Jeg har alltid hatt bunad, men nå er jeg ca 8 kg mer enn jeg var i fjor og om jeg når målet mitt er jeg fremdeles 3 kg mer.. og da fikk jeg den knapt på meg
Jeg vet ikke hva annet enn bunad som kan passe på 17. mai...
Bunaden min er ca 30kg unna, så den er uaktuell. :p
Akkurat nå er jeg der at jeg nok bare må finne meg i å ha på meg noe jeg får på meg som ikke ser alt for ille ut!:o
Min egen passer nok om jeg ikke puster eller beveger meg, men det er så upraktisk på en hel dag. Bunaden min er arvet og ble for 40 år siden sydd til en 18-åring og at den ikke helt passer nå tar jeg ikke så tungt.
Er det meldt 25 grader velger jeg en sommerkjole i steden for tror jeg.
Bunaden ble sydd da jeg var fjorten og tydeligvis innbildte meg at jeg var feit.
Nå er jeg "gravvid" og slipper 7-8 kilo ull og lin og sølv og svart lue... skal ha myk gravid kjole fra asos og stråle hele dagen.
Kan ikke dere komme med bilder også da? Jeg er så usikker på hva jeg skal velge i år.. endten må jeg kjøpe noe nytt, men det vil jeg unngå for å slippe å se hvilken størrelse jeg egentlig bruker, eller så kan jeg bruke en kjole jeg kjøpte på salg etter jul (aldri brukt og trenger en unnskyldning for å bruke den) som jeg vet er ca str 42 (:() og garantert passer og forhåpentligvis er for stor, meeen den er lang og en typisk 'julekjole' så jeg vet ikke om det blir så fint i vårstemningen og gå rundt i byen i mange timer med den.. dessuten så matcher den barnevogna i farge og jeg tror det vil se passe rart ut hehe :p
har ikke bunad...og hadde sikkert sett ut som en kjøtttrull i en uansett:p skal ha en eller annen kjole/tunika ;) sommerslig og lett hvis det er varmt og greit med småbarn
Jeg skal ha på meg bunaden min. Jeg elsker bunaden min, det er en blå nordlandsbunad.
For noen år siden sydde moren min den så mye ut som den kan, men nå når jeg har gått ned litt siden i fjor regner jeg med at den kanskje er litt for stor... Og det er mye bedre enn å gå i en for trang bunad (det har jeg nemlig gjort før og det er ikke noe artig...)
Hadde jeg ikke hatt bunad hadde jeg prøvd å finne noe i de fine norgesfargene (rød, hvit og marineblått).
Har fått sydd meg Oslos Jubileumsdrakt i år og gleder meg veldig. Har ønsket meg bunad i mange år og nå er det en realitet etter mye sparing, gavekort og samlegaver fra barn og mann:love:
Jeg skal ha på meg Nordlandsbunaden min som vanlig, varierer litt her, 2 år siden var den litt liten, i fjor var den litt stor, å nå tror jeg den er passelig (?)
Får håpe den en for stor igjenn til neste år ;)
Altså Herre Nordlandsbunad om noen var i tvil om det :P
Blir nok bunad her også, med mindre det blir +20 da. Rød trønderbunad her, hadde nok ikke valgt den i dag om jeg skulle kjøpt bunad, men er veldig glad i den.
Er ikke fan av 17. mai, og skal "feire" med en laaaang fjelltur fra morgen til kveld. Gode sko og fjelltur-klær med andre ord på meg :D Lavkarbo-godter skal være med i sekken, samt myyye vann!
Bunad på meg og. Veldig spent på om den passer fortsatt men....
Om det er litt varmt i været synes jeg sommerkjole er fint på 17. mai. Likte ideen som noen skrev lenger opp med å bruke noen av de "norske" fargene rødt, hvitt og blått. Hvit sommerkjole er jo bare kjempefint da:) Får krysse fingrene for at det blir finvær:) Bunaden min er ikke spesielt varm, så skal klare minst 20 grader. Men skal vel være fornøyd så lenge gradestokken viser tosifret...
Jeg har bunad, men den er for stor gitt:p
Tåpelig at jeg sydde den ut i fjor, men okkesom var det jo fordi yngstemann ble konfirmert, så ikke noe å sutre for i år.
Iom minsten er autist og ikke klarer å være sammen med folk, så blir det nok en ok sommerlig kjole som jeg skal ha på meg mens vi koser oss på verandaen, vi 2 voksne;)
Vi skal grille og kose oss selv om vi ikke deltar på noe, så det blir nok en fin 17. lell.
17. mai synes jeg det er veldig pent med bunad eller en sommerlig kjole. Det frisker opp i både sinn og syn:D
GLED DEG, de er sååå lækker.
Man føler seg så fin i den drakten, og man bærer den stolt!
Selv fikk jeg sydd Oslo Jubileumsdrakt for to år siden, og veide ca det samme da som nå, men når jeg når målet mitt blir nok denne noen hakk for stor, men den kan vel sys inn?
Klart den kan syes inn:p Eldstejenta mi kjøpte for to år siden også...så i år blir vi to, neste år antagelig tre i familien som har den drakta. Morsomt. :)
Kjenner jeg blir småstressa av å lese dette. Håper jo virkelig at bunaden min passer, får vel prøve belte et par dager før hvertfall, men kommer til å bli SÅ hysterisk deppa hvis den ikke passer. Og tenk alle spørsmålene om "hvor er bunaden?"
Jeg skal ha på meg det samme som jeg har hvert år: Sidræva kosebukse og t-skjorte. Og alle luker skal selvsagt lukkes og verden skal stenges ute. Blir vel siste året vi kan nyte 17. mai tenker jeg, for til neste år er poden snart 2 år og da er det vel bare å få på seg finstasen og delta i feiringen :p
Men apropo påkledning, den oslodrakta er skikkelig fin (den gråsorte versjonen) og jeg har faktisk vurdert å investere i en slik selv om jeg overhodet ikke er noe bunads- og draktmenneske.
Jeg fikk bunad i 30 årsgave, mamma broderte den (Landingsdrakt). Da veide jeg 17 kilo mer enn jeg gjorde før jeg ble gravid, så den skulle egentlig sys inn. Men så passet det jo fint nå da, at jeg ikke fikk sydd den inn. MEN, det blir ikke bunad likevel, for vi reiser til Palma midt på dagen 17. mai. Og jeg gidder hvertfalll ikke fly i fire timer i bunad! :eek::D
Håper å kunne bruke bunaden min, men foreløpig passer den IKKE.Prøvde vesten (som er det mest utilgivelige plagget av alle delene) nå på mandag, og jeg hadde ikke sjans til å få igjen knappene......Må inn minst 4 cm før det går. Men ingenting er umulig! :-)
Sist jeg hadde den på meg, hadde jeg gått ned 6 kilo. Da fikk jeg den akkurat på, men den var traang...nå er det mange flere kilo borte, så gjett om jeg gleder meg til å prøve den!!
Jeg prøvde bunaden min for første gang på årevis i påsken. Og den var blitt litt stor :O Det betyr at jeg er slankere nå enn jeg har vært i hele mitt voksne liv. Bunaden ble sydd inn det året jeg var 16 og skulle holde 17. maitale. Da hadde jeg slanket meg 15 kg med GR. Så det kom selvfølgelig kom på igjen før jeg var ferdig på videregåenda + 5 og etter det har jeg aldri vært så lavt. HURRA! :D Har foresten en veldig fin blå nordlandsbunad.
Men det var ikke det denne tråden handlet om. Jeg er i ROMA 17. mai. Så jeg tenker en fin kjole og flip-flopper ;) :D
hmm kanskje dere kan hjelpe meg å bestemme meg? Jeg prøvde kjolen som jeg nevnte over og den passer, men den er kjempelang, og når helt ned til gulvet. Denne er i str 42 (:( husker den gang jeg var str 34 jeg!) og valget er mellom den eller noe nytt hvor jeg muligens må opp i str, noe jeg ikke vil vite om engang egentlig.. huff. Her er i allefall et bilde av kjolen... Er den 17. mai materiale, eller er den litt for mye preget av jul og vinter?
Jeg pleier å gå i bunad, men i år tror jeg ikke jeg kan. Ganske sikker på at den passer, men også ganske sikker på at ekenna + bunad + krykker = snofleiskjørtkantenogtryneogbrekkeandrefotenogså... :) Så det blir nok sort bukse og en eller anne fin tunika, muligens?
Det er 30 kilo og 20 år sidan eg sist gikk inn i bunaden, men 17. mai har det blitt likevel. Kjole, bluse/skjørt, bluse/finbukse ... det viktigste er vel at ein kler seg litt pynta i noko som ein sjølv føler seg vel i. Det er ikkje uniformsplikt på nasjonaldagen, sjølv om det iblant kjennes slik ;)
Dersom veret blir bra skal eg gå i ein lekker blå bluse med heftig utringing og svart bukse eller kort svart skjørt til. Eg har aldri gått i bukse på 17. mai før - men no har eg så godt som aldri gått i bukse i noko anna anledning heller, da...
Jeg skal nok ha bunaden, men den blir nok ikke så stram som den har vært de siste årene, da jeg har gått ned 10 kg nå siden januar : )
Såvidt jeg husker er det en ekstra hempe til innstramming jeg kan bruke. Da jeg giftet meg i bunad for 9 år siden måtte den sys ut litt, siden jeg hadde lagt på meg en del etter konfirmasjon. Bør kanskje prøve den, kjedelig hvis den henger og slenger!
Den er jo midt i blinken nå i vår! Både fargen og fasongen. Kanskje du kan ha en kort beige jakke e.l utenpå?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.