< Tilbake til oversikten

Svin i kremet karrisaus - enkelt og godt!

Adeleide sa for siden:

Dette er en av mine favoritter. Retten er enkel å lage, basert på få og rimelige ingredienser og egner seg godt når man har gjester.

ca 500 g strimlet svinekjøtt
1 purreløk
2 dl fløte
2 dl buljong (valgfri smak, jeg har brukt kyllingbuljong)
2 ts karripulver
2 ts johannesbrødkjernemel (JBKM - fås på Helsekost, erstatning for mel for å få sausen tykk)
salt, pepper og smør

Brun svinekjøttet i smør, salte og pepre
Varm ca 2 ss smør i en kjele og bland i karripulver, la det frese litt
Tilsett buljong og fløte iblandet JBKM, la det koke etpar minutter
Ta kjøttet og purreløk i strimler over i ildfast form, hell over sausen, sett i ovnen på 200 grader i 15-20 minutter.

Jeg liker å servere dette med en enkel salat til, særlig agurk og koriander er gode smaker til denne retten. En god variant er crispisalat, agurk (revet med ostehøvel) og en neve frisk koriander med en vinaigrette av 50/50 olivenolje og hvit balsamico og litt pepper.

Jeg har ikke regnet på hvor mange gram karbohydrater det er i dette, men det er nok helt minimalt. Dere som er opptatt av sånt kan sikkert regne det ut. Jeg kjører bare generell lavkarbo. I den opprinnelige oppskriften brukes også bananer(!), men det er jo ikke lavkarbovennlig. Det går sikkert av å tilsette en eller annen favorittgrønnsak, jeg ser for meg at rød paprika kunne vært godt, men da går også karboinnholdet opp (paprika har ca 5% karbo). For de som ikke spiser lavkarbo er ris med rosiner og koriander et godt tilbehør (husker jeg fra gamle dager...).

Hvis man vil ha vin til anbefaler jeg en fruktig rødvin, gjerne en Barbera, for eksempel Asinoi Barbera d'Asti er god til.

Bjella sa for siden:

Denne tror jeg vi skal ha i morgen.
Takk for oppskrift :)

Bøtt sa for siden:

Denne retten høres deilig ut ,den skal prøves en dag:ja:

Tufso86 sa for siden:

Mmmm, denne SKAL prøves!!!

LIBBA sa for siden:

Hørtes deilig ut.
Må prøves :)

Imp sa for siden:

Dette så godt ut. Skal prøves, trenger litt mer inspirasjon når det gjelder svin!

Ninasju sa for siden:

Denne var nyyydelig og kan absolutt anbefales! Jeg tok litt brokkoli, blomkål og sukkererter i også. En enkel alt-i -ett-form. NAM! Takk for oppskriften :-)

Bravo sa for siden:

Takk for oppskrift, herved abonnert!:)

Tufso86 sa for siden:

Denne var helt knall!! Jeg har ikke JBKM så sausen ble tynn, men det gjorde ingenting synes jeg. Jeg hadde litt revet ost på toppen og serverte med finstrimlet hjertesalat, cherrytomater og "hjemmelaget hvitløksdressing ala Egon" (som er blitt min favorittdressing som jeg bruker på ALT!).
Det var helt nydelig, til og med min superkresne mann synes dette var "helt knas"! Denne skal jeg lage flere ganger :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.