< Tilbake til oversikten

Hormoner i ulage - når blir det normalt?

Klara sa for siden:

Nå har jeg spist lavkarbo i to måneder, og regnet egentlig med at hormonene skulle ha stabilisert seg innen nå, men brystene har vært ømme i 20 dager nå, siden jeg fikk mensen etter 70 dager med spotting.

Siden jeg har PCOS tenker jeg at det kanskje kan ta litt lengere tid før det er i normalt gjenge, men hvordan har det vært for dere andre? Hvor lang tid pleier det å ta?

Klara sa for siden:

Ingen som har opplevd dette, eller har noen mening om det?

Har lest flere tråder om spotting og uregelmessig mens, men har ikke funnet noen om ømme bryster. Og det jeg har lest om ømme bryster er at det kan like så godt være et tegn på progesteronoverskudd som -underskudd. Nå er vekten redusert til nedre delen av normal BMI, og østrogenmengdene burde vel være redusert. Dermed skulle de andre hormonene også være på vei nedover?

Og for ordens skyld: har testet, er i følge testen ikke gravid. Har heller ikke spist soyaprodukter, som kan gi symptomet.

Camomilla sa for siden:

Jeg har ikke PCOS, men har først nå de siste par mnd. kommet skikkelig i gjenge. Har hatt hyppigere menstruasjoner, hard pms osv. i ca. 4 mnd før det stabiliserte seg ordentlig. Tror sånt er veldig individuelt - andre jeg har snakket med har hatt småblødninger etpar mnd, og så har alt vært normalt igjen. Vil vel tro at det tar litt tid - særlig dersom du har hormonell ubalanse fra før :)

Mellon sa for siden:

Jeg tror og håper at jeg nå har hatt vektstagnasjon siden februar, pga av ammeslutt. Gikk greit ned i vekt frem til slutten av januar, da sluttet jeg å amme og gikk opp noen kg. Har siden godt opp enda noen kg, totalt 4, og vekta har ikke sikket seg. Rett før påske veide jeg meg noe, og gikk for første gang ned 700 gram. Har siden ikke veid meg, men målt meg og tror og håper at ting er på gang igjen.

Det kan med andre ord ta lang tid, særlig når man sitte rett oppi det.

Klara sa for siden:

Takk for svar!

Det er sikkert riktig, at det vil ta lenger tid pga pcos'en. Hadde håpet det ville gå fortere iom at jeg ikke måtte ned i vekt først, men det var nok overdrevent optimistisk :p

sukk Ja, det er vel bare å se om det er noe tålmodighet på bunnen av krukken som jeg kan smøre meg med...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.