Det er er jo ulike standarder som følges av hvert fakultet... Real fag bruker en annen standard enn hist.fil fag feks. Sjekk med fakultetet ditt...
Jeg skriver:
tekst tekst "som Peter James og ditt datt sa i 1994" (Joyce et al, 1986)
eller
tekst tekst "som Peter James" [12]
Det er jo direkte quotes da.. men ellers kutter man bare ut "" :)
Det vanligste er å ha referanser nederst i et avsnitt der en refererer til forfatterne av boken akkurat den kunnskapen er hentet fra (Wilhelmsen 2005).
Eller WIlhelmsen (2005) hevder at det også kan gjøre på denne måten.
Så ordner du litteraturlisten bak alfabetisk etter etternavn slik at leseren kan finne kilden igjen.
Det er ulike systemer. Det du viser til er sluttnoter. Du kan også bruke fotnoter. Begge dele genereres enkelt i word. Personlig foretrekker jeg et referansesystem som gjør at jeg ikke trenger å gå helt bak i boken for å få et hint om hvem som har skrevet det du viser til, og hvor du har funnet det. For eksempel:
I en av de eldre utgavene av sin bok om slankerevolusjonen hevder Atkins at fettet er likegyldig for vektnedgangen (Atkins 1989:234), men i senere utgaver har han revidert dette sysnspunktet og viser til betydningen av korrekt og særlig flerumettet fett i riktige mengder (Atkins 2001:197).
Og så har du selvsagt en litteraturliste på slutten av artikkelen din hvor hver enkelt bok eller artikkel du refererer til er beskrivet slik:
(du viser til en hel bok)
Etternavn, Fornavn (årstall): tittel på boken, utgiver og utgiversted
(du viser til en artikkel i en bok eller et tidsskrift)
Etternavn, Fornavn (årstall): "tittel på artikkelen", i Etternavn på redaktøren, Fornavn på redaktøren (red): Tittel på boken eller tidsskriftet, utgiver, utgiversted.
Denne litteraturlisten er ordnet alfabetisk, slik at hvis den som leser vil vite hvor du har funnet det du viser til kan de slå opp i litteraturlisten din på en enkel måte. Hvis du bruker flere bøker eller artikler skrevet ut av samme person samme år bruker du (2001a) (2001b) i parantesene med årstallet.
Sjekk ellers denne oversikten fra Institutt for Medievitenskap ved UiB for hvordan du bruker litteraturreferanser, og lager litteraturlister.
Her hadde jeg fått mange tips! Tusen takk alle sammen :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.