Heisann! Etter å ha lest mye om de helsemessige gevinstene med et lavkarbo-kosthold, er dette noe jeg virkelig vil vurdere å legge om til. Et problemet jeg dog se dukke opp er at jeg er vegetarianer (noe jeg har vært i 8 år og kommer til å fortsette med). Går det an å leve med et lavkarbokosthold og være vegetarianer samtidig? Det er jo veldig mange ting jeg ikke spiser som jeg ofte ser komme opp som bra mat. Vil det fungere bra med mye quorn-produkter?
Håper noen kan hjelpe meg, hadde vært veldig takknemlig for svar!:)
Etter litt søk på forumet ser jeg at jeg kanskje burde legge til at jeg ikke spiser fisk, selvom jeg leser at enkelte her kaller seg vegetarianere selvom.
Jeg tror at det burde gå fint, men du må være påpasselig med å få i deg nok proteiner, og proteiner av god kvalitet. Spiser du egg? Det er hvertfall en fin kilde. Meieriprodukter? Og så kan det kanskje være greit å ikke innstillle seg på et ketogent kosthold, hvertfall ikke i første omgang. Hadde det vært meg, ville jeg ikke tenkt så veldig nøye på hvor stort kh-inntaket var, men heller fokusert på å spise mye grønnsaker og langsomme karbohydrater, og vært nokså liberal med fettet.
Har du tenkt noe på hvilken linje du vil legge deg på? Lavkarbo er veldig mye forskjellig.
Iset var vel det tidligere, men er nå sterk motstander? Sofie Hexeberg er frafallen vegeterianer, og har endel gode argumenter på hva som er bra og hvorfor.
Jo, Photo var det og det var vel en grunn til at hun slutta med det.. Men hun spiser jo ikke bare lavkarbo, men ketogent:)
Jeg tror det er ganske vanskelig å få dekket behovet for ditt og datt hvis man skal spise ketogent (ikke umulig, men..), men et lav-GI kosthold eller generell lavkarbo må vel gå bra? Bønner og linser f.eks har jo litt proteiner i seg.
Oi! Tusen takk for så mange svar folkens! :D
Jeg spiser egg ja, men lite meieriprodukter, både fordi jeg ikke tåler det så bra, og pga. det etiske. Det er jo dessuten animalsk løpe i de fleste oster. Så jeg spiser mest vegansk, men spiser et par økologiske egg om dagen :) Kunne ønske det fantes Cottage Cheese fri for animalsk løpe. Det skal jeg søren meg sende Tine en mail om! :)
Jeg tenkte ikke å spise ketogent. Er normalvektig, og ønsker å få et sunnere kosthold, og om mulig gå ned 4-5 kg. Viktigst for meg er at kroppen har det bra, for etter overspising i mange, mange år fikk den til slutt nok. Jeg har lest en Fedon-bok ('Naturlig slank' het den vel?), men blir litt paff og fortvilet over hvor mye av maten som man burde spise, ikke passer for meg å spise. Har prøvd å google meg fram til vegansk lavkarbo på engelsk, men synes det er litt vrient å lese + at matvarene ikke nødvendigvis er de samme (veldig dårlig utvalg i vegansk mat her synes jeg).
Om det er en veganer/vegetarianer her inne, hadde jeg satt stooor pris på litt tips! :) Gjerne om bra bøker også.
Cottage cheese går an å lage selv. Men det er jo fortsatt melk, så dersom du ikke tåler det så godt, så tåler du nok ikke CC så godt heller.
Hjemmelaget CC:
Varm opp 1 liter H-melk. Tilsett 1-2 ss eddik (sånn at det skiller seg). Sil melkemassen i et kjøkkenhåndkle. Da får du små "ostebiter". Man kan presse dette i kjøkkenhåndkledet mellom to tallerkener med noe vekt oppå (bøker for eksempel). Da får man en ost som kan stekes og brukes i gryter f.eks.
For min del går det på bla. dette. Jeg har fått øynene mer og mer opp for dette nå og går aldri tilbake. Har sett mye grusomt, og dyremishandlingen får vi aldri slutt på så lenge det foregår storproduksjon.
Men jeg lever altså ikke lavkarbo lenger, egentlig. Jeg prøver å passe litt på, men jeg tenker ikke så voldsomt lavkarbo. Men spiser MYE bønner og linser, lite poteter og ris. Og bare fullkorn. Så jeg er vel ikke akkurat i det øvre karbosjiktet heller. Men så skal jeg ikke ned i vekt eller noe, og tror neppe jeg legger på meg av å leve vegansk heller.
For meg er dyr og dyrs rettigheter veldig viktig, og når industrien er slik den er i dag, er det noe jeg vil forsøke å ta så stor avstand fra som mulig. Dessverre er det mye urettferdighet man indirekte bidrar til selvom man er vegetarianer, når man spiser egg og melkeprodukter.
Jeg spiser allerede ikke brød, ris, poteter, pasta og bananer (har aldri vært noe storfan av disse produktene heller, så er veldig greit), men det spørs nok om jeg kommer til å være superstreng. Det som vil avgjøre hvor mye jeg kommer til å gå i dette, er nok om legen konstanterer PCOS hos meg, for jeg er har nemlig alle symptomene, bortsett fra overvekt. Viser det seg at jeg har det, ønsker jeg å leve lavkarbo, om dette kan hjelpe.
I den nye Atkins boka 2011 (Den nye Atkins-dietten) har de lagt inn opplegg for hva du skal spise, både for vegetarianere og veganere! Du skal f.eks starte i fase 2, istedenfor i fase 1....hvilket er ganske behagelig :) Og det står hvilke matvarer du kan spise som veganer!
Boka er kjempefin og du vil ha stor nytte av den! Lykke til :)
Informasjonen om industrien, har du den fra å selv besøke diverse gårder og se med egne øyne, eller fra propaganda fra polske stordriftsgårder?
De fleste bønder vet at lykkelige dyr gir bedre råvarer, og gjør det beste for dyra.
Noah og Dyrebeskyttelsen forteller litt om hvordan dyrene har det i Norge. Jeg tror kanskje ikke man akkurat slipper fritt inn på gårder som driver med elendig dyrehold.
(Linken fra dyrebeskyttelsen er fra 2000, men jeg har skjønt at ikke mye er forandret i dag).
Bortsett fra at det er påbudt med madrass på betonggulvet, og at de fleste kyr nå går fritt rundt i store fjøs med dataforing, dvs at de selv bestemmer når de vil spise. Og har egne klø-maskiner de besøker når de ønsker osv.
Forøvrig er det meget streng kontroll med dyrehold i Norge, og man har ofte besøk av forskjellige instanser flere ganger i måneden. Så å drive det dere kaller elendig dyrehold er faktisk veldig vanskelig.
Jeg er oppvokst på gård, og jeg syns det er utrolig trist at folk går rundt og tror på dette tullet som skrives av fanatikere som aldri har sett en levende høne i sitt liv. :nei:
Det var uansett mye trist lesning der. Vi kommer nok til å være uenige i dette, men det er jo selvsagt lov. :p Som veganer er jeg jo imot å spise dyr uansett hvordan de har hatt det. Men fy søren det er mye ille der ute, spesielt i USA og Kina. Vil helst ikke tenke på det engang.
Forresten så er ikke Noah fanatikere men en seriøs organisasjon, og lederen i Noah er veterinær og har vært på flere gårder enn de fleste.
Jeg lagde ikke denne tråden for å måtte forsvare mine meninger og det jeg står får. Du får gjerne ha din mening, men akkurat her ønsker jeg ikke å diskutere en sånn sak (en diskusjon som forøvrig aldri tar slutt). Har du veldig streke meninger du føler for å få utløp for, forslår jeg at du heller tar kontakt med NOAH e.l. (hva med vegetarforumet?) (som sikker aaaaldri har sett en levende høne nei) og ta opp det du mener der.
Sånn... Er det noen som vet hvor jeg får tak i denne Atkins-boken? :)
Jah! Det var jeg. I hele åtte år, faktisk. Men jeg begynte å spise fisk, da (It's ok to eat fish, 'cause they don't have any feelings. -Kurt Cobain :geip:)
Nei, altså, tøys til side. For meg sto jeg ved en korsvei hvor jeg hadde valget mellom å bli veldig syk, eller leve ut mine ideologiske overbevisninger. Jeg var veldig syk og overvektig, og har utrolig reaktivt blodsukker, og veldig insulinresistent, så etter mye prøving og feiling forsto jeg at det eneste som funker for meg er ketogent kosthold, og det er dessverre knapt forenlig med å være veggis. Men nok om meg.
Jeg tenker det kan det være greit å legge seg på en moderat karbo/fettmengde-linje. Som Iset nevner, belgefrukt -mye av det har lav GI, og gir dermed ikke så stor blodsukkerstigning og insulinutskillelse, hvilket er essensielt for deg om du har pco/pcos.
Qorn er så vidt jeg husker laget av soya, og det er mye mulig ufermentert, som de fleste soyaprodukter er. Det er litt trist å melde at soya stort sett har så mye østrogen i seg, at særlig om man har hormonforstyrrelser fra før, så kan det gjøre vondt verre. Så jeg ville holdt soyeinntaket på et minimum.
Jeg har ei venninne som spiser halvveis lavkarbo, og er vegetarianer (og ikke pesce), hun spiser gårdsegg og hele meieriprodukter, og unngår i grove trekk polert ris, spiser lite brød, og i tilfelle rugbrød, noe fullkornspasta, og det funker godt for henne. Skjønner det med løpe, men f.eks Norbo er en ost uten løpe, og det skal finnes flere typer. Ost er en genial kilde av proteiner og melkefett for deg som ikke spiser kjøtt!
Grønnsaker av alle slag er selvfølgelig supert. Jeg pleide å lage mye gryter med løk, squash, minimais, aubergine etc etc (litt etter hva jeg hadde), hvitløk og masse gode krydder, som jeg kokte inn med hakka tomater og creme freiche. Kjempegodt!
Så lenge du klarer å finne noen gode proterinkilder (f.eks ost og egg, men det finnes også litt i grove kornprodukter og belgefrukt), og fettkilder, som f.eks smør og hele meieriprodukter, gode kaldpressede oljer (ikke til å steke med, da bør du bruke meierismør) så er du godt på vei!
Dette er jeg helt enig i! TS startet ikke denne tråden for å diskutere det etiske ved dyrehold. Vil dere diskutere det, kan dere jo bare starte en egen tråd om temaet! :)
Og boka finner du bl.a her! Dette er det norske forlaget sin side, da. Men ettersom boka er såpass ny ligger prisen stort sett på det samme andre steder også. Du kan eventuelt kjøpe den som e-bok for bare en hundrings.
Hei, tusen takk for så langt og utfyllende svar! Mange fine tips, det settes pris på :)
Nå er Atkins-e-boka bestilt, sitter å "titter" i den nå. Spennende! Den inneholder jo måltidsplaner og det hele, akkurat det jeg var ute etter :D
Det er nettopp det det handler om. Når man velger å kutte drastisk ned på næring kroppen faktisk trenger og er skapt for å leve på bør man gjøre det på et best mulig dekket grunnlag, ikke basert på bruddstykker av informasjonspropaganda full av feil.
Okey, nå føler jeg meg litt dum her... Er det noen som jeg om/og hvor det er en forstørrelses-knapp på Adobe-programmet jeg leser boken i? Måltidsplanen er skrevet i mini-skrift og jeg skjønner knapt hva det står :P
Nei, det er Adobe Digital Edition (det var den siden jeg ble linket til at jeg skulle laste ned når jeg kjøpte boken). Ser ingen pluss eller minus-tegn heller. Min dataflinke bedre halvdel skjønner heller ikke noe. Dette var rart :S
Hmmm ... Kkker litt på faq-en, men finner ikke noe svar. Mulig du må trykke alt + (om du har pc) for å få opp et forstørrelsesglass. Ellers kan du jo prøve å åpne pdf-en i Acrobat, da.
Hm, funket med ctrl +/-, men ikke med alt +/- i adobe reader i hvert fall. Men har ikke den andre som TS bruker. Hehe, snakk om digresjon mtp hva tråden egentlig handler om;)
Det har hele tiden vært en knapp øverst til høyre hvor man kan forstørre skriften, men problemet er at skriften liksom er på sitt største, og allikevel helt uklart og omtrent uleselig. Skjemaet ligger loddrett, og tenkte at jeg kunne rotere bildet (skjemaet er jo kopiert om et bilde), men det er ingen roteringsknapp noested. Google, Adobe-forum, osv. ingen som sier hvordan/om man kan gjøre det =/
Håper kanskje jeg kan få Atkins-boka i pdf-fil fra Lille Måne.
Jeg ble litt nysgjerrig, og lasta det ned selv, pluss en free samlpe-bok. Den er det ingen problemer med å lese, men som du sier, det er kun to størrelser, og jeg finner heller ingen måte å rotere dokumentet på.
Veldig klønete ... :o
Du burde absolutt maile Lille Måne, det er ikke sikkert de er klar over problemet en gang, for det må jo tydeligvis være noe galt med dokumentet!
Ja nei den vanlige teksten er ikke noe problem å lese, bare de skjemaene (måltidsplanene). Sendte Lille Måne mail i går, så får håpe jeg får ordna opp i dette :) Ska'kke værra lett! ^^
Kjempekjedelig at Lille Måne ikke svarer meg :( Har nå sendt to mail. Skulle gjerne lest måltidsplanene asap, da jeg skal til Italia på fredag, og liker å ha idéer om hva jeg kan spise der borte.
En ting til; jeg er jo faktisk normalvektig (BMI på 22). Er egentlig Atkins det beste for meg da, eller er Hexeberg eller noe andre bedre? (Målet mitt med kostholdsskifte er helsefordeler mtp. pcos. Har begynt å trene for å stramme opp kroppen. Vekt er ikke så farlig, men hadde ikke sagt nei til å gå ned 3-4 kg).
Atkins er ikke bare ketose. Det er null problem for deg å legge deg på et vedlikeholdsnivå! :)
Rart og dritt at de ikke svarer, da! Prøv å send en mail til Janmesi her på forumet, det er han som driver forlaget, og han er aktiv her, så vidt jeg vet!
Ja, quorn er nyydelig og det smaker og kjennes ut som kylling, nesten litt skummelt! Gjett om jeg ble hissig da jeg fant ut at det er EGG i det. :( De putter egg i nesten all ferdig vegetarmat (altså sånne kjøtterstatninger), det er så irriterende.
Det er det jo veldig delte meninger om. (Men okei, nå er vi på lavkarboforumet så jeg skal ikke kverulere selv om jeg nå er uenig).
Henter oss tilbake til utgangspunktet jeg. :-) Er ekstremt fraværende for tiden, men gledelig å titte innom å se at det finnes flere som meg!
Så ja, alpro, det er absolutt mulig å kombinere vegetar+lavkarbo. Jeg har vært lavkarbo etter teorien så-lite-karbo-som-mulig siden april i fjor. På ni mnd gikk jeg ned rundt 30 kilo, og alle prøver viser at jeg får i meg det som trengs.
De store utfordringene er a) fett, b) protein og c) variert. Jeg spiser mye fetaost og mozzarella (revet, som er uten animalsk løpe og fersk, som dessverre antakelig ikke har mikrobiell løpe) samt bønner o.l. (mer enn hva lavkarbo strengt tatt anbefaler) for å dekke opp a) og b).
Når det kommer til å spise variert handler det vel så mye om fantasi og ork/tid som mulighetene. Ellers finnes det faktisk kokebøker for oss også! (Kryss i taket!) Har selv denne av Rose Elliot, som jeg snublet over i London i fjor. Dessverre er den komplett fri for fristende bilder, men oppskriftene er greie og det meste av ingredienser finnes her også.
Den aller største utfordringen er uansett det sosiale. Folk rundt meg blir gjerne fjerne i blikket når jeg påpeker at jeg er veggis, når jeg legger til lavkarbo forsvinner blikket helt. Jeg har heller ikke ennå opplevd en eneste hotellkokk som virkelig har maktet å gi meg en matopplevelse som har tilfredsstilt begge forholdene...
Så gøy at det er flere vegetarianere her! :D Spiser du quorn? For jeg synes det virker som en god kilde til protein, om jeg ikke tar feil. For det er jo veldig lite karbo i det (også smaker det HIMMELSK!).
Huff jeg hadde en litt uforberedt dag i dag hvor jeg endte opp med å måtte kjøpe noe på butikken og spise i hånda. Det ble pumpernickelbrød med jarlsberg-ost. Det skulle jeg ikke spist, har ikke hatt så vondt i magen på lenge, i tillegg til et enormt søtsug resten av dagen. Da fikk jeg hvertfall erfart det :D (Slet mye med magetrøbbel før, supersensitiv. Etter at jeg kuttet ut brød, pasta osv. er det totalt forandret!)
Planlegger du mye måltider? Jeg synes det er litt vanskelig. Jeg er liksom vant til å spise 'der og da' og bare ta det som er... =/ Noen tips å komme med der?
PS: Hvor i Oslo kan man egentlig få tak i Atkis-mysli? Har sett både på Helios, en del Life og store matbutikker om Meny, uten hell :(
Og en ting til; teller dere ikke kalorier i det hele tatt? Altså sånn nogenlunde?
Jeg er ikke vegetarianer, har ikke satt meg nok inn i det til å evt. ta det valget. Jeg holder meg unna oppdrettslaks og -ørret, og noe annen oppdrettsfisk også, og scampi, pga miljøastpektet.
Men at hønene og kyllingene til Prior har det godt, det får ingen meg til å tro....kom bare til å tenke på det når du nevnte høne. ;)
Planlegging av måltider er vel en utfordring for de fleste på lavkarbo, i hvert fall i starten. All kjapp mat ute i verden er jo karbobomber.
Ha alltid med lunch, har jeg lært meg :p
Jeg spiser svært lite quorn, men det er fordi jeg slett ikke synes det er himmelsk. :-) Om jeg spiser erstatningsprodukter er det helst fra Hälsans kök. Ellers er jo tofu en suveren kilde til masse proteiner og lite karbo. Siden jeg bor i gokk er tilgangen på begge deler temmelig marginal/ikke-eksisterende, dog. Uansett, jeg holder meg stort sett til kun grønnsaker, og (alt for) mye meieriprodukter. Av grønnsaker går det spesielt mye i sopp, blomkål, brokkoli, aubergine og asparges. Hva grønnsakene inneholder av karbo kan du se mer av i i den store matvaretabellen.
Når det er sagt har jeg alltid bare hatt som hovedregel å holde meg unna storsynderne (pasta, ris, rotgrønnsaker, sukker osv) og har aldri veid opp et eneste måltid.
Jeg er elendig til å planlegge! Av og til får jeg det over meg, og lager noe fra veggis-lavkarbo-kokeboken, eller tilpasser andre oppskrifter, men må innrømme det blir mye stekte grønnsaker med fløte- og ostesaus.
Vanligvis spiser jeg et egg med majones til frokost, enkel salat med fetaost til lunsj, og middag i 20-21-tiden.
PCOS-utredningen er satt på vent da jeg skal utredes for ME og legen ville visst ta en ting av gangen. Men så langt ser jeg ingen forskjell på hverken det ene eller det andre... =/
Jeg har bestemt meg for å ALLTID ha med noe i en boks i veska, slik at jeg har noe å putte i meg om sulten blir for stor. Det jeg sliter med er å finne ut hva... Siden det ikke skal være frukt eller (selvfølgelig) brød, må det vel bli en Yoplait eller liknende. Men det er jo så lite. Synes det er vanskelig å ha med mellommåltider med mye fett. Blir lett karbo. Gulrot og mandler har jeg pleid å ha med, men det blir så kjedelig da... Hehe, skal ikke være lett. Jeg må nok få klart å lese gjennom Atkins-boka :) Har ikke hatt konsentrasjon til det hittil.
Ja, okey :) Det er ca de samme grønnsakene jeg dytter i meg. Men jeg driver ikke og veier grønnsaker, synes det er så mye jobb. Så egentlig aner jeg ikke hvor mye karbo jeg får i meg gjennom grønnsakene :eek: Har du noe tips til mellommåltider som en kan ha med i veksa f. eks.?
Jeg sitter her og undrer... Jeg har i et par måneder registrert måltidene mine på Mylog.no. Tidligere i dag registrerte jeg frokosten min på Diett.no. Der kom det påå at frokosten min hadde bestått av 45 % fett, 26 % protein og 26 % karbo, mens på Mylog står det (det står ikke prosent) at jeg har spist like mye av hver... Hva betyr detta da mon tro klø seg i hodet
Frokosten min bestod forsåvidt av: [b][/b]
Bjørn Store Havregryn (35.0g)
Udo's choice (10.0g)
Blåbær (50.0g)
Cottage cheese (150.0g)
Noen med noen tanker?
Det er forskjell på hvor energitett fett, proteiner og karbohydrater er. Mens proteiner og karbohydrater har ca 4kcal pr gram, har fett ca 9kcal pr gram. De prosentene du får opp på diett.no er energiprosent - eller kaloriprosent om du vil - så når det ser ut som om du har fått i deg ca like mye fett, proteiner og karbohydrater (i gram), så vil altså mesteparten av kaloriene komme fra fett.
Hm, er visst ikke så voldsomt flink til å forklare ting idag, men ble du noe klokere av dette, eller ble det bare enda mer forvirrende?:o
Aha, da skjønner jeg litt mer. Takk! :D Så det er altså Diett.no jeg burde legge inn måltidene mine på for å få korrekt oversikt om jeg har spist "bra nok"? For Mylog.no tar ikke hensyn til at fett har mer energi?
Jeg ble så overrasket over hvor mye fett jeg plutselig hadde spist jeg, for jeg trodde jeg ikke var flink nok til å få i meg nok fett (størstedelen har som regel vært proteiner, og ligger karbo og fett likt ca). Men jeg kommer heller til å gå over til diett.no om det er den oversikten der som er mest riktig.
En ting (har mange spørsmål her merker jeg, hehe): Jeg leste ferdig "Naturlig slank - med kost i balanse" av Fedon Lindberg i går. I den boka virker det som om han ikke er så fan av fett? Og noe av det verste man kunne spise var visst "fete meieriprodukter"... Blir litt forvirret av dette. Er dette er gammel og utdatert bok (den er fra 2001), og at han mener noe annet nå, eller er rett og slett Fedon litt annerledes på synet om fett? I tallerkenmodellen er det jo kanskje 2/5 protein, resten skal komme fra karbo klø seg enda mer i hodet*
Tusen takk for linken! Jeg har lest mye om raw food, og spiste det mye i en periode. Akkurat nå har det dabbet av, men holder meg fortsatt til supermaten da :) Liker at maten er ren og naturlig. Bare synd at lommeboka ble så fort tom når jeg holdt på med dette her :(
Nå kjenner ikke jeg til mylog.no, men er litt rart hvis de ikke har en tilsvarende oversikt slik diett.no har med det kakediagrammet. Hvis man skal følge ernæringsrådene f.eks., så oppgir jo de alt i energiprosent (55E%karbo, 30E% fett, 15E% protein) så merkelig hvis de som bruker mylog må regne dette om selv?! Men jeg bruker i hvert fall diett.no, siden jeg liker å se både i gram og energifordeling:)
Det fine med diett.no er at om du registrerer deg, så kan du legge inn matvarer selv ut fra varedeklarasjonen, og legge det til den felles databasen, sånn at andre kan ha glede over det også! :)
45% er ikke mye fett. Og når det kommer til Fedon, så har han nok endret synet sitt en del, ja. Var nok ikke bare lett å komme som lavkarboforkjemper i 2001, da tankegangen var langt mer marginal enn i dag mtp fett i kosten. Sjekk på biblioteket ditt om du kan låne den nyeste boka hans, "mat for bedre helse", tror jeg den heter, og kom i forfjor, om jeg ikke husker feil.
I det siste har jeg tenkt: fungerer egentlig lavkarbo for meg? Jeg er bedre i magen (slitt med oppblåst mage og...ja, ofte dårlig i magen), MEN jeg har lyst på mat hele tiden! Spiser og spiser. Masse fett. Spiste nettopp en haug med vafler jeg fant oppskrift på her. Alle sa de var supermektige og bare orket noen få. Jeg spiste alle! Eggemelk også... Blir mett der og da, etter en eller to timer er det på'n igjen. Også er jeg hele tiden sur og grinete, og utrolig irritabel. Det ser også ut om om jeg begynner å få en del mer og mørkere hår på kroppen (mulig jeg har PCOS). Dette trodde jeg skulle gå over?:confused: Kan det være at dette kostholdet ikke fungerer for meg da eller?
Nå har jeg ikke helt oversikten på hvor lenge du har holdt på, men det er ikke uvanlig at kroppen krever mer energi i flere uker etter omlegging til et lavkarbokosthold, omstillingen kan være krevende, det tror jeg mange kan skrive under på. Når kroppen sulter, gjør den det på cellenivå, og nå som du spiser et kosthold som gir kroppen den næringen den trenger (mindre rask energi i forhold til karbohydrater, mer stabil energi i forhold til fett), så kan den trenge litt mer tid til å tilpasse seg. Lavkarbo er også hormonstabiliserende, så mulig du kommer til å oppleve noen merkelige symptomer før ting er "på plass".
Jeg anbefaler alltid alle som har litt tvil om å gi det nye kostholdet i hvert fall tre måneder. Det optimale hadde vært et års tid, men i hvert fall tre måneder før man avgjør om det er noe for en eller ikke.
At du har blitt bedre i magen ville jeg tatt som et godt tegn, og egentlig en motivasjon til å gi det mer tid! :)
Dette har ikke blitt bedre for meg heller, men jeg tror det er bra å gi det tid. Jeg har spist lavkarbo i tre måneder nå, og har endelig fått stabil syklus. Det jeg tenker er at når man har spist feil så lenge at kroppens hormoner kommer i ubalanse, så tar det tid å rette det opp igjen også. Vet det er vanskelig å være tålmodig, men det kommer ikke til å vare evig, den fasen du er i nå.
Tusen takk for svar, Photobscura! Jeg startet vel i det små i april, så får gi det ut juni da kanskje? Mulig jeg bare burde prøve mer Lindberg-ish eller noe sånt. Litt nysgjerrig på denne zone-dietten. Skal lese mer om den på nettet (for det stod ikke så mye her, eller er det jeg som er dårlig på søkefunksjonen?) :)
Også en ting jeg sliter med er å regne ut karbo i grønnsaker. Orker nesten aldri å veie alle ingr. i salaten/middagsgrønnsakene, det tar jo hundre år, så tar de aldri med i "regnskapet" på Mylog, bare tenker at det alltid er litt mer enn det som står der. Hva gjør dere?
Så bra syklusen din endelig er stabil da! :D Huff, ja det tar kanskje tid. Men hadde ikke forventet at det skulle bli værre før det evt. ble bedre hvertfall. Hårene er virkelig blitt mørkere, og jeg går rundt og føler at jeg har PMS hele tiden, helt uanvhengig om jeg faktisk har mensen eller ikke.
Enda en ting jeg lurer på; kan man "spare" karbene til kvelden? Dvs. spise lite (kanskje under 10) karbo helt fram til kvelden, hvor man så slår til med (sukkerfri) sjokolade med en del karbo? Eller bør det fordeles jevnt over hele dagen?
Ang å spare karbene: ut fra dette forsøket på vekttap og kh-fordeling ser det ut til å ha god effekt av å konsentrere hovedinntaket til ett måltid. Teorien til Espen Rostrup er at det fører til at blodsukkeret svinger mindre i løpet av dagen.
Men det jeg lurer på er hva du som veggis skal spise resten av dagen, dersom du ikke skal innta noe særlig kh. Og næringsmessig er det ikke særlig heldig å bruke allkh på sjokolade, altså :D
Nei hehe, sjokolade var nok et dårlig eksempel. Skrev det bare fordi det var det som skjedde i går :P Startet vel i det små ved å kutte ut mye karbo i april. Så ca to måneder.
Jeg klarer meg ganske fint på egg, fløte og meierismør, hvis jeg skal leve uten mye karbo. Dvs. jeg føler jeg har mye jeg kan spise selvom jeg ikke spiser kjøtt. At sulten kommer etter tre timer, og søtsug/sugen på et-eller-annet selvom jeg er mett, er det jeg sliter med :( Også må jeg innrømme at jeg egentlig er ganske redd... Jeg er jo normalvektig, og er livredd for å legge på meg. Jeg vil gjerne gå ned kanskje tre/fire kg, for jeg er ikke helt fornøyd med kroppen min. Og jeg vet at det står masse tråder her inne om at å spise mye fett ikke gjør at en legger på seg sålenge en spiser lite karbo. Men jeg da, som blir sulten i ett sett, får jo i meg drøssevis med kalorier. De fleste sier jo her at de blir så mette lenge. Ikke jeg. Og ja... Har hørt om flere tynne/normale som har lagt på seg av lavkarbo (nå vet jeg ikke hvilke retninger disse gikk på). Er jeg mere "safe" om jeg holder meg til Atkins, som ikke er sååå streng?
Jepp, spiser rundt 80 gram om dagen... =/ Har mer og mer begynt å vurdere South Beach egentlig (men kanskje droppe poteter og det der. Er ikke så glad i det). Bare jeg klarer å holde meg mett! Jeg kan gå MAKS fire timer mellom måltider. Blir det lengre enn det, blir jeg skikkelig dårlig, SELV med superfettrikt måltid før dette (som med lavkarbovaflene jeg lagde, hvor jeg spiste hele 8 stk, og var sulten etter en time). Kanskje jeg er litt rar i forbrenningen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.