< Tilbake til oversikten

Så tungt å trene!

Annne sa for siden:

Hei,

Nå har jeg spist lavkarbo i omtrent en uke, og i følge diett.no ligger jeg på 5%kh, 70-75% fett og 20-25% proteiner. Har fått i meg rundt 15-1800 kcal hver dag. JEg har nok ikke drukket to-tre liter vann om dagen, men kanskje 1,5? Det er iallefall mye mer enn jeg har pleid å drikke...

Problemet er at jeg er så slapp og tung i beina og kommer veldig høyt opp i puls veldig fort når jeg løper. Det er rett og slett nesten som det var å løpe når jeg ikke var vant til det i det hele tatt. I dag løp jeg en kort tur, og måtte stadig vekk ta små gåpauser.Jeg fikk også kraftig hold i siden selv om jeg ikke hadde spist på tre timer. Det endte med at jeg bare måtte gå nesten hele turen.. Vanligvis pleier jeg å løpe 4x4 intervaller på 12km/t et par ganger i uka, og løp halvmaraton på 2t 3min i fjor høst. Så dette er helt klart en kraftig nedgang i form. På tirsdag trente jeg styrke, og det gikk helt fint, der merket jeg ikke noen særlig større nedgang i prestasjon enn det som er vanlig etter en påskepause...

Er det flere som har opplevd dette? Kommer det til å gå seg til når kroppen bare blir mer vant til kostholdet? (si ja, vær så snill) Jeg har vært litt slapp og trøtt om morgenen de første dagene også, men tror dette er på vei til å bedre seg..

Fjasnissen sa for siden:

Nei.... dette er ikke en nedgang i form... det er kroppen din som ikke er vant til å ikke få rask energi fra karbohydrater å jobbe med. Gi kroppen litt tid. Ikke press deg mer enn du klarer. Om en liten stund (dette varierer fra person til person) vil du kjenne at du kan trene like hardt (eller hardere) enn før.

Nerthus sa for siden:

Det anbefales ikke å trene særlig de første to ukene pga omstilling til fettforbrenning :)

Vær tålmodig - det blir nok bedre! Det KAN ta 2-8 uker og få i gang ordentlig fettforbrenning, dette er nok individuelt :)

Annne sa for siden:

Åh, takk for betryggende svar. Da skal jeg prøve meg fram de neste ukene, og la oss håpe at det ikke tar så lang tid som 8 uker.

Kom igjen, kroppen, raska på! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.