I dag får eg erfare hva de "negative" konsekvensene var av lavkarbo. Nemlig at mensen blir normal igjen... Det er jo ikke negativt med tanke på hva som skjer i kroppen og at lavkarbo holder hormonene mer i sjakk - men likevel ubehagelig for meg - fordi jeg alltid har så vont i mage/rygg når jeg har mensen. Dessuten blør jeg veldig mye og lenge.
Så hvordan "medisinerer" dere dette? Ibux og brexidol gjør jo at vannet samler seg i kroppen - noe jeg absolutt ikke orker no :o Og Paraset er ikke nok til at smertene dempes.
Betyr dette at du har fått tilbake mens etter at du begynte på lavkarbo?
Har selv hatt hormonspiral i 6-7 år nå, og med unntak av det første halve året, nesten ikke hatt mens. Har ikke lyst at den skal komme tilbake heller :p
Jeg har også hormonspiral og normal menstruasjon når jeg spiser lavkarbo. Har dog aldri vært plaget med smerter i den forbindelse, så har lite råd å gi - kan bare bekrefte at det er ganske normalt. :cool:
Ok, da kan du ikke øke dosen ytterligere. (Regner med du her sier 1gram av gangen, maksdose er 1g inntil 3-4 ganger om dagen)
Veldig viktig dog å ikke overskride maksdosen på paracet, da denne er levertoksisk.
Er du veldig plaget av vannansamling av Ibux/Brexidol e.l.?
Hadde dette vært meg, så hadde jeg elegant blåst i vannansamlingsproblematikken og tatt ibux eller andre NSAID-preparater du har god erfaring med de dagene du har vondt.
Det er jo ikke sånn at du står på NSAIDs fast, daglig, da blir vann i kroppen et litt annet, vedvarende problem.
Alternativet blir vel å gå over på andre, sterkere preparater som paralgin forte, nobligan osv, og det er ikke å anbefale i denne sammenhengen.
Paracet har også en synergistisk effekt sammen med ibux, så om du tar paracet som du gjør nå, og en lav dose ibux (eller annet NSAID) i tillegg, så kanskje du kommer i mål uten å føle den helt store vannansamlingen? 200mg ibux f.eks?
Brexidol har veldig lang halveringstid og blir i kroppen lenge, mye lenger enn ibux, så da vil også vannretinasjon bli et problem tilsvarende lenge. Da heller ibux, voltaren e.l., tenker jeg.
Jeg tar 1 gram paracet og 400 mg Ibux i starten av mensen. Har alltid hatt sterke smerter, men de ha avtatt litt etter fødselen. Det funker bra med den dosen. Så følger jeg opp med 400 mg Ibux etter ca fem timer. Ofte trenger jeg ikke mer. Noen ganger trenger jeg ikke mer enn den første dosen. Kommer litt ann på hva jeg skal. Synes at jeg får vannoppsamling i kroppen som følge av at jeg får mensen. Merker at jeg går mer på do når jeg får mensen som om jeg må "tømme" meg. Føler meg i tillegg oppblåst....
Jeg har også hormonspiral og har ikke hatt mensen på 7år. Etter 2 mnd. på ketolyse fikk jeg mensen tilbake og smerter slik jeg hadde det tidligere. Ergerlig, men håper det blir bedre når jeg får skiftet spiralen. Så vi er flere med samme erfaring!!
Humm, tja. Jeg fikk ny spiral på plass i januar, det ga ingen endring. Menstruerer fortsatt jevnt og trutt. :cool:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.