|Ingrrid sa for siden:
Med bilder her!
Jeg har jo alltid lurt på hvordan det skulle gå å følge LCHF på tur, men etter en ukes påskeferie i Romsdalsalpene har jeg erfart at det faktisk ikke er noe problem!
Vi bodde på ei lita hytte med kjøkken og kjøleskap, så frokost og middag var enkelt. Til frokost spiste vi egg og bacon, tyrkisk yoghurt med hjemmelaget müsli eller rømmegrøt. Vi økte mengden en del på frokosten da, siden aktivitetsnivået var temmelig høyt.
Til middag ble det pølser og blomkålsmos, stekt skinke med tomatgryte, grillede grønnsaker, pølser og lavkarbo cheeseburgere.
Men lunsj var den største utfordringen. Tidligere har det gått mye i brødskiver og real turmat som er både raskt og enkelt å ha med seg, så vi måtte være litt mer kreative. Dette endte vi opp med å ha med oss:
- Atkins barer
- Nøtter
- Hestepølse/Hjortepølse
- Kokte egg
- Tunfisk på boks
- Makrell i tomat
- Fiberrik (5 gr karber per stk) og tubeost
Vi var ikke helt nazi på karber og fikk i oss en og annen rosin, men med så høyt aktivitetsnivå er ikke det spesielt skadelig.
Så hvordan fungerer LCHF med et så høyt aktivitetsnivå som når vi klatrer 1000 høydemeter hver dag med 5 kg vekt per bein og sekk? Strålende faktisk! LCHF mat metter kjempegodt og vi hadde mye lavere energitap enn tidligere. En stor frokost holdt mye lenger og det var faktisk ganske enkelt å løse lunsjen. Vi gikk definitivt ikke sultne, og i og med at vi gikk dagsturer så ble ikke sekkens vekt spesielt preget heller. Men jeg er mer spent på hvordan vi skal få det til i sommer når vi skal gå i tre uker, det kan bli tungt! Får ta det som trening
Hva pleier du å ha med i sekken på tur?