bittelitt søtere faktisk. Men splenda er ikke ren sukralose. De har tilsatt maltodekstrin for å få "riktig" konsistens. Når splendaen er 99% maltodekstrin og 1% sukralose (tror jeg det var), så får du et stoff som påvirker blodsukkeret like mye som sukker - gram for gram. Men splendaen er jo ti ganger søtere da. Hvis du spiser 10g splenda så får du i deg 10g karbohydrater, men får søtningsgraden til 100g rørsukker.
Usj, så da må eg ut å kjøpe noe nytt. Nå har jeg to typer sukker i skapene som alle skulle kunne brukes, men ikke kan brukes. Tror jeg skal sjekke kildene mine bedre :knegg:
Jeg trodde også den var OK i starten og brukte den mye da. Jeg trodde ikke den påvirket blodsukkeret i det hele tatt. Men 1/10 av sukker er ikke så ille altså. Så du kan jo bruke den litt av og til hvis du vil bruke opp boksen. Men det er egentlig ikke så ketosevennlig... Men jeg synes smaken av splenda er god. Den har ikke ettersmaken man får av de fleste andre søtninger. Men det ordner seg når man blander søtninger, synes jeg.
Jeg bruker den ikke så ofte som en gang i uka engang, så den varer nok til neste påske :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.