< Tilbake til oversikten

Er mye proteiner i kosten vanndrivende?

Anyone sa for siden:

Jeg følger ingen spes lavkarbodiett, men har prøvd å kutte ned på kh og øke proteinmengden i håp om å gå ned i vekt. Har tidligere erfart at jeg har vanskelig for å gå ned i vekt med bare å telle kalorier (da har også kosten vært rik p kh og hatt lite proteiner).

Jeg gikk ned noen kg de to ukene før påske. Og har fortsatt etter påske.

Jeg spiser havregrøt (av 1 dl havregryn) til frokost. Salat med kjøtt/fisk/egg til lunsj, fisk/kjøtt med grønnsaker og max en halv potet til middag. Og kvelds blir en halv cottage cheese med 2 små teskjeer syltetøy på.
(Før spiste jeg to skiver brød med pålegg til frokost og lunsj, vanlig middag med potet, pasta eller ris til og 3 knekkebrød med pålegg til kvelds. Og i tillegg 2-3 frukter pr dag.)

Men det jeg merker når jeg spiser sånn er at jeg springer jo på do i ett sett. Jeg er jo konstant tissetrengt, og det uten at jeg drikker noe mer enn vanlig (er lite flink å huske på å drikke). Og så lukter urinen merkelig. Den har ikke luktet sånn før og ikke kan jeg si hva lukten minner om heller.
Kan dette ha noe med at jeg har økt mengden protein i kosten?

(Før spiste jeg to skiver brød med pålegg til frokost og lunsj, vanlig middag med potet, pasta eller ris til og 3 knekkebrød med pålegg til kvelds. Og i tillegg 2-3 frukter pr dag.)

Nerthus sa for siden:

Du spiser faktisk lavkarbo OG lavfett diett :) Mer PSMF - noe man bør være forsiktig med over lengre tid - kroppen må nå bruke protein som energi - sammen med kroppsfett.
Jeg ble mer opptatt av at du ikke spiser fett jeg... ;)

Vi er vel mange her inne på lavkarbo som renner mye på do kan du si - men det skyldes vel i stor grad at vi også drikker mye vann :)

Anyone sa for siden:

PSMF? Hva er det?

Jeg trodde havregrøten min (med litt sukker på) og syltetøyet på cottagecheesen var mer enn nok til at det ikke var noe lavkarbodiett akkurat.

Nerthus sa for siden:

Lavkarbo er kosthold med fra 0 til 150 gram karbohydrater i :) Det er det manglende fettet som gjør at du ikke spiser lavkarbodiett (pr definisjon her inne) pr i dag :)

Google PSMF så finner du masse info på nett :) Det er i hovedsak lite karbo og lite fett og mye protein :)
Siden vi nå er inne på et lavkarbo-forum, så savner jeg jo fettet i maten din da... ;)

Nerthus sa for siden:

Jeg beklager om jeg istedet for å svare ordentlig på spørsmålet ditt henger meg mer opp i sammensetningen av maten din. Det skyldes i stor grad omsorgsinstinktet mitt ;)

Du kutter to av tre makronæringsstoffer i kostholdet ditt for å gå ned i vekt - og det bekymrer meg. Karbohydrater VET vi nå ikke er nødvendige/essensielle for kroppen, men protein og fett ER faktisk det.
For å oppta vitaminer og mineraler som er fettløselige må du faktisk spise fett... I tillegg - tar du noe kosttilskudd? Du står i fare for å få underskudd på en del vital næring - og selv om du oppnår vektnedgang blir jeg da bekymret for helsen din :) Håper du forstår bakgrunnen for mine kommentarer vedrørende hvordan du spiser...

PSMF er anbefalt maks i en uke for å kickstarte vekttap, deretter går noen over til vanlig lavkalori med karbo, andre velger da lavkarbo. Mye protein - MEST protein er belastende for nyrene - og hvis man kan spise mer balansert uten å stresse kroppen så synes jeg det er å foretrekke.

Anyone sa for siden:

Det er helt greit.

Jeg føler jo at jeg driver å roter borti noe jeg ikke helt kan, så alle råd teas imot.
Det er vel mange år med div lavkalori dietter som gjør at jeg nok har litt "fettfobi" og ikke helt tror på at jeg kan gå ned i vekt med å spise mer fett.

Nerthus sa for siden:

Du er ikke alene. Jeg tror de aller fleste på et lavkarbokosthold føler det slik... hva med og lese deg litt opp på hvordan karbo, protein og fett tas opp i kroppen - og hva det gjør? Jeg spiser mer mat enn noensinne i hele mitt liv og holder vekta helt fint ;) Du trenger ikke starte med å pøse på med fett - men bruk gode oljer i salatene dine, avokado, laks/makrell/sild, litt rømme og majones, ordentlig smør på skiva istedet for margarin osv :)

tgeisner.wordpress.com/2011/04/10/matens-vei-gjennom-kroppen-1-makronaeringsstoffene/

Dette er en fin start :)

Kort fortalt - uten karbohydrater trigges ikke insulin som er et fettlagringshormon. Uten insulin utskilles istedet glukagon - som er et fettFRIgjøringshormon :)

Ellers anbefaler jeg å låne/kjøpe boka "Bedre uten brød" av Allen/Lutz - den inneholder sååå god og saklig informasjon om hvordan kroppen fungerer og hva lavkarbo kan gjøre for deg og din helse :)

Anyone sa for siden:

Må nok prøve meg frem med litt mer fett ser det ut som. Fet kost gir ofte magetrøbbel her, så det blir spennende.

Skal lese den på den linken der når jeg får bedre tid. Den så veldig fin ut da jeg kikka lett over.

Det snodige er jo at før kunne jeg spise mange små måltider iløpet av dagen og var hele tiden småsugen på "ett eller annet". Nå spiser ejg 4 måltider og jeg er mett og ikke sugen på noe.

Bestemamma sa for siden:

Nei, ikke snodig....bare helt naturlig....insulinet var aktivert hele tiden og ROPTE etter mat..... Det gjelder ikke lenger nå når du har redusert karbohydratinntaket..........:)

Nerthus sa for siden:

Jeg trodde ikke jeg tålte fet mat når jeg spiste "vanlig" kosthold - men det var faktisk karbohydratene som hadde skylda...(nå går det ned MASSE fett og magen nynner fornøyd og alt er rolig) noe å tenke over ;) Tenk også at du bør holde på i 4 uker før du tar noen som helst avgjørelse om dette er for deg eller ikke, dette fordi de første par ukene er litt tøffe når kroppen skal "lære" seg å bruke fett istedet for karbo som energi :)

Anyone sa for siden:

Men når man øker fett inntaket så øker jo også kaloriinntaket.
Jeg har litt vanskelig for å forstå hvordan man kan gå ned i vekt med et høyt kalorinivå :confused:

Livsglede sa for siden:

Det tar tid å venne seg til tanken på å spise fett. Vi er jo proppet fulle fra flere hold om at vi MÅ spise magert, ofte og lite, på lavkarbo er det annerledes. Der spiser du når du er sulten, teller ikke kcal, men passer på karber og innta nok fett, slik tar tid å fordøye. Du er ikke alene om fettforbi i starten. Men fett øker forbrenningen din faktisk. Sliter du med det synlige fettet, få i deg eggmelk ( laget av smør, vann, eggeplomme og stevia med smak) denne kan du ha i kaffen, lage kakao eller iskaffe, mange variasjoner der i gården. Cocosa er også en fin fettkilde, majones på lavkaboskiva. Hjemmelaget majones er best og ikke vanskelig å lage.
Så lenge du holder til inntil 70 karber pr dag så er du på lavkarbo og da trenger du ikke være redd for fett.

Nerthus sa for siden:

Det forstår jeg - men saken er at forskjellige makronæringsstoffer påvirker kroppen på forskjellig måte... i tillegg kreves mer energi for å omdanne de forskjellige til energi kroppen faktisk kan bruke.

Gary Taubes er en forskningsjournalist som har forsket mye på dette temaet. Hvis du er seriøst interessert kan jeg anbefale hans to bøker: Bad calories, good calories som er ganske detaljert, og den siste Why we get fat.
I tillegg legger jeg ved en link til en forelesning han har (på engelsk) om akkurat det du lurer på vedrørende kalorier.
Så lenge du reduserer kaloriene kan mange faktisk spise MER kalorier enn på et høykarbokosthold siden det uten karbo er veldig vanskelig og lagre fett (ingen insulin - ingen fettlagring - forenklet sagt). I tillegg vil svært mange også oppleve en naturlig reduksjon av inntaket kalorier, fordi fett er mer næringsrik pr gram enn karbo og man trenger derfor mindre mengder for å bli mett. Ta med at igjen NOEN må redusere kaloriene også på lavkarbokosthold, men min oppfatning er at dette ikke er flesteparten.

Noen her inne spiser enorme mengder mat og går ned i vekt - og det er jo håpløst og forklare om man bare skal forholde seg til energi inn - energi ut teorien.

Jeg vil anbefale at du skaffer deg litt bøker om temaet - evt leser bloggene jeg har linket til deg tidligere - og sjekker ut linken til Gary Taubes :)

Bestemamma sa for siden:

Måtte bare rette dette Nerthus..... :)

Nerthus sa for siden:

Dæggern - TAKK Bestemamma! Jeg skriver raskere enn hodet henger med ler

Anyone sa for siden:

Ja, ser jo at jeg må bruke tid på å sette meg bedre inn i dette.

I går la jeg til litt nøtter og ett egg med majones i kosten. Og den gamle kaloritelleren i meg skrek.
Får se hva som skjer med vekta nå. Den går nedover, det gjør den. Men jeg er fæl til å veie meg hver dag, og det er jo ikke så gunstig.
En ting jeg har lagt merke til er at jeg er mer våken og opplagt nå med mindre kh i maten.

Nerthus sa for siden:

Den blir nok stille tilslutt den kaloritelleren når du ser at vekta går ned og du føler deg mer opplagt i tillegg :)
Dette er en prosess - og du vil forhåpentligvis som mange av oss se at det er ikke ønskelig og gå tilbake og spise som før når man har nådd vektmålet, man velger ofte en karboredusert kost framover, både fordi man føler seg bedre og fordi man lettere holder vekta :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.