< Tilbake til oversikten

I ketose på under ett døgn. Positivt eller negativt?

Anyone sa for siden:

Hele helga har jeg frotsa i alt som heter sukker. Det har vært brød, loff, pizza, potetgull, smågodt, brus og kaker.
Og så starta jeg dagen i dag med lavkarbomat. Og alt kl 3 i dag viste sticksen at jeg var i ketose (moderate mengder sto det).
Er det bra eller dårlig for vektnedgangen at det gikk så fort?

Kitt sa for siden:

Fint å komme lett i ketose!:D
Mange som sliter med det!

Sånn til vanlig skal du måle med stiksen om kvelden, minst to timer etter forrige måltid!
Kun da kan du være sikker på at resultatet er helt til å stole på!;)

Og et par huske- ting:

• alle utslag er utslag. Man kan ikke være litt i ketose uansett farge på stiksen
  • det mørkeste utslaget KAN bety at du drikker for lite
  • Stiksen viser bare hva som er i urinen din. Om du vet at du spiser riktig og ellers gjør alt som du skal, har du rett og ikke stiksen!:p

Anyone sa for siden:

Er klar over det med tidspunktet, er bare litt utålmodig.
Er også klar over at et utslag er et utslag uansett farge. Men har man utslag så er man i ketose. Man kan vel ikke ha utslag uten å være i ketose?

Kitt sa for siden:

Det er akkurat det man kan, skjønner du!
Dersom du feks spiser en ekstremt feit lunsj, kan ketoner i urinen komme fra nedbrytning av fettet i maten du har spist, ikke nedbrytning av kroppsfett!:eek:

Anyone sa for siden:

Hadde spist middag en halv time før. Men kan vel ikke akkurat kalle to biter stekt torsk med salat og ei ss lettrømme for ekstremt feit middag ;)

Kitt sa for siden:

Lettrømme???:eek::eek::eek:
Du vet du skal velge de ekte produktene med minst karbohydrater!

Og hvorfor så lite fett?
Om målet ditt er å være i ketose kan/skal/bør du spise en del fett for å erstatte energiinntaket fra karbohydratene og fyre opp i fettbålet!

Anyone sa for siden:

Fordi jeg ikke er så glad i seterrømme.

Kitt sa for siden:

Vet du, det var ikke jeg heller! I mange år var jeg sikker på at jeg ikke likte det, helt til butikken var utsolgt for lettrømme og jeg bare måtte ha rømme!
Nå syns jeg lettrømmen er veldig tam på smak og er glad jeg kan spise ekte rømme med god samvittighet!:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.