< Tilbake til oversikten

Nydelig hjemmelaget Tomatsuppe!

marjusen sa for siden:

Kom over denne oppskriften i dag som jeg prøvde. Ble en slags lunsj/middag ettersom jeg spiser middag om 20 min;) Men jeg synes det er utrolig godt med en suppe på helg når vi spiser middag sent.

Denne her vil jeg virkelig anbefale:D
Den er hentet herfra: veganerliv.com/2011/04/hjemmelaget-tomatsuppe/

Ingredienser
2 bokser hermetiske tomater, hakkede
1 rød paprika
Olje (oliven eller raps)
1 løk, hakket
2 hvitløksfedd, finhakket eller presset
1 liter vann + grønnsaksbuljong
Salt
Pepper

Til basilikumolje
Blad av en halv basilikumplante
1 dl olivenolje
1/4 ts salt
1 krm pepper

Fremgangsmåte
Hvis du skal grille paprikaen selv, starter du med dette. Del den i to sett i en stekeovn som er oppvarmet til 200 grader. La den stå i ca. 15 minutter eller til skinnet begynner å bli svart. Ta den ut, la den avkjøle og flå av skinnet.

Så freser du løk og hvitløk i olje til løken er myk. Ha deretter oppi vann, buljong, tomater og grillet paprika. La suppen småkoke i 5 minutter. Dersom du ønsker det kan du kjøre suppen til en litt glattere konsistens med en stavmikser. Jeg liker å gjøre dette for da synes jeg konsistensen blir enda litt bedre. Etter at du har jevnet suppen, har du opp i linsene og lar den småkoke i ca. 10-15 minutter til. Skal du servere med basilikumolje kjører du oljen og basilikumen i en foodprocessor til den er jevn. Til slutt, smak til suppen med salt og pepper, og server!

Regna på det og kom fram til at hele kjelen har 36karbohydrater ca. Og den veier vel over 2kg, så det vil vel si ca 2kh pr dl om jeg ikke har regna heelt feil. Jeg spiste vel 3dl ca, så det ble 6karbohydrater:D Ikke verst! Denne var utrolig god, nam nam nam:D

Marius

Mellon sa for siden:

Må testes, hørtes veldig god ut og jeg har hvert litt fusen på tomatsuppe en stund

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.