Nerthus sa for siden:
Han er ganske fascinert over at de tar vekk det sunne i supermarkedmaten først - for så og forsøke å få det inn i gjen...
Akkurat nå - cornflakes ;)
Nerthus sa for siden:
Han er ganske fascinert over at de tar vekk det sunne i supermarkedmaten først - for så og forsøke å få det inn i gjen...
Akkurat nå - cornflakes ;)
Charlott sa for siden:
Ser det jeg også :D
Nerthus sa for siden:
Enn så mye energi og ressurser og kjemikalier vi kaster bort på å prosessere mat når vi kan spise ren og uprosessert mat istedet... :rolleyes:
For ikke snakke om at de "sprayer" på vitaminer og mineraler tilslutt - som er tatt vekk i utgangspunktet ler
Klara sa for siden:
Har ikke så veldig lyst på corn flakes etter det der, egentlig.
Morsomt program, må prøve å få det med meg neste gang også!
vimsen85 sa for siden:
Så dette på nett-tv. Det var interessant og veldig kul fyr. Digga han.
Manina sa for siden:
Ja, det var artig! Han hadde noen gode poeng der. :)
Paris sa for siden:
what?:eek:
Veggpryd sa for siden:
Jeg ble så glad når jeg så de kuene som kunne gå til den automatiske melkemaskinen når de selv ville det. Har aldri sett så lykkelige kuer før, og heller ikke kuer med så rene jur. :lol:
Nerthus sa for siden:
Jepp... han forsto ikke heller helt hvorfor de fjernet den viktigste næringen FØRST - så han sprayet på en mist av vitaminer og mineraler på cornflakes sin etterpå hehehe...
Nerthus sa for siden:
Helt enig - automatisk melking er genialt! Også vet jeg ikke om de viste nå (jeg så ikke starten) - men kuene vil gjerne melkes oftere og da slipper de ikke inn hehehe.... så de må vente en viss tid før de får bli melket igjen :) sikkert pga den gode maten de får mens de melkes? (Så det på schrødingers katt en gang).
Manina sa for siden:
Jeg tenker de har melkespreng.
Nerthus sa for siden:
Har de melkespreng? Hvorfor tror du det? Synes minnes fra programmet jeg så at de var overvettes glad for maten de fikk når de sto inne i melkemaskina - så noen gikk rett ut fra melking og stilte seg i kø for å komme inn på nytt med en gang ;)
Veggpryd sa for siden:
Sikkert melkespreng også! :D
Det så iallefall ut som om de kuene koste seg skikkelig. Med den fine klømaskinen de hadde og den gode plassen. Så ut som et ordentlig ku-spa. :lol:
Carisma sa for siden:
De fleste norske fjøs, hvertfall de som driver stordrift har det slik nå (pluss at de ligger på madrasser). Noe som desverre har gått dyrevernerene hus forbi :rolleyes:
Kuene får melkespreng et om de ikke melkes to ganger daglig, men det er nok mer maten som lokker om de går rett inn i maskinen igjen.
Manina sa for siden:
Jeg så ikke det programmet, og jeg tror selvfølgelig ikke at de har melkespreng rett etterpå. Men det betyr ikke at de ikke har melkespreng om de blir melket to ganger om dagen, som er det vanlige. (Har vært, i alle fall. De er avlet fram for å få så store jur og produsere så mye døgnmelk som mulig.) Ergo, at de nok vil foretrekke å slippe å vente så lenge som ellers er normalt. Om de får ekstra stell ved melking, så er det sikkert en god bonus for dem, og kanskje plutselig mer verdt?
Nerthus sa for siden:
Ny episode av jimmys matfabrikk på nrk2 nå :)
Akkurat nå, hvordan lage firkantet skinke! ;)
edit: tror jeg mista lysten på sånn skinke jeg... :|
JanneBL sa for siden:
Dette hørtes spennende ut! Går det an å se det gratis på nettet, eller koster det penger?:p
lifejack sa for siden:
Det kan sees gratis her, men som det står, så er hvert program kun tilgjengelig i én uke:)
Paris sa for siden:
Ja enig :( Dette såg heilt fryktelig ut!!! Blæææ
Hel og naturlig mat - det er ubetalelig...
hadde vært morsomt å se de andre episodene...virkelig kult konsept ;)
Lillemy71 sa for siden:
For de som driver stort og har helautomatisert så er det vanlig at dyrene blir melka 3 ganger til dagen. Dette er optimalt både for trivsel og melkeproduksjon. Kyr er fryktelig utspekulerte og elsker kraftfor, derfor vil de gjennom melkeautomaten gang på gang for å få mer. Skal man lokke til seg et dyr, rist på en boks med kraftfor så skal du få se på action :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.