Jeg kjente en mor som ga ungen sin sånn sjokolade-frokostblanding for å få litt fett på beina til ungen... sukk Jeg prøvde å si at det kanskje ikke var veien å gå, men da ble ørene lukket gitt.
Akkurat det minner meg om rådet jeg fikk for mitt 1 år gammel sønn da jeg tok han til lege pga vekttap. Han ville at jeg skulle ikke nøle med å gi syltetøy(med sukker) på grøt. Tilby is og andre sukkerholdige matvarer.
Da så jeg nesten rødt. Akkurat det der nektet jeg glatt å gjøre. Han har begynt å gå opp igjen takket være smør.:)
Poden her ble innlagt på sykehus i 1 uke for kartlegging av spising pga underærnering da han var 3 år.
Vi tror han stoppet å spise pga redsel for å sette mat i halsen da det skjedde to ganger og han mistet pusten til han var blå og ble litt dramatikk rundt det. Er en teori vi har.
Men pannekaker var han så glad i at det fikk vi i han, samt youghurt og litt most potet med saus, fruktpure, samt morsmelk. Vekten ble holdt øye med av sykehuset siden han var ofte innlagt pga astma, så bekymringen min tok jeg tidlig opp da jeg så at han spiste mindre og mindre og nektet å ta til seg veriert. Han var også hyperaktiv og det tar mye energi.
Fikk da beskjed om å amme så lenge han ville ha melken pga han gikk ned i vekt og de trodde det ville snu av seg selv etterhvert.
Etter 1.5 år med gjevnlig vektnedgang fra en kraftig plugg til en liten tynn gutt ble han planlagt innlagt for kartlegging. Huden ble gjennomsiktig pga null underhudsfett og han ble blåelig rundt munn og øyne og mistet hår.
På møte da med ernæringsfysiolog og barnelege var hovedmålet å få vekten opp de første 2 mnd. Sukker var ikke fy fy, masse olje og smør der vi klarte å lure det inn. Så fettholdig som mulig. Pannekaker skulle lages med dobbelt opp med egg, masse olje, fløte istedet for melk. Vi lurte i olje i youghurten, sauser og saft.
Sjokolade, kake og is var også noe vi skulle tilby han hvis han ville ha det, knuse nøtter og lure det i maten. Nugatti ble også nevnt. Dette var for en "kort" periode så vi skulle ikke styre unna usunne og søte matvarer som var fett og sukkerholdig hvis han ville ha det.
Målet først var å få opp vekten (2-3 kg) så skulle vi komme på nytt møte etter 2 mnd med videre planlegging av kosten.
Han gikk opp nesten ca 2.5 kg på 2 mnd, men så ble han innlagt på sykehuset med et grusomt magevirus. Faren og tanten hans ble innlagt 3 dager etter han med samme greiene.
Men etter den sjauen og han kom hjem fra sykehuset så begynte ungen å spise igjen. Vi skjønner ikke helt sammenhengen her, selv legene klør seg i hodet. Så vi trengte aldri den oppfølgingstimen med barnelege og ernæringsfysiologen, så vet ikke hvordan de ville angripe saken videre om han fortsatt ikke ville spise annet.
Men, det kan hende at denne ernæringsfysiologen ville ha opp vekten til barnet og ikke bryr seg med hva han putter i munnen så lenge han går opp i vekt i starten slik hos oss? Barn liker ofte søte bakverk,is og sjokolade etc. Og her er det fett og hente.
Var litt vanskelig å avvenne guttungen fra is og sjokolade i etterkant men det gikk (kake ville han ikke ha). Brød har guttungen aldri villet ha. Det eneste han spiser av "brødvarienter" er polarbrød og hamburger/pølsebrød.
Har prøvd å bake sunne alternativ av polarbrød, men nekter å spise det.
Sukker blir anbefalt til barn og eldre med dårlig matlyst da det trigger apetitten. altså sukker inn, hjernen signaliserer jeg vil ha mer:rolleyes: Men så er jo det store spørsmålet da....... er det sunt:confused: Gi de heller fløte eller eggemelk med kakao som erstatter for vanlig melk, osv... mye en kan bytte ut for å "lure" inn litt ekstra energi til de som trenger det.
Jeg tenker og som så, i begynnelsen er det vel nesten det samme så lenge det inneholder fett, det hjelper jo lite å anbefale smør og rømme dersom ungen kun vil ha kake. Etterhvert tror jeg nok det er viktigere å få inn sunne alternativer, men først må man jo få barnet til å spise i det hele tatt. Og unger elsker sukker ;)
Som det blir sagt her, sukker i seg selv gir ikke mye næring, men kan være med på å øke apetitten og interessen for mat hos et underernært barn!
Og det var vel ikke snakk om at barnet bare skulle spise croissant, is og kake, men at det skulle få det i tillegg til "vanlig" mat feks.
Et underernært barn vil være slapt og tiltaksløst og ikke bruke krefter på å spise. Kan man få i det nok energi til å orke å spise, vil man også kunne lure inn sunn mat oppe i det hele.
De foreldrene som har hatt barn som ikke spise over lengre perioder, blir desperate og villige til å prøve hva som helst!
Tro meg, jeg måtte fire på en bråte prinsipper og svelge kameler på størrelse med pyramider da min sønn ble syk da han var 13 måneder!:p
Han er i dag en altetende 17- åring på 193cm godt i gang med en fysisk krevende utdannelse. Er sikker på at han ikke tok skade av noen måneder med ønskekost!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.