Jeg har begynt å trene!! Ikke noe voldsomt, men tre morgener i uka (kl 0630!!!) er det 30 minutter på tredemølla/ elipsemaskinen så svetten spruter, og en runde med styrkeøvelser når jeg rekker det.
Jeg rekker jo ikke å spise noe før trening, det blir bare et par store glass med vann. Så passer det med frokost når jeg kommer meg på jobb. Er egentlig ikke sulten så sånn sett går det fint.
Mitt spørsmål er: bør jeg få i meg noe annet før trening (kanskje en skje med cocosa???), og bør jeg passe på å få i meg noe spesielt ganske fort etter trening? Vil jo få mest mulig ut av treninga...
Generelt vil jeg si at hvis det fungerer for deg å trene slik du gjør, så kjør på. Hvis ikke kan du jo prøve med cocosa før trening og se hvordan det føles :) Vi er alle forskjellige...
Tre ganger pr uke er veldig bra, spesielt hvis du får trent med høy intensitet, det gjør underverker for bl.a fettforbrenningen. Sjekk ut mercola.com sin "peak 8" intervallmetode som et eksempel.
Etter trening kan det være nyttig å få i seg litt proteiner, spesielt hvis det er en stund til man skal spise. Men dette er et område hvor det hersker en del uenighet. Skal du ha i deg noe er myseprotein ikke dumt, og vil du ha skikkelig kvalitet selger unovita.no høykvalitets myseprotein fra dr mercola. Jeg bruker den etter trening eller til frokostshake sammen med vann, litt fløte og udos choice.
leste at kokosvann etter trening skal være bra! er ikke lavkarbo mat generelt ganske bra da? mye fett? vet at proteinene også gjør en god del nytte etter trening.:)
Personlig tror jeg myseprotein er en såkalt "rask" proteintype, som oksiderer raskt og derfor ikke bidrar til noe bra netto utbytte. Det finnes så å si ingen type pulver som kan erstatte ekte vare, de fleste er basert på melkeprotein, som absolutt ikke er en bra type.
Egg eller makrell i tomat, briesling (sardiner) er en veldig god kilde etter trening. Kanskje spesielt sardiner, som inneholder mye nuklinsyre og går rett inn proteinsyntesen. Om du fungerer som du gjør nå, så bør du kanskje ikke forandre noe før trening. Cocosa er jo alltid en god sak, men det er jo opp til hver enkelt.
Udo`s Choice bør jo også slå følge med maten etter trening.
Jeg er forsåvidt enig i at pulver ikke kan erstatte kjøtt og fisk, men som tilskudd ved hard trening og under diett er det faenmeg uunnværlig :) Hvis jeg skal ha 2,5g protein pr kg mager kroppsmasse, så er det 225g protein pr dag, og det er slitsomt om man ikke kan drikke noen av dem ;)
Myseprotein er bra, men endel sliter med kasein så myseprotein vil være å foretrekke. Biotilgjengeligheten er meget god, på nivå med kokt\stekt egg og utmerket tilskudd. Dog trenger man ikke tilskudd om man har gode proteinkilder hver dag.
Jeg tror paretos prinsipp kanskje også har noe for seg ift trening; ved å gjøre ca 20% mer riktig ift kost og trening, vil man oppnå en god effekt gitt sitt eget potensiale. Hva som er 20% forbedring ift kost er vel en diskusjonssak og en individuell sak. Noen mener enkelte ting innen kost er det viktigste, feks så jeg en video på youtube om en som mener at det å snurre vannet før man drikker det vil kurerer deg for ALT.
Så, hvis du spør produsenter av pulver om pulveret deres er bra, vil de si at det er det beste. Det samme gjelder feks dr Mercola (mercola.com). Han har noen interessante artikler om myseprotein og hvor gunstig det er, ikke bare ift trening. Han mener at kvaliteten på proteinet er svært viktig å være nøye med. I en artikkel har han besøk at Ori Hofmekler, som også snakker varmt om myseproteinet. Mercola selger også myseprotein av den kvaliteten han selv mener er riktig, ikke at han er umoralsk eller tar feil av den grunn. Men jeg tror altså at paretos prinsipp kanskje har noe å si i denne sammenheng?
Jeg har myseprotein i skapet på jobben (vi har styrkerom), og så har jeg mercola sitt mirakelpulver hjemme, det bruker jeg til frokostshaker og slike ting. Dessuten liker ungene en blanding av melk med litt fløte og litt proteinpulver i.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.