TigerTove sa for siden:
Hva kan jeg bruke oliven til?
Hørte at de hadde et fint fettinhold og tok med meg et lite glass av hver (grønne og sorte) fra butikken. Smakte på dem i sta, men synes ikke det var noe å rope hurra for :rolleyes:
TigerTove sa for siden:
Hva kan jeg bruke oliven til?
Hørte at de hadde et fint fettinhold og tok med meg et lite glass av hver (grønne og sorte) fra butikken. Smakte på dem i sta, men synes ikke det var noe å rope hurra for :rolleyes:
Rin sa for siden:
Du kan feks lage kjøttkaker fylt med feta og oliven. Nam! :)
Ellers synes jeg oliven er litt voldsomt smakfullt som snacks - men om jeg først har lyst på, velger jeg store grønne fylt med feta eller mandel eller chili.
Georgine sa for siden:
Det er veldig godt i salater og gryteretter. :)
TigerTove sa for siden:
Takketakk :) da skal vi nok få brukt dem opp. De smakte ikke vondt alså, bare litt lite, mest lake, salt og noe litt rart (som antaglig var oliven:p)
Nerthus sa for siden:
Oliven er tilvenning - jeg likte ikke oliven før leeeenge etter at jeg passerte 30 - altfor mye smak :) Jeg elsker de brune - kalamares(?) - MED stein. De grønne synes jeg er litt sure og de sorte blir litt tamme for de er mildest i smaken. Som nybegynner kan du prøve deg på de små blandingene i osteavdelingen hvor du finner feks oliven/feta/hvitløk i olje - sånt er perfekt som snacs/forrett til vin feks. Aldri smaker hvitløk så godt som de marinerte i de små pakkene altså! Apetina snacks er det vel de heter :)
Oliven, fetaost, en god tomatpasta (altså tomatpesto, med tomat istedet for basilikum), aoli (hvitløksmajones) og lavkarbo foccaccia så er kvelden reddet for min del ;)
TigerTove sa for siden:
Det med tilvenning er helt sant, smakte oliven for noen år siden før vi skulle til Hellas og synes det smakte PYTON! Nå smaker de helt greit, men litt rart. Foccacia var en god idé :)
Georgine sa for siden:
Jeg elsker oliven og synes de smaker fullstendig himmelsk. :D
TigerTove sa for siden:
Da vet jeg ikke om jeg vil til himmelen, hvis alt smaker sånn der oppe ;)
Georgine sa for siden:
:lol:
mats_ sa for siden:
Kalamata-oliven, fantastiske oliven.
Det er utrolig mange forskjellige oliven, å anbefaler ikke en som er "uvant" med oliven å kjøpe de "billige" sorte og grønne på glass.. er ikke spesielt godt akkurat. Dog så er kalamata og andre "gourmet-oliven" rimelig dyrt..
marinerte kalamata og babybell-peppers ilag er nydelig.
TigerTove sa for siden:
Aha! Da har jeg misforstått oliven-konseptet :p tenkte som så at "jeg tar noen rimelige noen, for da trenger jeg ikke ha dårlig sanvittighet for å kaste dem hvis de smaker høgg".
Ellers har jeg laget både gryterett (grønne) og foccaccia (sorte) med oliven. Begge deler ble godt og forsvant ;)
sirib sa for siden:
Noen varianter av de sorte olivenene er farget med sukkerlake og inneholder dermed karbohydrater, vær obs på det.
Nerthus sa for siden:
Får veldig lyst på oliven av denne tråden jeg ler - skal gå og åpne apetina-pakken min tror jeg ;)
Huldr sa for siden:
Det med oliven er en tilvenningssak ja! Som barn kunne jeg ikke fordra smaken av oliven, nå elsker jeg dem, spesielt kalamata'ene :sikle:
De svarte (fargede umodne) på glass synes jeg er noe tullete greier, men de grønne kan være gode - det varierer faktisk fra merke til merke. Rema sine f eks er harde og ganske smakløse, mens Mario's er gode, og Eldorado sine er ikke verst de heller :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.