< Tilbake til oversikten

Supergode mandelflarn

kthnk sa for siden:

En av mine høykarbo-favoritter er havreflarn, og i dag fikk jeg det for meg at jeg skulle prøve å lage noe tilsvarende med mandler i stedet for havregryn.
Brukte sånne ferdig "flakede" mandler som man får kjøpt i pose, men de er litt dyre så det funker sikkert ok med vanlige hakkede mandler også :)

Her er oppskriften:
75 g smør (jeg prøver m litt mindre smør neste gang)
100 g mandelflak
1 egg
50 g sukrin
1 ts bakepulver
1 ss fiberhusk for å få røra litt seigere

Smelt smør og bland det med mandlene. Rør sukrin og egg til eggedosis. Bland alt og la det svelle et par min. Sett på stekeplate og stek v 180 grader (varmluft) i noen minutter. Til de er blitt lysebrune. Jeg fikk 9 kjeks, ganske store. De flyter litt utover på platen, så la de få god plass. NB: De må kjølne en stund på platen, da er veldig myke når de blir tatt ut av ovnen. Stivner etterhvert :)

(Jeg har ikke prob med Sukrinsmaken, men for de som ikke klarer den så kan man helt sikkert bruke Natreen el Splenda i stedet)

Jeg syns de ble supergode, og en av de få lavkarbo-erstatningene jeg har laget som faktisk smakte godt :p

Antall karbs er det vel stort sett de 100 g med mandler som står for, så i mitt hode blir det da sånn omtrentlig 1 karb pr kjeks.

TigerTove sa for siden:

Spennende! Skal testes ut neste helg :)

Mellon sa for siden:

Elsker havreflarn, disse må testes

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.