Småen rundet 4 mnd i går, og siden jeg uansett har for lite melk selv og må gi morsmelkerstatning i tillegg, vil jeg så smått begynne å introdusere fast føde nå fremover fremfor å gi all denne mme'en. Har planer om å begynne med litt avocado, ser mange anbefaler det i tidligere tråder her.
Jeg har ikke planer om unngå karbohydrater til han, han skal få de langsomme karbohydratene og hjemmelaget mat av sunne, naturlige produkter. Jeg er imidlertid veldig skeptisk til babygrøtene fra nestle og lignende, pga både maltodekstrin og div andre ulumskheter i dem. Det er ikke så viktig for meg å absolutt gi han grøt, men når jeg har surfet litt rundt på div baby-forumer er det mange som skriver at de er skeptiske til nestle, men likevel gir det fordi disse grøtene er de eneste som er tilsatt jern. Jeg lurer derfor på hva jeg kan gi han for at han skal få nok jern, han trenger jo tilførsel av dette fra seks mnd. Har funnet mange fine tips i tidligere tråder her, men det har vært lite fokus på dette med jern. Hva har dere gitt?
Jeg leste et annet sted her inne at hirse-grøt inneholder mye jern - stemmer dette, og er det i såfall nok å gi et slikt grøtmåltid per dag for at han skal få nok jern? Jeg synes det holder med grøt en gang per dag, og vil heller sakte men sikkert gi grønnsaker, frukt, kjøtt osv. til de andre måltidene.
Har bestilt boka til Fedon om barn og mat, men den har ikke kommet enda ;) Setter stor pris på å høre hva dere andre her har gjort :)
Hirse inneholder mye jern ja, 4.8 mg pr 100 g. Men store havregryn inneholder også en del, over 3 i alle fall. Det jeg gjorde helt i starten var å lage grøt av hirsekorn, (ikke hirseflak) og blande den med egg for å tilsette protein, og malte nøtter (mandler og valnøtter). Det er mye jern i nøtter også, pluss masse sunt fett. Jeg hadde også i en del rapsolje. Og kanel så klart.
Etterhvert som han ble større, hadde jeg i cottage cheese og laget grøten av både hirse og store havregryn. Hvis barnet ser ut til å ikke like grøten, prøv bittelitt banan. Det skal ikke mye til for å gi grøten litt søtsmak, og det er mye bedre med banan enn noe søtt syns jeg i alle fall. Du kan også prøve vaniljedråper!
Når det gjelder ernæring i mat, kan du søke på spesifikke matvarer på matvaretabellen, på matportalen.no. :)
Tusen takk for tips! Ser andre her inne er skeptiske til å gi egg og nøtter så tidlig pga fare for allergi, men det er vel bare å teste forsiktig ut? Tåler han det så er det vel ingen fare?
Okseblod blir i meste laget for meg kjenner jeg, hehe ;)
Ser forresten av signaturen din at du har pcos og barna dine er et resultat av lavkarbo - gratulerer, bra jobba! Det samme gjelder her ;)
Vi har også brukt Holle sine babygrøter og lager dem med MME. De er ikke jernberiket da, men MME er vel det. Nå får han også brød med leverpostei. Du kan jo også prøve å lage brokkolimos med MME. Det er en god jernkilde.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.